Die discussie waar je aan refereert ging over esthetiek wat jou betreft, terwijl ik het over techniek had. Ik wil ze allebei waar dat kan. En als een foto veelzeggend is hoeft-ie niet scherp had ik toen al gezegd. Maar dat terzijde
Toen ik 2 jaar geleden hier binnen kwam, met mijn nieuwe X-T2, riep ik om hulp. Ik vond de foto's namelijk 'blurry & waterverf". Door een aantal mensen werd ik op weg geholpen en werd ik ook vooral geduwd richting "schuif naar minder
verscherpen (20 ofzo) en naar meer
details (80 á 90)". Experimenteren en googlen hebben snel soelaas geboden. Ik moest de RAF in elk geval heel anders benaderen dan een NEF. Duidelijk.
Ergens in de loop van de tijd moest ik daar in PS ineens wat meer moeite voor doen en twijfelde aan mijzelf. Maar ik zag tegelijkertijd dat de bijbehorende JPG, geopend in een willekeurige Windows-viewer, spatzuiver scherp was. Toen bleek dat grofweg de standaardinstelling (verscherpen 40, details 25,...) voldoende was. Adobe's Camera Raw lijkt ook mee te bewegen met Fuji, zo lijkt het. Alleen het landelijk groen is soms weerbarstig in de nabewerking.
In LR doe ik niets, daar staat alles volgens mij op 0. Dat is mijn bieb. Af en toe bewerk ik in LR quick and dirty en exporteer alleen voor webdoeleinden.
Wat jouw workflow betreft, het hangt ervan af hoe je LR hebt ingericht. Heb je ooit standaardinstellingen gewijzigd, gebruik je een importprofiel etc. Dus als je "niets doet", weet ik eigenlijk ook nog niets.

Hoeft ook niet, het was nieuwsgierigheid.
Enfin, wir schweben weiter. (wat een hobby)