Lichtmeting X-t2 versus X-t4

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Petra Aleida
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:02
Voornaam: Petra
Has thanked: 3 times
Gender:

Lichtmeting X-t2 versus X-t4

Bericht door Petra Aleida »

Hi,

Ik heb jaren gefotografeerd met de X-T2. Vaak switchte ik tussen de verschillenden lichtmetingen door de middelste draaischrijf een klikje naar links of naar rechts te verschuiven. (spot, middenmeting, meervoudig)
Op deze manier kon ik van een hele donkere foto eenvoudig een veel lichtere foto maken of omgekeerd van een te overbelichte foto direct een donkerder foto maken.
Nu op de X-t4 ontbreekt deze functionaliteit op de draaischrijf.
Iemand enig idee hoe ik alsnog eenvoudig kan switchen tussen deze verschillende opties als de automatische lichtmeting niet naar mijn wens is?
Alvast heel erg bedankt!

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Lichtmeting X-t2 versus X-t4

Bericht door MajorB »

Ik heb helaas geen handleiding van de X-T4 om het voor je op te zoeken. Misschien kan Google je helpen.
.
Gebruikersavatar

Zoom55
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:18
Voornaam: J.
Been thanked: 5 times

Re: Lichtmeting X-t2 versus X-t4

Bericht door Zoom55 »

Ik gebruik altijd de belichtingscorrectieknop (rechts op de body): -3 naar +3. Daar zit hij toch voor?
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Lichtmeting X-t2 versus X-t4

Bericht door MacFuji »

je kan gewoon een van de f knoppen daarvoor gebruiken, heb ik ook gedaan, werkt eigenlijk wel net zo snel
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Lichtmeting X-t2 versus X-t4

Bericht door FujiHai »

Zoals eerder gemeld kun je daar ook of zelfs beter de belichtingscorrectieknop rechts-bovenop voor te gebruiken. En nog makkelijk en sneller is om die belichtingscorrectieknop op stand C te zetten en die functie over te hevelen naar de achterste commandoschijf want met de camera tegen mijn oog en mijn 100-400 ligt die commandoschijf net wat makkelijker onder de duim en bovendien draait ie wat soepeler. De spotmetingknop die jij mist op de XT4 is een van de weinige knoppen op mijn XT3 die ik nagenoeg nooit gebruik. Het is een knop die ergonomisch gezien niet zo geschikt is voor het snelle werk en bovendien zie ik tussen 3 van de 4 keuze optie's meestal geen verschil.
Plaats reactie

Terug naar “X series met verwisselbare objectieven”