Sequence fotografie

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Hilda
Ex-fXf
Berichten: 116
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 07:10
Voornaam: Hilda
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 13 times
Gender:

Sequence fotografie

Bericht door Hilda »

Gisteren in het perfecte plaatje was sequence fotografie te zien, ik vond dit zo leuk, lijkt me geweldig ook een keer te doen. Ik ben meteen in mijn camera gedoken, maar kan de optie niet vinden. Wat het dichtst in de buurt komt wat ik kon vinden is multi belichting. Weet iemand of de optie sequence fotografie op de X-T4 zit?
Gebruikersavatar

wiepsfoto
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2018, 11:59
Voornaam: Wiebren
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Sequence fotografie

Bericht door wiepsfoto »

Hallo Hilda,
Misschien heb je het al gevonden maar ook ik had dezelfde reactie en wilde dit ook zelf eens uitproberen.
Je zet de XT-4 op CH of CL (linker bovenste knop onder de iso instelling) Dan maak je een serie foto's en deze voeg je in fotoshop in elkaar.
Ik heb geen idee of je ook werkt met fotoshop maar onderstaand heb ik ook via internet verdere instructies gedownload. Succes.

1

Net zoals bij de twee vorige technieken, zet je je camera in de burstmodus en zet je de continue autofocus aan. Zo weet je zeker dat alle onderdelen van de actie goed in beeld komen.
2

Bij een actiesequentie foto is het belangrijk om goed na te denken over de compositie. Probeer ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk van de actie in beeld krijgt en dat je onderwerp zoveel mogelijk van het beeld beslaat. Laat dus een skater bijvoorbeeld links in beeld beginnen, zijn trucje in het midden van het beeld doen en eindigen aan de rechterkant van het beeld. Hier is natuurlijk ook goed mee te experimenteren, dus kijk even wat werkt.
3

Houd je camera zo stil mogelijk. De foto’s worden uiteindelijk over elkaar heen gezet en dan is het handig als de achtergrond overal ongeveer hetzelfde is. Het enige wat in je foto moet bewegen, is je onderwerp. Je kunt een statief gebruiken, maar voor burstfotografie is het vaak makkelijker om vanuit de hand te schieten. Houd je camera dus op z’n plek en laat de burstmodus zijn werk doen terwijl je onderwerp zich van zijn beste kant laat zien.
4

Als je denkt dat de perfecte fotosequentie ertussen zit, wordt het tijd om de foto’s na te bewerken. Zonder bewerken kun je namelijk geen actiesequentie foto maken. Kies een aantal shots (tussen de 3 en 8) uit waarop je onderwerp het scherpst staat en waarmee je de actie kunt weergeven. Voer dan in Lightroom bij één van je foto’s de gewenste bewerkingen uit, die je daarna naar je andere foto’s kopieert. Als je klaar bent met de bewerkingen, klik je simpelweg op “Settings” en selecteer je “Copy settings.” Er opent dan een scherm waarop je kunt aangeven welke bewerkingen je wilt kopiëren. Selecteer hier alle vakjes door op “Check All” te klikken en klik vervolgens op “Copy.” Vervolgens open je de overige foto’s in je bibliotheek, selecteer je deze, klik je op de rechter muisknop en klik je op “Develop settings” en daarna op “Paste settings.” Je hebt nu op al je foto’s dezelfde bewerkingen uitgevoerd. Dit is belangrijk, want hierna ga je de foto’s “stacken,” oftewel op elkaar stapelen. Exporteer de serie foto’s naar een aparte map.
5

Na het bewerken ga je naar Photoshop. Klik hier op “File,” ga naar “Scripts” en klik op “Load Files into Stack.” Selecteer via “Browse” de eerder aangemaakte map met foto’s en vink “Attempt to Automatically Align Source Images” aan. Dit maakt het makkelijker om de foto’s gelijk te krijgen. Je krijgt nu een bestand met de verschillende foto’s bij elkaar. Doordat je altijd wel een beetje beweegt, zijn de randen meestal niet helemaal gelijk. Maak daarom een crop van je foto’s met de crop tool. Vervolgens kun je de verschillende foto’s sorteren in het “Layers” menu, zodat ze op volgorde van de actie staan.
Nu begint het ingewikkeldere gedeelte. Selecteer de Polygonal Lasso Tool en maak een selectie van de actie op de bovenste laag. Dit hoeft niet heel netjes, het is zelfs beter als er wat ruimte aan de zijkanten is. Klik vervolgens met de rechter muisknop op de selectie en selecteer “Layer via copy.” Er wordt nu een nieuwe laag gecreëerd met alleen je selectie. Je kunt nu de originele bovenste laag onzichtbaar maken door op het oog naast de laag in het “Layers” menu te klikken. Herhaal dit proces voor alle verschillende foto’s, behalve de laatste. Raak niet in paniek als een deel van de selectie een andere selectie overlapt. Dit lossen we later op.
Als je voor alle foto’s een aparte laag hebt aangemaakt, is het tijd voor de finishing touches. Waarschijnlijk zijn er een paar selecties die elkaar overlappen. Selecteer de gekopieerde selectie in het “Layers” menu en selecteer daarna de eraser tool. Hiermee kun je per selectie de overlappende delen verwijderen en ze in de achtergrond vervagen tot je een topfoto hebt. Dit is wel makkelijker als je een redelijk egale achtergrond hebt en als de beelden elkaar niet teveel overlappen. Als lichaamsdelen elkaar overlappen in de sequentie, moet je iets zorgvuldiger te werk gaan met de eraser tool, maar de techniek blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Hilda
Ex-fXf
Berichten: 116
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 07:10
Voornaam: Hilda
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 13 times
Gender:

Re: Sequence fotografie

Bericht door Hilda »

Ik snap niet alles in je antwoord
Klik hier op “File,”
foto’s

De methode die je beschrijft ken ik min of meer, maar canon heeft een functie waarbij de foto's in de camera al samenvoegt. Dat vind ik wel handig. De methode in photoshop is heel erg bewerkelijk.
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Sequence fotografie

Bericht door dhrPeter »

Multi-exposure? pagina 148 van engelstalige handleiding. "The camera can combine up to nine exposures".

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
Hilda
Ex-fXf
Berichten: 116
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 07:10
Voornaam: Hilda
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 13 times
Gender:

Re: Sequence fotografie

Bericht door Hilda »

dhrPeter schreef:Multi-exposure? pagina 148 van engelstalige handleiding. "The camera can combine up to nine exposures".

Groet, Henk
Zie mijn startbericht?

. SM-G998B .

Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Sequence fotografie

Bericht door dhrPeter »

Hilda schreef: di 08 nov 2022, 18:11
dhrPeter schreef:Multi-exposure? pagina 148 van engelstalige handleiding. "The camera can combine up to nine exposures".

Groet, Henk
Zie mijn startbericht?

. SM-G998B .
Heb / had ik gelezen. Heb die uitzending teruggekeken en wat filmpjes op YouTube en ben van mening dat multi-exposure van de X-T4 daar het meest op lijkt. Succes met je verdere zoektocht.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
Hilda
Ex-fXf
Berichten: 116
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 07:10
Voornaam: Hilda
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 13 times
Gender:

Re: Sequence fotografie

Bericht door Hilda »

Is multi exposure niet hetzelfde als multi belichting?

. SM-G998B .

Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Sequence fotografie

Bericht door dhrPeter »

Hilda, heb je al succes met je zoektocht? Multi exposure is inderdaad multi belichting.

Dit filmpje kan je wellicht op het goede spoor zetten: https://www.youtube.com/watch?v=mjX_iEznxSs

Ik kan het zelf nog niet met de X-T4 uitproberen want die is weer retour naar de Fuji-service.

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
Hilda
Ex-fXf
Berichten: 116
Lid geworden op: za 15 dec 2018, 07:10
Voornaam: Hilda
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 13 times
Gender:

Re: Sequence fotografie

Bericht door Hilda »

Het kan niet met een X-T4, hier is het meervoudig belichten, meerder beelden over elkaar heen maken, je kan sowieso geen bewegende beelden in deze stand fotograferen omdat je iedere foto die je maakt moet bevestigen.
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Sequence fotografie

Bericht door dhrPeter »

Ok, dat is jammer. Zoals het nu werkt is het meer iets voor in de studio of voor heel statische onderwerpen. Wellicht kan een verzoek om aanpassing van de firmware in de (nabije) toekomst helpen.

Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”