Diafragmaring vraag

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Diafragmaring vraag

Bericht door andrejanssen »

Vrienden,

Ik ben in het bezit van 4 objectieven welke allemaal met de diafragmaring werken. Ik vind dit op zich best wel een mooie manier van instellen, maar mijn ervaring is wel dat de waarde onbewust snel veranderd kan worden. Nu heeft mijn vrouw de 50-230 en deze heeft geen diafragma ring en stel je dus in met het wieltje. Ook een prima methode, maar afgelopen week heb ik haar objectief eens gebruikt, omdat deze een stuk lichter is en ik moet zeggen dat ik het instellen met het wieltje eigenlijk veel fijner/betrouwbaarder vind. Ik ben dus aan het zoeken gegaan of je de camera (X-T1) zo kan instellen dat je elk objectief met het wieltje kunt bedienen ipv de ring.

Als dit niet zo is, dan ga ik de 55-200 verkopen en een 50-230 terugkopen. Om de volgende reden. Hij is echt beduidend lichter, een wat groter bereik, instellen diaafragma met het wieltje (mijn tele zit voor 75% op de camera), en optisch zien mijn vrouw en ik echt geen verschil, sterker nog de foto's van mijn vrouw zijn vaak mooier van kleur en scherper. Maar dat kan natuurlijk ook aan het eindeloze geduld en (betere) kennis van mijn vrouw liggen, en dat doet best wel een beetje pijn. :shock: :shock: :shock:

Weet iemand of de keuze van diafragma instellen in de camera is in te stellen ???
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER

BJF
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 18:28
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Diafragmaring vraag

Bericht door BJF »

Neen, dat kan alleen bij xc lensen.
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Diafragmaring vraag

Bericht door Ed Post »

Niet helemaal correct.
De 27mm is een XF objectief en die heeft ook geen diafragmaring.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?

BJF
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 18:28
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Diafragmaring vraag

Bericht door BJF »

Daar heb je gelijk in :)

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Diafragmaring vraag

Bericht door wblink »

Ik vind het vreemd.

Het MOET in de firmware zitten, of aangepast worden.
Ik heb vaak mijn camera met 55-200 in de tuin staan (vogeltjes) en gebruik hiervoor de remote app (met de XE-2 helaas nog steeds niet mogelijk ....) en kan het diafragma vanaf m'n IPad wijzigen.
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”