Party fotografie met flitser

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
dwrtjj
Berichten: 6
Lid geworden op: za 05 feb 2022, 17:24
Voornaam: Dieuw
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 6 times

Party fotografie met flitser

Bericht door dwrtjj »

Hoi!!

Ik ben begonnen met foto's maken voor ons café nadat onze huisfotograaf er helaas mee gestopt is.

Ik merk dat het behoorlijk lastig is om de juiste instellingen bij de juiste setting te vinden. Ik wil de sfeer vastleggen maar ook groepen/gasten op de foto zetten. Overal in de kroeg is weer ander soort licht en daardoor wordt het snel óf overbelicht óf onderbelicht.

Ik heb de Xa7 met 33mm f 1.4, maar omdat ik ermee te ver van het onderwerp afsta gebruik ik vaker de lens die bij de camera zat, de 15-45 mm lens alleen die is niet zo lichtsterk. Ik gebruik er wel een Nissin i600 reportage flitser bij en daarop heb ik dan een flash bounce van Digitek.

Ik ben nog een beginnend hobby fotograaf en heb voorheen vooral natuur en mijn kinderen op de foto gezet. Dit soort fotografie, met slechte lichtomstandigheden en met bewegende mensen en lichten is toch wel andere koek.

Ik hoop op en via dit forum wat meer te leren zodat ik uiteindelijk meer feeling krijg voor de beste instellingen. Wellicht heeft iemand er al meer ervaring mee.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Party fotografie met flitser

Bericht door GeorgeF »

Hoi Dieuw ik ben nog geen ster in het flitsen.
Maar zet je ISO flink omhoog.
De Nissin i600 is een mooie flitser die heel mooi inte stellen is.
Zet je flitskop schuin omhoog en trek het reflectieschermpje uit.
Verlaag de lichtopbrengst van je flitser.
Verlaag de lichtopbrengst net zoveel als nodig is.
Gewoon een paar proefopnames maken totdat je zegt nu is het goed.
Succes er mee.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Party fotografie met flitser

Bericht door Patrick »

In dit soort omstandigheden heb je in feite te maken met twee belichtingen; een met de flitser en een zonder. Een flits duurt enorm kort. Iets van 1/1000 of nog korter. En dat is belangrijk, want het maakt dus niet zoveel uit of je de sluiter 1/10 of 1/200 open laat staan; de flitser doet even veel in het uiteindelijke beeld. Je wil niet de boel platflitsen en dat doe je door de achtergrond de kans te geven mee te doen. Dat doe je in het donker op de bekende manier: langere sluitertijd, hogere ISO, groter diafragma (lager f-getal). Dus zeg iets van ISO1600, 1/30, f/2.8 of zo. Normaal zal je dan bewogen personen hebben of wellicht zelfs een bewogen achtergrond. Maar dat maakt niet zoveel uit, want de flitser bevriest de voorgrond, de mensen. En dat is dus de hele truc.

Veelal doe ik dit met de flitser iets gedempt, iets van -2/3EV. Liefst bouncen via een plafond of zo, maar dat kan niet altijd.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
dwrtjj
Berichten: 6
Lid geworden op: za 05 feb 2022, 17:24
Voornaam: Dieuw
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 6 times

Re: Party fotografie met flitser

Bericht door dwrtjj »

Dank je wel @GeorgeF en @Patrick ik ga eens proberen morgen met de iso hoger te zetten, ik had hem wel hoog maar niet zó hoog. Ik ga in ieder geval morgen even spelen met bovenstaande instellingen, hopelijk wordt het wat! Nogmaals dank!
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Party fotografie met flitser

Bericht door GeorgeF »

Hoi Dieuwe heb je nog wat kunnen doen met de suggesties van Patrick?

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Plaats reactie

Terug naar “X-A7”