de circel is rond

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

de circel is rond

Bericht door dhrPeter »

Afbeelding

Mag ik jullie even voorstellen:

Links mijn eerste echte 35mm film camera Olympus OM-1, bouwjaar 1973 en rechts de nieuwe m4/3 OM System OM-1, bouwjaar 2022.

Groet, Henk

Deze foto werd gemaakt met de Fuji X-E4, 23mm F/2 objectief.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: de circel is rond

Bericht door remoss »

Beide hele fraaie camera's Henk! Hoe is de OM-1 te plaatsen naast een X-T4? Fotokwaliteit, bouwkwaliteit, bediening enz.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: de circel is rond

Bericht door dhrPeter »

Ik heb de OM-1 nog maar kort, moet nog een vergelijking doen van kwaliteit bij ISO waarden 1600 - 6400 dat is de max. waarde die ik gebruik. Olympus beeldkwaliteit is altijd prima geweest dus daar heb ik wel vertrouwen in.

De OM-1 zal voornamelijk voor macro en tele fotografie gebruikt worden en bij het (berg)wandelen. Zoals je kunt zien heeft hij een z.g.n. PASM knop met aanvullend vier mogelijkheden om setting combinaties vast te leggen. Niet een beperkte set als bij de X-T4 maar echt alle mogelijke settings.

Ik heb bijvoorbeeld onder C4 alle instellingen goed staan voor vogelfotografie zoals type autofocus, grootte focusveld, vogeldetectie, multi-shot etc.
Die vogeldetectie werkt verrassend goed voor vogels in de vlucht heb ik bij een snelle test gemerkt.

De bouw is prima, ligt goed in de hand (ik heb geen grote handen) en mijn indruk is dat het van hoge kwaliteit is maar de tijd zal het leren.

Van mijn Fuji apparatuur ga ik nog geen afscheid nemen, wel wat afslanken evenals wat oude fourThirds objectieven die ik weg doe omdat ze alleen plaats bezet houden in de objectieven lade.

Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”