Oud gebouwtje in Groningen stad

Gebouwen en andere mooie objecten
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 560
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door dhrPeter »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

George,
Zo zou je foto er uit kunnen zien door recht zetten en onthoeken. Ik heb een schermkopie hiervoor gebruikt want ik kon het origineel niet downloaden.
Afbeelding

En met een korte telelens zou je o.a. ook dit detail kunnen fotograferen (er zit nog meer) :
Afbeelding

Bewerkt in CaptureOne22.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1574
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door GeorgeF »

Henk dat ziet er beter uit.
Ik heb Faststone op dit moment.
Kan ik daar ook mee onthoeken?

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 560
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door dhrPeter »

Ik weet niet of FastStone dat kan George ik had het vroeger op mijn Windows PC maar die heb ik lang geleden ingeruild voor een MacBook. Daar heb ik CaptureOne en Affinity Photo op draaien. Meer heb ik niet nodig.
Gebruikersavatar

Topic Starter
GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1574
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door GeorgeF »

Ik ga een onderzoek instellen.
Ik hou het nog even bij Faststone lijkt mij een eenvoudig programma.
Het is me nu zonder hulp gelukt om op Flickr te komen en de foto's "recht" te zetten in Faststone en op het forum te zetten.
Dat is voor mij een hele stap voorwaarts.
Wie weet gaan die andere bewerkingen mij ook nog eens lukken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met kleine stapjes voorwaarts komen we er ook.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door MajorB »

GeorgeF schreef: di 26 apr 2022, 10:11
MajorB schreef: di 26 apr 2022, 09:46 Als je straks langs een Gamma of Praxis rijdt is een nieuw waterpasje misschien geen gek idee.... :lol: Je hebt in ieder geval geen "timmermansoog" ;)
Verklaar je nader Bert.

Groetjes van George
Na de door Henk geplaatste recht gezette foto hoef ik me niet nader te verklaren.
.
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door PeterD »

Onthoeken
Dit is een techniek om de perspectivische vertekening weg te nemen.

Bovenstaande heb ik van internet afgeplukt en dat gaat niet met Faststone.Een foto die een beetje scheef staat (wat je vaak ziet aan de horizon)linksom en/of rechtsom roteren en rechtzetten gaat prima.Maar met de beperkte kennis die ik heb van bewerken denk ik niet dat dat hetzelfde is als werken met perspectief.
Ik gebruik Faststone ook vaak vanwege het gebruiksgemak (sommigen vinden dit ook wel wat oubollig eruit zien) en het feit dat je er toch best veel mee kunt.Maar het is natuurlijk een gratis programma en heeft zijn beperkingen.
Gebruikersavatar

Topic Starter
GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1574
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door GeorgeF »

Bert als je goed gelezen heb is het niet rechtzetten wat Henk gedaan heeft maar onthoeken dat is wat anders.
Als je goed gekeken had zou je gezien hebben dat op de ene plaat de rand de kozijnen recht stonden en op de andere de pilaren op de voorgrond.
Wat zich hier manifesteerde was dat beide objecten in een iets ander perspectief bevonden.
Dus als je het goed vind ga ik niet langs de Praxis of Gamma.
Trouwens die waterpassen die ze daar hebben passen niet op mijn X-H1.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1574
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door GeorgeF »

Peter je was mij net voor.

Bedankt voor je input.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door MajorB »

GeorgeF schreef: di 26 apr 2022, 22:21 Bert als je goed gelezen heb is het niet rechtzetten wat Henk gedaan heeft maar onthoeken dat is wat anders.
Als je goed gekeken had zou je gezien hebben dat op de ene plaat de rand de kozijnen recht stonden en op de andere de pilaren op de voorgrond.
Wat zich hier manifesteerde was dat beide objecten in een iets ander perspectief bevonden.
Dus als je het goed vind ga ik niet langs de Praxis of Gamma.
Trouwens die waterpassen die ze daar hebben passen niet op mijn X-H1.

Groetjes van George
Deze is alleen maar rechtgezet met een waterpas die je ook op je X-H1 hebt maar waarschijnlijk niet gebruikt. Jij had rechtgezet op de kozijnen maar zelfs dat was niet gelukt. Onthoeken was iets waar je waarschijnlijk tot vandaag niet van had gehoord. Ik heb je alleen maar willen laten zien wat je doet als je je timmermansoog en de waterpas gebruikt. Nu staan de kozijnen en de linker boog wel recht
Afbeelding
.
Gebruikersavatar

Topic Starter
GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1574
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door GeorgeF »

Helaas Bert ik heb de waterpas aan staan op mijn X-H1 en ik probeer daar mee te werken.
Door allerlij aandoeningen die ik heb is het vreselijk moeilijk voor mij om de camera stil te houden.
Ik constateer als ik mijn foto's terugkijk altijd dezelfde afwijking.
Altijd naar één kant scheef.
Ligt niet aan de camera maar aan mijn eigen beperking.
Daarom zal je zelden of nooit van mij telefoto's zien.
Tenzij ik een statief meesleept, maar dat is mij te veel inspanning.
Daarom ben ik zo blij met mijn objectieven t/m 55mm.
Van onthoeken had ik wel eens gehoord.
Maar gezien het feit dat ik vrijwel niet met bewerkings programma's kan omgaan heb ik geen van die programma's aangeschaft.
Ja in het verleden heb ik dat wel eens gedaan en zelfs bij een oud forumlid thuis geweest die het mij wel even zou uitleggen.
Helaas alle inspanning ten spijt na een half uur kletsen van hem was ik helmaal blanco en kwam er niets meer in.
Heeft ook bepaalde oorzaak van dingen die er met mij gebeurd zijn in het verleden.
Daarom ben ik blij dat ik Faststone nu ontdekt heb dat is een simpel programma waar ik een paar dingen mee kan doen.
Als ik dit onder de knie heb hoop ik de geavanceerdere programma's te gaan proberen.
Ik hoop Bert dat je nu iets van de achtergrond begrijpt waarom het niet altijd gaat zoals het zou moeten gaan.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Oud gebouwtje in Groningen stad

Bericht door Patrick »

Ik leg even uit waarom je beter op een verticaal kan rechtzetten. En dan dus wel in het midden van het beeld.

Op een horizontale lijn rechtzetten kan eigenlijk alleen als je ergens precies recht voor staat. Zodra je onder een hoek een gebouw fotografeert en je gaat een lijn rechtzetten, dan zet je de foto per definitie scheef doordat er perspectief in het beeld zit (verdwijnpunten!). Verticale lijnen blijven echter verticaal, ook onder een hoek. Je krijgt alleen wel met de perspectiefwerking te maken, maar dat is met name aan de randen van je beeld. Dus vind je een verticale lijn in het centrum van je beeld, dan kan je die gewoon rechtzetten en je zit goed!

Blijft daarna de vraag of je dat perspectief gaat corrigeren. Perspectief is trouwens geen vertekening. In de nabewerking kan je de foto wat oprekken zodat je het corrigeert. De software kan dat tegenwoordig heel netjes, maar als je teveel gaat trekken dan krijg je zichtbaar uitgetrokken beelden en dat is gewoon lelijk. Dan laat ik dat perspectief er (deels) gewoon in zitten.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”