Laatste foto van X-T4

Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Laatste foto van X-T4

Bericht door dhrPeter »

Afbeelding

Het was een enerverende start van de vakantie begin deze maand in Oostenrijk. De eerste nacht die we in het appartement doorbrachten kwam een stuk rotswand om 02:45 naar beneden, een oorverdovend lawaai en het huis schudde als bij een aardbeving. De rotsblokken waren bij de buren in de tuin beland. De adrenaline gierde door het lijf.

s'Morgens werd zichtbaar wat er naar beneden gekomen was, zie laatste foto van de X-T4. Bij het vroege ochtendrondje met de hond had ik de X-T4 aan de draagriem over de schouder mee om van een afstandje het pad van de vallende rotsen te kunnen vastleggen.

De X-T4 wilde niet aan en gaf geen enkele reactie. Toen ik na een kwartier terug in het appartement kwam en de camera vastpakte om van de schouder te nemen voelde hij heet aan en heb ik gelijk de accu eruit genomen. Die was ook vrij warm.

Daar de X-T4 al een aantal keren eerder een vastloper had die ik oploste door de accu er even uit te nemen had ik voor reserve camera's gezorgd zodat ik de rest van de vakantie toch foto's kon maken. X-E4 met 18-55 en 16mm F2.8, Olympus OM-1 met 60mm macro en een lichte tele-zoomlens.

Morgen even Kleve bellen, een reparatienummer heb ik via de website al geregeld.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door PeterD »

Zo,n start van je vakantie wil je niet hebben.Ik heb geen XT 4 maar de EX 3 (en zijn voorgangers gehad)
Ik herken het vastlopen en aan/uit zetten of batterij eruit en dat hielp tot nu toe.Ik heb die XE camera,s vaak meegenomen naar Bangkok waar het bloedheet kan zijn.Na enkele uren fotograferen waren camera en batterij erg heet.Zo heet dat ik me er wel eens serieus zorgen over heb gemaakt en om die reden even stopte met fotograferen om de camera af te laten koelen.Mijn gevoel zei dat dat niet goed was.Ze bleven het altijd doen maar ik moest er wel aan denken toen ik je berichtje las.
Succes met de reparatie.
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door dhrPeter »

Alle andere keren dat de X-T4 vastliep werd hij niet warm. Het is net na zonsopgang nog fris buiten in Oostenrijk dus het weer of zonlicht speelde geen rol.

Ik ging twee nachten in een berghut slapen en heb de camera's die ik vertrouw meegenomen in m'n rugzak.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Laatste nieuws

Bericht door dhrPeter »

Kreeg net een bericht over de reparatie van mijn X-T4:

>>De camera gaat vandaag nog de deur uit.
Wij hebben geen defect geconstateerd.

Voor de zekerheid hebben wij wel de accu vervangen.
Bovendien werd de sensor gereinigd en de firmware geactualiseerd.<<

Ik had de accu meegestuurd met het verzoek die ook te testen, jammer dat ze niet hebben gevonden wat de oorzaak van die oververhitting was.

Zal de camera temperatuur goed in de gaten houden.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door PeterD »

Het lijkt wel of dat vastlopen een Fuji eigenaardigheidje is.Heb het eerder gelezen maar ook zelf een aantal keer meegemaakt inmiddels.Als de aan/uit knop geen oplossing bood dan de accu eruit en weer in.Tot nu toe hielp dat bij mij.In de tropen ben ik wel eens gestopt met fotograferen om de camera af te laten koelen zo heet werd hij.Als Fuji voor de zekerheid de accu heeft vervangen zou je toch denken dat ook zij denken dat er een relatie moet zijn tussen camera/accu voor dit probleem.Jammer dat ze dat dan niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door GeorgeF »

Ik weet niet of dit een Fujikwaal is.
Ik heb een X-E2 een XT-2 en nu een XH-1 maar nooit een vastloper of dat de camera en/of batterijen heet werden.
Maar vraagje gebruik je orginele of imitatie batterijen?

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door PeterD »

Is die vraag voor mij bestemd ? Ik heb de eerste 3 jaar alleen origineel gebruikt.Toen werd ik al geconfronteerd met vastlopers.Niet vaak moet ik zeggen.Daarna heb ik vreemdmerk gebruikt.Evenzo goed vastlopers.Maar ook nu niet vaak.Dus het zijn uitzonderingen.Ik neem aan dat Dhr.Peter originele batterijen gebruikt.Vreemdmerk accu zal Fuji echt niet vervangen.Het lijkt een raadselachtig Fuji kwaaltje.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door Patrick »

Ik heb denk ik in 8 jaren met Fujifilm schieten twee maal de accu eruit moeten halen. Dan hebben we het over het totaal van de M1-E1-E2-T1-T2-T3. Ik vind dat geen probleem... Nu kom ik nooit in de tropen. Wellicht scheelt dat.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door PeterD »

Patrick schreef: do 06 okt 2022, 14:44 Ik heb denk ik in 8 jaren met Fujifilm schieten twee maal de accu eruit moeten halen. Dan hebben we het over het totaal van de M1-E1-E2-T1-T2-T3. Ik vind dat geen probleem... Nu kom ik nooit in de tropen. Wellicht scheelt dat.
Het blijven gelukkig uitzonderingen.En die accu erin en eruit om de camera weer te laten werken is ook geen probleem.Maar dat word het wel als je camera niet meer reageert.En daar is dit draadje mee begonnen.En in de tropen kan het echt bloedheet worden en je camera ook.Mijn XE camera's bleven het altijd doen.Ook nadat ik even was gestopt omdat ze zo heet waren.Dus ze kunnen best wel tegen een stootje of beter ..hitte.
Maar het blijft vragen oproepen als ook Fuji geen verklaring kan geven voor dit eigenaardigheidje.
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Laatste foto van X-T4

Bericht door dhrPeter »

Ik gebruik alleen originele Fuji accu's. De vastlopers dateren van het afgelopen half jaar, anderhalf jaar ervoor waren probleemloos. De laatste vastloper waarbij de camera heet werd gebeurde na het maken van één foto, 'morgens vroeg in Oostenrijk bij een temperatuur van 15 graden...

Ik heb erna niet eens meer geprobeerd of de camera het nog deed.
Wat mij verontrust is dat zonder aanwijsbare oorzaak de camera/accu zo heet kan worden en ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als ik het niet bemerkt had en de camera zo weggelegd had. Li-ion accu's kunnen brandgevaarlijk zijn, zo staat er ook een waarschuwing op geprint.

Ik vraag me ook af in hoeverre de accu-laders hier een rol in spelen.

Begrijp me goed, ik ben er niet op uit om Fuji in een kwaad daglicht te stellen, deze Li-ion accu's worden tegenwoordig in heel veel vormen en maten toegepast door alle camera fabrikanten. Ik ben nu alleen op mijn hoede voor ergere calamiteiten die door zelfontbranding veroorzaakt kunnen worden.

Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”