sluitergeluid ES en/of MS

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door PeterD »

Heb een XE 2 waarbij ik de sluiter meestal op MS en ES heb staan.Je kunt er echter voor kiezen op alleen op ES of MS te fotograferen.
Dat die keuze soms voor nogal wat verwarring zorgt bij de camerabediening is mij wel duidelijk. Heb er op het forum de laatste dagen een en ander over gelezen.
Je hebt ook de keus uit het sluitergeluid .]Maar klopt het dat je dit geluidje alleen kunt kiezen bij gebruik van ES ?
Bij gebruikt van MS en bij gebruik van MS-ES verandert er niets aan het geluid. Alleen bij gebruikt van ES had ik de keus tussen de verschillende geluidjes. Of anders gezegd , hoorde ik daadwerkelijk het verschil. Bij gebruik van MS kan ik wel kiezen maar er verandert niets.Jammer want dat ES geluidje vind ik vele malen fijner.
Ook weer zo,n eigenaardigheidje waar ik zelf niet achterkom. Niet via de gebruiksaanwijzing of dit forum.(of ik kijk er overheen natuurlijk).
Ik vind deze keuze mogelijkheid voor de nodige verwarring zorgen.Ik heb denk al eerder gezegd dat ik erg te spreken ben over de XE 2.Echter de gebruiksaanwijzing en camerabediening zijn voor mij niet altijd even logisch. .Het roept soms vragen op van, doe ik nou iets verkeerds ? Hoort dat zo ? Mankeert er iets aan de camera ? Is dat geen stomme vraag om te stellen ?

Gr
Peter
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door remoss »

Bij MS hoor je de werkelijk mechanische sluiter en is daardoor natuurlijk niet te veranderen. Bij ES een elektronisch gegenereerd geluid.

En stomme vragen bestaan niet hoor Peter, gewoon vragen dus!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door PeterD »

Doordat je in je antwoord zegt dat dat natuurlijk niet is te veranderen maak ik op dat dit voor jou vanzelfsprekend is.Voor mij echter niet.
Wel bedankt voor je snelle reactie.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door Patrick »

De sluier klinkt zoals deze klinkt. Het is een mechanisch ding. Het geluid varieert alleen met de sluitertijd volgen mij.

De elektronische sluiter maakt GEEN ENKEL geluid. Om je te helpen (ik heb het altijd uit staan) kan je een geluidje laten maken door de camera zodat je kan horen wanneer je de foto maakt. Daar heb je blijkbaar meerdere smaken van. Vergelijk het met verschillende ringtones op je telefoon.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3

plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door plincky »

Nog een kleine aanvulling.
In MS-ES gebruikt de camer a beide standen sluiters. Dus mechanische sluiter en Electronische sluiter.
De mechanische sluiter welke dus fysiek op en neer gaat heeft echter een beperking. Deze sluiter kan maar een maximale snelheid bereiken van dacht 1/4000 sec. Op de X--E2. De electronische sluiter is het electrisch aan en uit zetten van de sensor wat veel sneller kan tot wel 1/32.000 sec.
In de stand MS-ES zal de camera voor de mechanische sluiter kiezen zo lang de sluitertijd onder de 1/4000 sec blijft. Komt deze er echter boven door bv. Een prime objectief op 1.4 te gebruiken in de volle zon. Dan zal de camera een snellere sluitertijd willen hebben en zal hij automatisch overstappen op de ES (electronische sluiter). Dit maakt het mogelijk ook bij volle zon met een open diafragma te schieten zonder ND filters te gebruiken.

Ideaal toch? Waarom dan niet altijd ES sluiter gebruiken? Deze heeft echter een paar vervelede nadelen. Een van die nadelen is dat bij snel bewegende onderwerpen en een " bending" kan onstaan. Zoek het maar eens op. Hier kan je zien wat voor effect dat kan hebben.
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door PeterD »

Een leerzame aanvulling.Bedankt.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: sluitergeluid ES en/of MS

Bericht door Patrick »

Ik heb nooit begrepen waarom 1/4000 (of 1/8000 bij andere modellen) de ES gekozen wordt in de E+M stand. En niet de MS, wat dus nog precies kan.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “X-E2”