Streamen, statische video en vloggen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Streamen, statische video en vloggen

Bericht door Recoiller »

Toch maar even aan apart draadje aanmaken. Ik heb niet de indruk dat ik hier en beetje een vreemde ben aangezien bij mij het maken van foto's bijzaak is en ik mijn nieuwe X-S10 voornamelijk gebruik voor streamen en video-opnames. Ik merk dat ik veel vragen heb en had waar ik verder geen antwoord op kon vinden op internet dus voor mogelijk nieuwe leden met een gelijke interesse ga ik hier proberen mijn ervaringen te delen.

De behoefte
Als docent geef ik veel online lessen. Daarnaast ben ik bezig met een cursus "online presenteren". De camera in de mijn computer vond ik niet voldoende kwaliteit bieden voor de cursus en eigenlijk wil ik bij streamen ook beter in beeld kunnen komen. Ook verwacht ik op Youtube het nodige te gaan plaatsen.

Welke camera
Voor fotografie heb ik een Nikon D200 gehad en die jaren terug geruild voor een D7000. De Nikon D7000 kan filmen maar komt uit een tijd dat de eerste SLR's ook een filmfunctie kregen. De kwaliteit van het beeld zal zonder meer beter zijn dan van de camera in mijn computer maar het beeld in de computer 'live' in de computer krijgen is nog wel een punt van aandacht. Bij het maken van opnames merk je dat het wel onhandig is dat het scherm aan de achterkant zit en je jezelf niet kunt zien. Via de HDMI poort kun je een extern scherm aansluiten maar de D7000 bied niet de optie voor 'clean HDMI'. Dat wil zeggen dat alle camera-informatie in het beeld staat via HDMI. De HDMI output was toen puur bedoeld om een preview te kunnen zien.
De D7000 had wel de optie om met een gepatchte firmware alsnog clean HDMI te krijgen. Echter kon dat alleen bij firmware 1.3 en ik zat al op 1.4. Terug naar een gepatche 1.3 bleek geen optie.
Een ander probleem van de D7000 is het opnamelimiet van ongeveer 14 minuten. Dergelijke limieten zijn er nog steeds bij veel camera's dus dit is een belangrijk punt om op te letten. Dergelijke limieten zijn er meestal om oververhitting van de sensor te voorkomen. Verder heb soms uren les achter elkaar en wil ik niet met een lege batterij komen te zitten. De camera moet dus aan een externe voeding kunnen. Ook een microfooningang vond ik erg wenselijk.

Voor mijn keuze heb ik heel breed gekeken, van action-camera (zoals GoPro, tot oudere DSLR, tot systeem camera tot camcorder. Ik wilde graag 4K kunnen schieten waardoor ik automatisch bij de wat meer recente hardware uit kwam. Ik ga geen films maken dus full frame is niet nodig en zou ook te kostbaar zijn. De GoPro Hero 8 is een optie maar dan moest ik er wel een los scherm bij kopen en een Media Mod om er HDMI uit te krijgen. De GoPro hero 9 heeft een mini-scherm aan de voorkant maar in de reviews was niet iedereen even positief. De opties zijn beperkt aangezien het natuurlijk een action camera is en niet bedoeld voor streamen officieel. Ook zijn er vrij weinig instellingen. Het is wel opmerkelijk dat zo'n kleine camera 4K opnames kan maken en de 9 zelfs 5K. Ook heeft de GoPro een aantal goede stabilisatie opties, maar voor mijn doelstellingen is dat minder van belang. Omdat mijn D7000 ook verouderd is, wil ik mijn nieuwe camera ook graag als vervanging daarvoor kunnen gebruiken. Dan kom je automatisch eerder bij een systeem camera uit.

Het is dus de FujiFilm X-S10 geworden.. Waarom?
Het IBIS systeem (In Body Image Stabilisation) is vrij uniek in een camera van deze omvang en in deze prijsklasse.. Echter was dit voor mij totaal niet relevant. Ik wilde clean hdmi, voeding tijdens gebruik, betaalbaar glas, 4K (30 fps), een afkijk (scherm) dus omklapbaar, een shoe om een microfoon op te kunnen zetten, natuurlijk ook een microfoon-ingang 3,5mm
Eigenlijk voldeed de X-S10 aan mijn belangrijkste wensen.

Ervaringen tot nu toe
Best goed, beeld is top, geluid moet wel met externe microfoon aangezien interne microfoon niet zo goed is natuurlijk. Streamen gaat goed maar ook met de voeding via USB-C loopt de batterij wel langzaam leeg. Ik heb echter bijna 5 uur non-stop kunnen streamen voordat de batterij leeg was en de camera zichzelf uit zet. De webcam X software van Fuji zag ik ook wel zitten maar die blijkt erg beperkt te zijn en voor mij voor nu nog onbruikbaar. Ik gebruik een Elgato waarmee ik het HDMI signaal binnen haal. Daarnaast maakt hij ook geweldige foto's. De kwaliteit tussen de D7000 en de X-S10 is toch wel van een heel ander level.
Gebruikersavatar

marcel
Berichten: 74
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 15:00
Voornaam: marcel
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: Streamen, statische video en vloggen

Bericht door marcel »

Deze techniek is mij nog onbekend maar wel boeiend om te lezen. Ik ga dit draadje volgen
X-T3 | XF18-55mm F2.8-4.0 | Viltrox 23mm F1.4 | Imac 27" Ventura
Gebruikersavatar

Corbr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 13:12
Voornaam: Cor
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Streamen, statische video en vloggen

Bericht door Corbr »

Er zijn dummy-accu’s in de handel, met een kabeltje er aan. Kabeltje in een voeding steken en je kan blijven opnemen. In mijn fuji camera’s (x-Pro 2 en x-H1) is naast het batterijklepje een doorvoer voor dit kabeltje. Bi]j mijn batterypack voor de x-H1 zit een aansluiting voor een bijgeleverde voeding. Hiermee kan ik de accu’s opladen en/of gelijk fotograferen. Je accu's blijven opgeladen. Ik ken de x-s10 niet en weet dus niet of daar die mogelijkheid op zit.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Recoiller
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:53
Voornaam: Dennis
Bewerk mijn foto's: Ja
Gender:

Re: Streamen, statische video en vloggen

Bericht door Recoiller »

Klopt, ik heb zo'n 'voeding' in bestelling. Ik win nog even uitzoeken hoe sterk de usb-c voeding mag zijn en wat er nu in gaat. Misschien heb ik die batterij-voeding niet eens nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”