Nieuw forumlid Jan

Wie ben je?
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
akkerjan
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 01:14
Voornaam: Jan
Locatie: Kumtich - België

Nieuw forumlid Jan

Bericht door akkerjan »

Enkele dagen geleden heb ik mij aangemeld op dit Forum. Het wordt dus tijd om mij even voor te stellen.

Ik ben Jan en woon in de Belgische provincie Brabant in een dorpje tussen Tienen en Leuven.
Sedert een tijd ben ik met pensioen en hoop ik terug meer tijd vrij te hebben voor de fotografie, een van mijn "oude" hobby's. Ja, ik ben al een "oude knar" die nog uit het analoge tijdperk komt en ooit (lang geleden) uren heeft doorgebracht in een donkere kamer (vaak de verduisterde badkamer) tussen de penetrerende geuren van ontwikkel- en fixeervloeistof in het schrale licht van een rood "peertje" :angel: .

Vroeger was ik een Nikon adept, maar als je wat ouder wordt beginnen niet alleen de jaren wat extra te wegen, maar ook de "gear" die je moet/wil meeslepen als je erop uit trekt om wat foto's te maken. Om dat gewicht en volume wat naar beneden te krijgen (waarom moeilijk als gemakkelijk ook gaat) ben ik dan maar overgeschakeld naar "de systeemcamera". Aangezien ik zeker niet aan kwaliteit wilde inboeten is dat dan ook Fujifilm geworden.
Welke body's en objectieven ik momenteel hanteer kan je in mijn onderschrift lezen.

Op digitaal gebied, vooral wat ontwikkeling en fotobewerking betreft, heb ik nog wel wat en bij te leren. Ondertussen heb ik wel door dat "lightroom" toch wat meer mogelijkheden biedt en vooral sneller, gemakkelijker en comfortabeler is dan de vroegere doka of "darkroom".

Ook de camera's zijn intussen heel wat geëvolueerd en stuk voor stuk autonome computers geworden. De principes m.b.t. diafragma, sluitertijd, ISO-waarde (vroeger ASA en DIN-waarde) en kleurentemperatuur zijn het zelfde gebleven, maar nu hebben we talloos meer mogelijkheden om hier op in te grijpen met veel meer gebruiksgemak en veel sneller. Niet alleen de middelen wat betreft de juiste belichting zijn veel uitgebreider, accurater en gemakkelijker geworden en maar ook wat betreft de scherpstelling heeft de techniek en de elektronica niet stilgestaan. Bij mijn eerste "kleinbeeld" camera moest dat nog allemaal manueel gebeuren en zonder vibratiereductie. Dus, toch voor wat betreft de "fotografie" moeten ze me niet komen vertellen dat het vroeger allemaal beter was (alhoewel ik hier nog wel af en toe met plezier en nostalgie aan terugdenk).

Ik hoop, vooral in het begin toch, hier dan ook wat mooie foto's te zien en wat raad en tips te kunnen vinden m.b.t tot beeldverwerking. Ook hoop ik hier wat extra info te kunnen vinden en delen m.b.t. de technische mogelijkheden van mijn camera's (de X-T1 en X-E2). Ik heb de handleidingen wel reeds "diagonaal" doorgenomen, maar er kwam zoveel nieuwe informatie op me af dat het me zowat begon te duizelen. Zo bieden de firmware updates van deze beide camera's alleen al zoveel wijzigingen en extra functies dat ik bijna twee nieuwe body's heb. En alhoewel de X-Pro2 ook een heel leuk "speeltje" lijkt zal ik eerst maar proberen "goede" foto's te maken met hetgeen ik nu reeds in mijn bezit heb. (Als het hier niet mee lukt, dan zal het met de X-Pro2 ook wel niet lukken ;) ) Een paar extra objectieven, of vervanging van objectieven in mijn bezit, steen eventueel wel nog op mijn verlanglijstje.

Zo, hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee over wat vlees jullie in de kuip hebben.

Groeten,
Jan
FUJIFILM X-T1 met VG-XT1|X-E2 || FUJINON XF 10-24 f4|18-55 f2.8-4|55-200 f3.5-4.8|35 f1.4|56 f1.2 || SAMYANG 8mm f2.8
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 158 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid Jan

Bericht door Patrick »

Welkom Jan!

Je hebt een mooie subset van mijn setje. Wat je hebt is geweldig en heel allround.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3

JohnMoeleker
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:30
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw forumlid Jan

Bericht door JohnMoeleker »

Dag Jan, wat leuk weer een Vlaming erbij
Een heel herkenbaar verhaal. Ik wens je veel plezier hier en veel genoegen van je mooie spullen.
Nikon D810, Sony RX1R II
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 190 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid Jan

Bericht door remoss »

Welkom op fXf Jan! Inderdaad, als mooie foto's maken met deze set niet lukt dan.... ;)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 980
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 412 times
Been thanked: 118 times

Re: Nieuw forumlid Jan

Bericht door MacFuji »

Welkom Jan
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Nieuw forumlid Jan

Bericht door Pim »

Welkom en stel je vragen maar. Genoeg deskundigen die je willen helpen hier.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

M@rius
Berichten: 667
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 10:21
Voornaam: Marius
Been thanked: 50 times

Re: Nieuw forumlid Jan

Bericht door M@rius »

Welkom Jan…
Gr. Marius...
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”