Nieuw op het forum voor Fujifilm

Wie ben je?
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gerardjean
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2022, 12:27
Voornaam: Gerrit Jan
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:

Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door Gerardjean »

Hallo Fujifilm fotografie fans,

Mijn is Gerrit Jan en woon sinds oktober 2019 in Frankrijk. Een aantal jaren geleden een Fujifilm X-T2 aangeschaft op advies van de firma Konijnenberg(nu Camera Express). Doordat ik mij heb aangemeld bij een Photoclub hier in Frankrijk ben ik eindelijk meer gaan fotograferen. Heb het boek 'Fotograferen met de Fujifilm X-T-Serie" van Joke Beers-Blom aangeschaft en samen met de forse handleiding leer ik mijn camera steeds beter kennen. Nu de nodige vaardigheden nog ontwikkelen.

Ik loop momenteel tegen een paar problemen aan met de Fujifilm software X-RAW Studio. Na download via een VPN verbinding in Nederland en via de regio Nederland op de site van Fujifilm, Krijg ik de software in de Franse taal. Die beheers ik echter nog niet voldoende. Zeker de foto terminologie is in het Frans lastig. Ik heb een iMac. Kan ik de software taal ook wijzigen?
Verder herkent de software mijn camera niet via een usb verbinding. Ook vreemd.

Misschien kan iemand mij kan helpen?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door Patrick »

Welkom Gerard,

Ik ga een poging doen je op weg te helpen. Ik gebruik X-Raw zelf niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je niet gewoon een Nederlandstalige versie kan downloaden, gewoon zonder VPN trucjes. Kan je hierheen navigeren?

https://fujifilm-x.com/nl-nl/products/s ... aw-studio/

Je moet volgens mij je camera als een bepaald type device aanduiden in de menu's. Ik heb mijn camera niet bij de hand, maar volgens mij zit het ergens in de laatste menuitems. Voor het overzetten van foto's is trouwens een kaartlezer veel handiger. Maar voor tettering (via een computer fotograferen) moet je dat natuurlijk wel met de camera aan je PC.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door MacFuji »

Hoi en welkom.

Ik heb net even X-RAW Studio geïnstalleerd, en zoals ik het kan zien zit daarin maar een aantal talen ingebakken.
(duits, frans, spans, engels, italiaans, japans, en nog 2 ) maar geen NL.
Je kan het wel heel makkelijk van Frans naar Engels zetten als je een beetje handig bent op een mac. ( 30 sec werk )
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gerardjean
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2022, 12:27
Voornaam: Gerrit Jan
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:

Taal probleem X-RAW Studio

Bericht door Gerardjean »

Hallo Patrick, bedankt voor je hulp. Ik kan wel navigeren naar de link maar de download button aldaar geeft bij mij een fatal error. Helaas.
Inderdaad is het uitlezen van de SD kaart in de camera eenvoudiger. Ik probeer graag software die mij kan helpen de zaak te professionaliseren.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gerardjean
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2022, 12:27
Voornaam: Gerrit Jan
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:

Taal Probleem X-RAW Studio

Bericht door Gerardjean »

Bedankt MacFuji(Ron), Ik kan inderdaad via Systeemvoorkeuren-Taal en regio, de taal per app aanpassen. Helaas geeft hij bij deze app aan dat de systeemstandaard Engels is en dus komt de button 'voeg toe' niet naar voren en blijft grijs. Ik kan hem wel naar Duits zetten. Maar Engels dus niet.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door MacFuji »

Je kan gewoon de taal laten staan in het systeem met welke taal je prettig vindt, daar hoef je niets aan te veranderen!

Je gaat in finder naar je Apps, klik met je rechter muis erop en ga dan naar toon pakketinhoud.
Dan naar contents > resources, dan zie je mapjes staan met de talen die heten b.v. " de.lproj " dan verander je die met een 2 extra toevoegingen b.v.' #de.lproj# en dat doe je met die talen die je niet wilt. Dat werk niet altijd, maar je kan het altijd weer terug zetten door de 2 toevoegingen weg te halen. Veel apps kijken ook welke basis talen je heb geherinstalleerd. Heb jij b,v, ook Frans. Dan kan het zijn dat het niet werkt.

En misschien werkt dit linkje wel voor je:

https://fujifilm-x.com/global/support/d ... aw-studio/
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gerardjean
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2022, 12:27
Voornaam: Gerrit Jan
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door Gerardjean »

Bedankt Macfuji. Dit werkt. Ik heb alle talen geëlimineerd en Engels overgehouden. Nu nog mijn camera zichtbaar krijgen in deze software. Hij heeft hem wel gevonden maar ik kan de foto's op de camera niet zien.
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door dhrPeter »

Welkom op het forum Gerard Jean. Ik denk dat niet veel X-T gebruikers het X-RAW programma zullen gebruiken, het programma gebruikt namelijk de converter in de camera dus moet je die altijd aan je computer hangen om X-RAW te kunnen gebruiken.

Wellicht heb je meer aan de gratis FujiFilm versie van CaptureOne: https://www.captureone.com/en/capture-o ... s/fujifilm

Succes! en veel fotopret met de X-T2.
Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gerardjean
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2022, 12:27
Voornaam: Gerrit Jan
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door Gerardjean »

Bedankt Henk voor je reactie. Ik heb gekeken naar Capture one maar deze is niet(meer) gratis. Er is wel een free trial.
Mijn uiteindelijke doel is om mijn foto's op mijn camera in een folder op mijn iMac te zetten zonder dat ik de app Foto's gebruik van Apple. Dat werkt voor mij namelijk niet prettig.
Overzetten moet snel en gemakkelijk gaan en klaar voor editing. Kan uiteraard via een kaartlezer om de Sd kaart uit te lezen.
Wie heeft nog goede ideeën of ervaringen?
Gebruikersavatar

RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Nieuw op het forum voor Fujifilm

Bericht door RiFuji »

Gerardjean schreef: wo 07 dec 2022, 12:08 Bedankt Henk voor je reactie. Ik heb gekeken naar Capture one maar deze is niet(meer) gratis. Er is wel een free trial.
(…)
Wie heeft nog goede ideeën of ervaringen?
Klopt, C1 is niet gratis, daar kun je een gratis probeerversie van downloaden, maar wat wordt bedoeld is Capture One Express. Dt is een uitgeklede versie van C1, maar voor jouw doel geschikt.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”