AF met ADHD?

Gebruikersavatar

Topic Starter
JanB
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 dec 2015, 12:20

AF met ADHD?

Bericht door JanB »

Dag, sinds kort probeer ik te werken met een X Pro 1 en een 18-55mm f 2.8-4 enz.
Fotograferen doe ik al zo'n 40 jaar en ik heb al wat camera's 'versleten'.
In de XPro1 zijn veel of heel veel opties/instellingen in menu's, nu is het vervelende dat instellingen veranderen heb ik gemerkt, dan veranderen soms ook andere instellingen (m.i. daar niet aan gerelateerd zonder dat ik dat door heb) het boekje bij de camera is zeker niet duidelijk.
Een paar problemen die ik tegenkom en waar ik graag hulp vraag:
-in het menu kan ik geen scherpstelpunt(en) veranderen die optie is niet bereikbaar "greyed out" in welke modus ik de camera ook zet. Ook in het 'Q menu'.
-met scherpstellen wanneer ik de body op M zet (dus geen S of C) blijft de camera zelf AF uitvoeren, terwijl ik juist wil dat de AF helemaal niet doet.
Nu ben ik veel tijd kwijt aan het zoeken in de menu's om de camera zover te krijgen dat ie doet wat ik wil en eigenlijk lukt dat niet, ik fotografeer liever.
Graag tips en/of oplossingen.
Gr Jan
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: AF met ADHD?

Bericht door AVI-Foto »

AF punt kiezen:
Nederlandse handleiding pag. 69.
Je hebt naar alle waarschijnlijkheid AF(MULTI) gekozen ipv AF-VELD KEUZE. (camera instel-menu 3)
Zie ook pag.47

Scherpstellen
Ik gok erop dat je de camera alleen op Manueel instellen hebt gezet, dus zelf Sluitertijd en Diafragma instellen, en niet op Manueel Scherpstellen met het SCM schakelaartje aan de voorkant.
Zie je een wit vakje met hierin MF linksonder in het display? Zo ja dan staat je camera in Manueel Scherpstellen.
Een rode vakje (helemaal linksonder) met P,S,A of M duidt op de Automatische functie die je gekozen hebt mbv de Diafragmaring en Sluitertijd knop.

Er komen een paar mooie dagen aan om toch maar eens de handleiding door te nemen...
Zonde om je mooie camera niet ten volle te kunnen gebruiken en begrijpen omdat je de handleiding "te veel" vind ....
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
JanB
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 dec 2015, 12:20

Re: AF met ADHD?

Bericht door JanB »

Hallo Arjan,
Dank voor je reactie en ik kan je melden dat ik de handleiding wel degelijk heb doorgenomen, maar dat de camera m.i. niet doet wat ie zou moeten doen. Dat kan aan de camera liggen of aan mij.
Wat betreft "AF punt kiezen":
-In het 3e menu kan ik de keuze 'Scherpstellen' niet maken, ik weet niet eens wat er onder staat, het vakje blijft grijs en ontoegankelijk. Het verplaatsen van een scherpstelpunt op S met de functie AF kop achterop de camera kan ook ook niet, die combinatie doet ook niets. In het dat keuzevakje staat ook een kader met + je erin. In het Q menu is dat vakje ook geblokkers, ik zie alleen een kader met een plusje.
Wat betreft 'Scherpstellen':
- Of de de keuzeschakelaar M,S,C op de body M staat krijg ik geen MF teken in het beeldscherm en autofocus blijf altijd actief.(de body staat ook niet op Macro)
Snap je dat ik het nu niet meer begrijp? Ik doe alles wat in het boekje staat maar krijg geen resultaat.
Gr
Jan
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF met ADHD?

Bericht door remoss »

Heb je de camera al eens gereset Jan?
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
JanB
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 dec 2015, 12:20

Re: AF met ADHD?

Bericht door JanB »

Ja remoss dat heb ik gedaan. Ik vraag me nu alleen af wanneer je dat doet in een bepaalde modus A of P of M of de reset dan geldt voor al die modi, remoss. Gr Jan
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: AF met ADHD?

Bericht door remoss »

Als je reset geldt dat voor alle modi, je gaat dan naar default fabrieks instellingen. Dus als je problemen door een (verkeerde) gebruikers instelling komt, zou je die kwijt moeten zijn.

Het begint er op te lijken dat de AF schakelaar voorop niet goed meer werkt?! Is de camera nieuw of 2e hands gekocht?
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
JanB
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 dec 2015, 12:20

Re: AF met ADHD?

Bericht door JanB »

Dan begint het er op te lijken dat of de camera en of de lens niet goed is. Ik heb twee jaar garantie, dat is geen probleem, maar dan ben ik wel mijn camera een lange tijd kwijt. Misschien dat iemand nog andere tips heeft?
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: AF met ADHD?

Bericht door AVI-Foto »

Het kader met de + is de oorzaak dat je geen AF-velden kan kiezen, dit is nl. die AF(MULTI) modus waarin de camera zelf beslist waar er scherp gesteld word.

Als je in Camera menu 3 zit bij Scherpstelling en je zet je SCM op S verdwijnt dan de "grey-out" ?
Zo nee, dan lijkt het er inderdaad op dat die schakelaar stuk is ..... en vast zit in Continuous modus. :?
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
JanB
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 dec 2015, 12:20

Re: AF met ADHD?

Bericht door JanB »

Hoi Arjan, net heb weer gedaan wat je schreef maar het "Scherpstellen" vlak blijft niet benaderbaar.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: AF met ADHD?

Bericht door johant »

Hallo Jan, woon je in de buurt van Utrecht? Ik heb ook een X-Pro1, en ik wil wel eens met je mee kijken als je wilt ... twee zien meer dan een.
Plaats reactie

Terug naar “X-Pro1”