Nieuwe uitdaging(en)

Mooie plekken om om te fotograferen, deel ze hier met de anderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door folkert »

Bij het voorstellen van Marcel Zuurmond borrelde er bij ondergetekende wellicht een nieuw idee voor ons forum naar boven .....

Kunnen we ons zelf (mits geïnteresseerd) als leden van het FUJI forum eens proberen elkaar eens flink uit te dagen ... om als lid/fotograaf op een geheel andere manier te "gaan" fotograferen ... kruip uit je "eigen" comfortzone en juist gebruik te maken van elkaars sterke punten- ideeën of interesse tonen in elkaars wijze van fotografie. Elkaar proberen te versterken, de één met zijn/haar stadsfotografie - de ander met zijn/haar platteland/natuur - de ander met een model of glamour of .... gewoon straatfotografie maar wel allemaal in dezelfde stad - plaats - gemeente of fotolokatie?

Hebben we ooit als leden van dit forum "gezamenlijk" nagedacht om onderwerpen of items eventueel te combineren - modelfotografie in een willekeurige stad in een echt oud centrum in relatie tot dezelfde moderne stad. In de ochtend op zoek naar hoogbouw - het herkenbare maar in de middag oude gebouwen maar dan meer geregisseerd met bijvoorbeeld een model of vooraf gesproken plan van aanpak

Ik zelf ben woonachtig in het Westland .... kassen en tuinbouw maar ik woon ook vlakbij enkele grote steden Rotterdam - 's-Gravenhage - oude stad Delft of ... het strand of duin !
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

Bertjebig
Ex-fXf
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 17:09
Voornaam: Bertje
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door Bertjebig »

Goed plan Folkert, helemaal eens. Ik vind dit forum best wel leuk, maar ik mis energie in het forum. Soms wordt er een foto geplaatst (en helaas is dat dan een registratie van een vakantie of iets dergelijks), maar inderdaad ontbreekt er de uitdaging in "het fotograferen op zich", maar ook in de bespreking van technieken, optiek etc. Vaak zie je ook dat de topics erg gedateerd zijn en er haast geen nieuwe onderwerpen worden aangedragen. Dus goed plan en ik hoop dat er wat "neuzen in dezelfde richting" kunnen gaan wijzen.
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door PeterD »

Er is ook een bericht geplaatst met als titel : Is het forum nog wel actief.Ik vind dat dit bericht daar een beetje thuis hoort.Het loopt nu door elkaar lijkt me terwijl de bedoeling hetzelfde is.Meer leven in het forum blazen.En daar ben ik het natuurlijk mee eens.Misschien kunnen ideeen zoals geopperd door Folkert daartoe bijdragen.Ik weet het niet.Elkaar eens flink uitdagen, kruip uit je eigen comfort zone...dat vraagt nogal wat.Reactie,s op geplaatste berichten zijn m.i. al minimaal en dat vergt minder moeite !
Gebruikersavatar

marcelzuurmond
Berichten: 7
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 19:42
Voornaam: Marcel
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door marcelzuurmond »

Super leuk plan Folkert!
Gebruikersavatar

FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door FotoSuma »

Ik zou ook wel eens een fotografische uitdaging willen aangaan ....
Ben nu voornamelijk van de huis-tuin en keuken foto’s, maar zou ook wel eens wat meer willen nadenken over wat en hoe ik fotografeer. “Call me in”


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

Topic Starter
folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door folkert »

Er lijkt animo te zijn - wellicht dat onze moderator dit bericht zoals al eerder geopperd dan kan samenvoegen bij ... : is het forum nog wel actief !!

Wellicht is het mogelijk om met meerdere leden een opzet te maken. Denk wel dat daar vooraf een plan voor nodig is ... de eerste uitdaging is wie durft zich op te geven. Bij interesse wil ik uiteraard ook proberen om gezamenlijk een opzet te maken, de eerste uitdaging is waar komen we evt. bij elkaar (max 3 a 4 personen?) en wanneer (en in welke frequentie) gaan/kunnen we iets organiseren. Juist het jaargetijde zou al een eerste uitdaging kunnen zijn. Of doen we het per mail ? car-poolen met elkaar moet dan ook zeker onderzocht worden dat houd eventueel ook de kosten laag

Wat zouden we dan vooraf van elkaar moeten weten waar je woont - of je kan en wil reizen (met een limiet ?) - wat men wil fotograferen of wat men al heel lang zelf fotografeert en het min of meer je comfortzone is.

Voor mij zou het zijn : sportfotografie - en journalistieke fotografie, naast dat ik mij makkelijk kan verplaatsten heb ik me de laatste jaren ook verdiept in straatfotografie - beelden uit dorpen of steden met juist punten van herkenning voor lezers van dag of weekbladen - kortom hoe breng je iets journalistiek in beeld en hoe vult een foto een tekstueel artikel aan?
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

haes
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 22:27
Voornaam: henk
Locatie: hengelo
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door haes »

fijn onderwerp is dit en een aangenaam initiatief; ik wil hierbij graag wijzen op een boek van Fulford en Halpern: "The photographer's Playbook" [307 assignments and ideas], dat volstaat met opdrachten en ideeën die bekende fotografen aan hun studenten en andere geïnteresserden aanreiken om meer en beter te focussen binnen een gegeven kader; ik heb het boek gekocht in de museum-winkel van het stedelijk museum in amsterdam, prijs achterop het boek is $ 24,95; ik wilde de forum-leden deze 'wegwijzer' niet onthouden, bovendien is het een geweldig boek voor foto-clubs die nogal eens om originele ideeën verlegen zitten..., met een forum-groet, henk
PS het boek is bij bol.com te koop voor € 18,99 en .. leverbaar
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door jack the slipper »

Interessant! Ik "lurk" even mee.
Gebruikersavatar

Topic Starter
folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door folkert »

Aangezien het nu vakantietijd is en gezien de weinig activiteiten op ons forum hoop ik later terug te komen op mijn voorstel - wellicht dat er nog wat meer leden aansluiten (of een eigen idee hebben) om het voorstel - onderwerp gericht verder uit te diepen. Mochten er mensen een eigen idee/onderwerp hebben stuur svp jullie idee in zodat we in het eerste concept (liefst maak ik dit gezamenlijk of in ieder geval met meerdere leden - ivm de draagkracht) iets tegenkomen wat jullie zelf aanspreekt.

Wat ik op dit moment op papier heb staan is slechts een pril begin ... we zijn de laatste keer blijven hangen in den Haag!! Ivm te weinig deelname ging het niet door ... ben daarom verder gegaan in mijn eerste concept met deze stad.

- de stad ontwaakt (vroeg uit de veren)
- de stad maakt zich op voor de avond / nacht (laat naar huis?)
- "grootvuil" ophaaldag (wat bieden de stedelingen aan - is er verschil te ontdekken tussen diverse wijken)
- toeristen in de stad wat doen die allemaal ... waar gaan ze naar op zoek
- een dagje Scheveningen
- reizigers van en naar het openbaar vervoer
- als er meerdere deelnemers zijn een wijk verdelen in bepaalde straten .... andere groep gaat zelfde wijk in maar krijgen andere straten toebedeeld - in de middag (of na verloop van tijd) ruilen we van straat - krijgen we dezelfde beelden te zien of ... een geheel andere fotografische kant van de wijk te zien.
- hoogbouw en ministeries door de ogen van een 2 tal fotografen ... in relatie tot de oude stad ... ( kunnen we ook verdelen in groepen en dan weer switchen)
- modelfotografie midden in de drukte van de winkelstraten ... hoe reageert evt het publiek hierop?
- modelfotografie laag vanaf de grond met als achtergrond de hoge gebouwen (of bekende gebouwen)
- AANVULLINGEN hoor ik graag etc.

Mochten jullie interesse hebben in het prille concept stuur me een pb of mail me folkerthoogslag@gmail.com

Noot : Wel ga ik er voor mijn werk en vakantie nog even tussen uit en ben ik pas begin oktober weer in de mogelijkheid om het actiever op te pakken !!
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging(en)

Bericht door remoss »

folkert schreef: ma 12 aug 2019, 11:06 Er lijkt animo te zijn - wellicht dat onze moderator dit bericht zoals al eerder geopperd dan kan samenvoegen bij ... : is het forum nog wel actief !!
Ik ben zelf ook niet zo actief om diverse redenen :) Maar ik vind dat dit draadje een eigen plekje verdient en zou eeuwig zonde zijn om het in het "forum actief" draadje te mengen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Locatie's”