Capture One Express is gratis en het werkt goed voor eenvoudige bewerkingen. Is mis helaas gereedschappen voor het verwijderen van vlekjes. Een grijsfilter ontbreekt ook. Programma ziet er ook mooi uit en na even oefenen kan ik er vlot mee werken. Gebruik ik graag. De Pro versie heeft alles wat je kan wensen maar is flink aan de prijs. Behalve een licentie voor de laatste versie kan je ook kiezen voor een (vrij duur) abonnement en dan krijg je ook alle updates. Ik heb mij beperkt dat de gratis Express versie voor Fujifilm. Fijn programma en meestal voldoende.
Ik heb ook het gratis Darktable geinstalleerd op de laptop. Zeer uitgebreid en je kan er goede resultaten mee bereiken. Ik vind het minder gemakkelijk in de omgang dan Capture One. Ik moet meer zoeken naar de functies en gereedschappen.
Gisteren RawTherapee 5.9 geinstalleerd. Net als Darktable een gratis (open source) programma. Beide programma's zijn ook Nederlandstalig. RawTherapee is best snel te leren. Overzichtelijk en zeer uitgebreid. Ik ga het vaker gebruiken.
Tot voor kort altijd alleen maar JPEG's geschoten en meende dat RAW niet aan mij besteed was en dat het ingewikkeld en tijdrovend is om tot een goed resultaat te komen. Paar maanden geleden de knop maar eens omgezet in de camera. Het geeft weer een nieuwe dimensie aan de fotografiehobby en ik het vind het leuk de schuifjes te bedienen.