Ga een 100-400mm halen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Ga een 100-400mm halen

Bericht door RiFuji »

Doordat ik afgelopen zaterdag een lezing van Jeroen Stel over Wildlife Photography bij CamerNU op Urk bijwoonde kreeg ik een enorm gevoel van inspiratie. Omdat ik hier iets mee moest, ben ik op zoek gegaan en ben ik met een verkoper op Marktplaats een overeenkomst aangegaan. Aanstaande zondag ga ik diens XF 100-400mm bekijken, testen en meenemen.

In combinatie met mijn TC 1.4 die ik had aangeschaft voor mijn XF 70-300mm kijk ik er naar uit hiermee er op uit te trekken.

Ik heb geen vreemde dingen over de 100-400mm kunnen vinden, integendeel zelfs, maar is er iets specifieks waar ik extra aandacht aan moet schenken?
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Gebruikersavatar

FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Ga een 100-400mm halen

Bericht door FujiHai »

Prima lens, ik gebruik 'm al bijna 5 jaar. De wat later aangeschafte 1.4 converter zit er voortaan permanent op. De lens heeft soms wel wat last van chromatische abberatie maar alleen zichtbaar bij een flinke crop. Bijvoorbeeld een witte vogel (zilverreiger) in een groen landschap wil wel eens een blauw randje vertonen na een stevige crop. Er zit een hele effectieve stabilisatie op maar die raakt wel wat in de war als je moet meetrekken met een vogel in vlucht zoals een cirkelende roofvogel. In dat geval gaat het volgen wat schoksgewijs waardoor de AF het lastiger krijgt (sommige andere lenzen hebben daar een speciale stabilisatie modus voor). Stof- en regengevoeligheid is ook prima in orde. Wel had er wat mij betreft een wat langere lensvoet aan mogen zitten mbt het dragen. De diafragma ring heb ik uitgeschakeld om ongewenst verstellen te voorkomen als de lens langs m'n middel hangt te bungelen. De diafragma bedien ik veel sneller en makkelijker dmv met de voorste commandoschijf op mijn XT3. Door de schijf in te drukken wissel ik razendsnel van iso(=sluitertijd) naar diafragma verstelling.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Ga een 100-400mm halen

Bericht door MacFuji »

De XF100-400 is een perfecte goede, snelle lens. Daar ga je veel plezier aan beleven.
Maar.... een hele kleine maar. Ook deze lens heeft een leercurve, en zeker in het begin zal niet alles lukken wat je van plan bent.
Gewoon oefenen en proberen.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR”