X-E4, Custom settings en film simulation bracketing

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 560
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

X-E4, Custom settings en film simulation bracketing

Bericht door dhrPeter »

Stel je fotografeert met je E4 met je favoriete filmsimulatie die je wat bijgesteld hebt om contrast te verhogen, witbalans en belichtingscompenstie wat bijgesteld en dergelijke en hebt dit in een custom setting opgeslagen.

Dan besluit je in een gekke bui om de filmsimulatie bracketing uit te proberen terwijl de Custom simulation nog actief is.

Het vreemde is dat de waarden die je voor je custom setting hebt ingesteld nu voor alle drie de filmsimulaties van de bracket gelden. Hierdoor kun je heel rare resultaten krijgen.

Voorbeeld: Je hebt uit de Fuji X Weekly app de simulatie van Kodak T-max 400 film met o.a. witbalans Daylight, +9 red, -9 blue en Monochrome + red filter ingesteld.
Dan maak je een serie met Provia(Std), Velvia en Astia(Soft) met de bracket stand en krijg je Std, V en S met witbalans waarden van de custom setting en dus foto’s met een zwaar oranje/rode kleurzweem die aan de kleurnegatieven van vroeger doen denken.

Wil je dus een serie met verschillende filmsimulaties met de bracket instelling maken om te kunnen vergelijken dan moet je dus al die waarden in het IQ menu op 0 zetten.
Het zou logischer zijn als Fuji het mogelijk had gemaakt om de Custom settings ook in de Filmsimulatie bracketing te kunnen kiezen.
Wellicht iets voor een volgende firmware update?

Groet, Henk
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: X-E4, Custom settings en film simulation bracketing

Bericht door PeterD »

Die veelheid aan mogelijkheden is aan de ene kant leuk maar aan de andere kant ook wel verwarrend.Het is mooi dat je je camera helemaal kunt personaliseren zoals je wilt .En dan zou je er ook weinig of niets meer aan moeten/willen veranderen.
In de praktijk doe je dat natuurlijk toch soms.Ik pas de instellingen ook wel aan in de camera maar probeer het te beperken .En ik zou ik niet zijn als ik vergeet die instellingen terug te zetten en de eerstvolgende keer dat ik fotografeer foto's zie die er niet uitzien.Oh shit....das waar ook !
Bladzijde 339 zie ik op de laatste pagina van de XE 3 handleiding.Honderden mogelijkheden dus voor de liefhebber.
Of dat allemaal nodig is ? Een vloek voor de een, een zegen voor de ander.
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 560
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: X-E4, Custom settings en film simulation bracketing

Bericht door dhrPeter »

Het is natuurlijk niet allemaal nodig Peter maar Fuji onderscheid zich van de andere merken door de mogelijkheden van het simuleren van vele soorten film. Dan vind ik dat je als firmware ontwikkelaar je best af mag vragen op welke wijze de instellingen die betrekking hebben op de filmsimulaties gebruikt kunnen worden en of er geen rare dingen mee kunnen gebeuren.
Ten opzichte van andere fabrikanten loopt Fuji duidelijk achter met de ontwikkeling en implementatie van de firmware maar gezien de laatste modellen (S10 en E4) is er hoop.

Fijn weekend
Henk
Plaats reactie

Terug naar “X-E4”