Slim filter op 10-24mm?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Slim filter op 10-24mm?

Bericht door RiFuji »

Hallo,

Excuses mocht deze vraag al eens gesteld zijn… Ik ben te lui geweest om de zoekfunctie te gebruiken….

Voor mijn Fuji 10-24mm wil ik een polafilter gaan aanschaffen. Omdat de 10-24 een groothoek is en om eventuele vignetting tegen te gaan, moet dit filter dan een slim-filter zijn? Of heeft de 10-24 niet zo snel last van vignetting bij gebruik van reguliere filters?
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Slim filter op 10-24mm?

Bericht door dhrPeter »

Rico,

Ik heb zelf geen regulier filter van die maat dus kan je niet vertellen of het geen vignetting geeft. Heb voor de zekerheid een slim-filter voor de 10-24 aangeschaft.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Slim filter op 10-24mm?

Bericht door GeorgeF »

Ik heb een slimline UV filter op mijn 10-24 van Mentter maar geen last van vignettering.
Ik weet niet of de pola filter dikker is.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Slim filter op 10-24mm?

Bericht door PeterD »

Het risico op vignettering is maar 1 probleem of nadeel zo je wilt als je een pola filter op een extreme groothoek gebruikt.Bij zo,n groothoek is de beelhoek zo groot dat het polarisatie effect in een deel van de foto sterker is dan in een ander deel.Dat is goed te zien en is niet mooi.Dat heeft niets te maken met vignettering maar met de eigenschappen van een pola filter en de hoek waaronder je fotografeert t.o.v. de zon.Algemeen bekend is dat je onder een hoek van 90 gr het maximale effect krijgt.Als je dan je pola filter ook nog eens op zijn sterkst zet kun je ronduit lelijke foto,s krijgen.Het best zie je dat op foto,s met veel lucht.Een zeer groot deel donkere lucht omringd door lichte delen.Dat lost een slim line filter ook niet op.
Je moet bij gebruik van een pola filter op de 10-24 goed nadenken.Vignettering is daar maar 1 onderdeel van.
Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Slim filter op 10-24mm?

Bericht door RiFuji »

Bedankt. Inmiddels heb ik mij ingelezen en via de diverse gebruikersgroepen op social media hier ook al op gewezen. Als het goed is ga ik vanavond een 72mm CPL filter krijgen om te proberen.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Plaats reactie

Terug naar “3e partij Accessoires”