Gaat alles goed ?

Foto's die nergens anders onder vallen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Gaat alles goed ?

Bericht door PeterD »

Als jullie erop uit trekken om te fotograferen gaat dan meteen alles goed zoals het zou moeten ? Bij mij niet altijd. Voorbereiding is belangrijk.Iets wat ik nog wel eens vergeet als ik spontaan nog voor zonsopkomst op pad ga.
Zo heb ik staan fotograferen vanaf statief met een sluitertijd van enkele seconden.Maar na elke foto duurde het weer enkele seconden en de sluiter ging weer vanzelf af. En dat bleef maar duren. Ik begreep er niks van en kon ook de instellingen niet goed bekijken.Mijn zaklichtje was ik vergeten natuurlijk.Later bleek dat mijn camera nog op de instelling van vorige keer stond en dat was op C met 5 beelden per seconde.ISO instelling is ook zoiets wat ik wel eens wil vergeten.
Op een andere ochtend bleek dat mijn foto's veel te donker waren. Bleek dat de +/- knop naar -1 was gedraaid.Of dat ik aan het fotograferen was vanaf een steiger vanaf statief.De foto's wilde maar niet scherp worden.Ik begreep er werkelijk niks van.Tot ik erachter kwam dat ik in de donkerte niet had gezien dat het geen vaste steiger was maar een drijvende.
Of je pakt je rugzak die op de grond ligt en je niet dicht had geritst.Dan kun je nog zo,n dure high tech ding hebben er valt gegarandeerd iets uit.Dan word zoeken met je zaklichtje.Steigers, bruggetjes zijn vaak mooie foto lokaties maar ook perfecte plaatsen om in het donker je lenskap, filter of snelkoppelingsplaatje in het water te laten vallen.
In de duisternis uit je auto stappen en je laarzen willen pakken .Die er niet liggen.Daar sta je dan in die drassige polder op je sportschoenen die na een half uur doorweekt zijn en je koude voeten hebt omdat je toch gaat fotograferen !
En gebeurt er dan niks van dit alles en word het licht verschrikkelijk mooi zo,n 15 minuten voor zonsopkomst dan ben je volop bezig met klikken en is ineens je batterij leeg.Gvdmme...net had ik nog 3 streepjes.Dat word dan in de haast weer prullen met een nieuwe batterij die....ook leeg is omdat je bent vergeten die op te laden.En 3 streepjes in de vrieskou is eerder 3 minuten dan 30 minuten.Geloof me maar.
Dus om dat mooie beeld te maken net voor zonsopkomst heb je meer nodig dan alleen camera en lens.Mijn statief kan ik niet vergeten.Die ligt standaard in de auto.Maar zaken zoals zaklicht,laarzen,warme kleding,volle batterijen ,die zijn minstens zo belangrijk als die mooie lichtsterke lens.Misschien nog wel belangrijker.
Maar ik weet zeker dat me dit in 2023 niet meer gaat gebeuren.Echt waar.
Maak er een mooie kerst van en een goed nieuwjaar en vergeet niet te klikken.Want die herinneringen zijn veel waard.

Afbeelding
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 564
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: Gaat alles goed ?

Bericht door dhrPeter »

Peter bedankt voor de glimlach en herkenning. Mag ik er een nog aan toevoegen - analoog aan de mooiste foto staat op de aandrukplaat - op lokatie er achter komen dat het SD kaartje nog in de computer thuis steekt. Ik bewonder je doorzettingsvermogen dat je op je gympen toch doorgegaan bent ondanks natte voeten.

Verder wens ik iedereen vanaf deze plek fijne feestdagen toe.
Henk
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Gaat alles goed ?

Bericht door Johan1025 »

Afbeelding
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Peter P
fXf sponsor
Berichten: 360
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 09:11
Voornaam: Peter
Has thanked: 8 times
Been thanked: 32 times

Re: Gaat alles goed ?

Bericht door Peter P »

Prachtig verhaal en best herkenbaar.
Groeten Peter
Gebruikersavatar

RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Gaat alles goed ?

Bericht door RiFuji »

@PeterD Mooi verhaal. Zat wel met een glimlach op mijn mond tijdens het lezen.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”