Adapter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Adapter

Bericht door PeterD »

Zoals misschien bekend heb ik pas een goedkope adapter gekocht.Dat ding sluit goed aan op camera en lens.De belichting werkt goed en diafragma voorkeur ook.Wel handmatig scherpstellen.En met goedkoop bedoel ik 27 euro.
Maar ik zie ook adapters van 2, 3 en zelfs 400 euro.Dan heb je het waarschijnlijk over een A merk en behoud van o.a. AF.
Maar rechtvaardigt dat het enorme prijsverschil of zijn er andere zaken die meespelen ?
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Adapter

Bericht door dhrPeter »

Zijn die dure adapters niet met wat glas om de beeldhoek van een "full frame" objectief op een "crop" camera te benutten? Ik heb zelf alleen "domme" adapters omdat ik het leuk vind om mijn oude Olympus OM-Zuiko's en een micro-Nikkormat af en toe te gebruiken.

Er is wel verschil in kwaliteit in het goedkope segment, had een keer een adapter die niet planparallel was en onscherpte aan een kant van het beeld gaf.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Adapter

Bericht door Ed Post »

Er is sprake van 3 soorten adapters.
1. De 'domme' adapters. Die doen niets anders dan een vremdmerkobjectief op een camera te laten passen. Meestal werken die ook op oneindig, maar soms is er een (goedkoop) correctielensje nodig om oneindig te kunnen halen.

2. De adapters met een (dure) correctielens. Deze adapters corrigeren objectieven ongeveer naar het brandpunt wat op de lens staat. Dus in plaats van dat er een crop van 1,5 keer plaatsvindt blijft een objectief van bijvoorbeeld 50mm ook op de Fujicamera 50mm. Zelfs het F-getal kan iets wijzigen qua gevoeligheid. Dit is een dure oplossing wat deze adapters een heel stuk duurder maakt.

3. Dezelfde type adapters zoals bij 2 vermeld, echter met een AF mogelijkheid bij gebruik van AF-objectieven. Deze zijn er bijvoorbeeld voor AF objectieven van Canon en Nikon. Deze categorie ik het duurst, en loopt in de honderden Euro's.

Overigens is er in alle drie de categorieën sprake van grote onderlinge prijsverschillen. Er zijn met name in de 1e categorie grote verschillen tussen de verschillende merken, terwijl er vaak sprake is van dezelfde basis. Het prijsverschil zit vaak in de afwerking. Ook scheelt het enorm in prijs of je de adapter in Nederland koopt, of bijvoorbeeld via Alie Express etc. De adapter kan bijvoorbeeld in Nederland ongeveer €25 kosten, terwijl uit China ongeveer de helft wordt betaald.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Adapter

Bericht door PeterD »

Ik lees toch wat dingetjes die ik niet wist.Voorlopig toch iets om in gedachten te houden.Het gaat mij voornamelijk over lenzen in het telegebied. Het vergroot het aanbod van lenzen voor je camera .De 70-300 van Fuji kijk ik niet meer naar vanwege de levertijd en de 100-400 is me te duur.
Voor nu blijf ik beetje spelen met mijn merkloze Chinees.Die komt overigens gewoon uit Nederland
.Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”