XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoeker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2016, 09:25
Voornaam: Hans
Been thanked: 1 time

XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Bericht door Zoeker »

Naast mijnXF 18-55 lens heb ik nu een telelens de XC 50-230 F4.5 OIS aangeschaft.Ik weet echter niet hoe ik het diafragma, de sluitertijd en de M stand kan instellen. Door het draaien aan de keuzeknoppen kom ik wel ergens, maar of dat de juiste manier is, is nog maar de vraag. Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Bericht door André »

Je stelt de M stand in zodra je ISO, sluitertijd en diafragma handmatig instelt.
Diafragma bedienen doe je met een duimwieltje. De sluitertijd achterkant en diafragma voorkant, als ik me niet vergis.
De rest staat in de manual.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Bericht door johant »

Zoals André al zegt; duimwieltje gebruiken voor het instellen van het diafragma. OIS in- en uitschakelen gaat overigens alleen via het menu.

Afhankelijk van welke camera je hebt, heb je een of twee duimwieltjes. En hoe ze werken, hangt van de instellingen van je camera af (tenminste bij de X-T1).
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoeker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2016, 09:25
Voornaam: Hans
Been thanked: 1 time

Re: XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Bericht door Zoeker »

Ik denk dat ik het inmiddels gevonden heb.
M stand; de keuzeknop voor de sluitertijd moet op een getal staan
S stand; vanuit de de M stand de chterste draaischijf naar rechts draaien
A stand; de keuzeknop voor de sluitertijd op A zetten en vervolgens de achterste draaischijf naar links draaien, naar rechts is dan de P stand.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Bericht door johant »

Ahhh ... De Fuji camera's hebben inderdaad geen PSAM draaiknop, dus zowel de sluitertijd als diafragma kunnen apart op 'A' gezet worden.
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: XC 50-230 F4.5 OIS ll hoe belichting

Bericht door Dalojan »

Is de manual van de camera niet duidelijk over de instellingen? Ik denk dat het daar wel in te vinden is. Ik kan me niet goed voorstellen dat de camera met de sluiter tijd op A en diafragma op A verkeerd belichte plaatjes oplevert. of het moeten wel heel uitbundige contrasten zijn en of spot meting gebruikt hebben. Lezen van het boekje lost normaliter (bijna) alle problemen op, althans bij mij.
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Plaats reactie

Terug naar “XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II”