Scherpstelframe selecteren

Wie ben je?
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Eline
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 18:30

Scherpstelframe selecteren

Bericht door Eline »

Dag dames en heren van Fujifilm X Forum,

Ik ben net nieuw in dit forum en ik hoop vaak actief te zijn, maar ik kan alleen meer dan mijn best doen. Ik werk in het buitenland (nu voornamelijk in Zuid Amerika) als freelance fotojournalist. Met mijn Fujifilm XT1 ga ik op pad en hoop mooie verhalen te schieten.

Maar soms werkt mijn Fujifilm niet mee: eigenlijk is het meer dat ik iets doe maar geen idee heb wat ik gedaan heb en hoe ik het kan veranderen. Zo had ik tot gisteren de instelling van mijn scherpstelframe zo staan zoals in de handleiding (pagina 45). Ik kon makkelijk het knopje onder "MENU OK" drukken en mijn scherpstelpunt selecteren.

Nu, als ik op het knopje onder "MENU OK" druk, krijg ik heel wat anders: (optie 1) PRVW BELICHTING/WB (optie 2) PRVW WB (optie 3) UIT. Nu moet ik via 'Autofocus instelling > scherpstelgebied' het aanpassen, maar dat is niet heel handig [ik heb trouwens AF-VELD KEUZE aan staan].

Heeft iemand een idee hoe ik het kan veranderen zodat ik weer gewoon met het knopje onder "MENU OK" mijn scherpstelgebied handmatig kan aanpassen?

Alvast heel erg bedankt en ik kijk uit naar de reacties.

Groeten uit een tropische Iquitos, Peru.
Eline
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 190 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstelframe selecteren

Bericht door remoss »

Hoi Eline en welkom op fXf.

Er is op een of andere manier een verkeerde instelling geactiveerd voor die knop. Om de functie weer terug te krijgen die jij graag wilt moet je de betreffende knop net zolang ingedrukt houden totdat je een keuzemenu ziet verschijnen. Daarin blader je naar de keuze SCHERPSTELGEBIED en daarna op OK. De functie van die knop is dan weer zoals jij wenst en voorheen had.

Misschien is op dezelfde manier de verkeerde fucntie geactiveerd. Zit de camera(body) klem in een (te kleine) tas waardoor dit kan gebeuren of per ongeluk door jezelf geactiveerd? Je weet nu in ieder geval hoe je het terug kunt zetten ;)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Eline
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 18:30

Re: Scherpstelframe selecteren

Bericht door Eline »

Dag Remoss,

Ontzettend bedankt! Weer wat geleerd over mijn camera (er valt nog steeds zo veel te ontdekken maar niet altijd makkelijk te vinden via een handboek). Dit is inderdaad wat ik zocht. Ge-luk-kig!

Ik zal mijn camera per ongeluk aan hebben laten staan en in mijn tas gestopt (niet te klein, maar even op een verkeerde manier liggen en het kan gebeuren). Dus, voor een volgende keer weet ik nu wat ik moet doen.

Ik hoop actief te kunnen blijven via dit forum zonder perse steeds iets nodig te hebben, maar ook iemand te kunnen helpen. Voor nu, even weer verder foto's maken.

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 190 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstelframe selecteren

Bericht door remoss »

Geen dank en mooi dat het is gelukt!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”