RawTherapee 5.9

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 65 times

RawTherapee 5.9

Bericht door HarrieD »

De afgelopen tijd wat gaan experimenteren met RAW ontwikkelaars. DxO PhotoLab 6 is een mooi programma. Heeft ook heel goede beoordelingen bij de vakpers. Ik heb de probeerversie gebruikt. Redelijk snel te doorgronden, heel uitgebreid en mooie methodes voor ruisonderdrukking en "dehaze"/helderheid. Niet goedkoop, maar ook niet de duurste in het vergelijk.
Capture One Express is gratis en het werkt goed voor eenvoudige bewerkingen. Is mis helaas gereedschappen voor het verwijderen van vlekjes. Een grijsfilter ontbreekt ook. Programma ziet er ook mooi uit en na even oefenen kan ik er vlot mee werken. Gebruik ik graag. De Pro versie heeft alles wat je kan wensen maar is flink aan de prijs. Behalve een licentie voor de laatste versie kan je ook kiezen voor een (vrij duur) abonnement en dan krijg je ook alle updates. Ik heb mij beperkt dat de gratis Express versie voor Fujifilm. Fijn programma en meestal voldoende.
Ik heb ook het gratis Darktable geinstalleerd op de laptop. Zeer uitgebreid en je kan er goede resultaten mee bereiken. Ik vind het minder gemakkelijk in de omgang dan Capture One. Ik moet meer zoeken naar de functies en gereedschappen.
Gisteren RawTherapee 5.9 geinstalleerd. Net als Darktable een gratis (open source) programma. Beide programma's zijn ook Nederlandstalig. RawTherapee is best snel te leren. Overzichtelijk en zeer uitgebreid. Ik ga het vaker gebruiken.
Tot voor kort altijd alleen maar JPEG's geschoten en meende dat RAW niet aan mij besteed was en dat het ingewikkeld en tijdrovend is om tot een goed resultaat te komen. Paar maanden geleden de knop maar eens omgezet in de camera. Het geeft weer een nieuwe dimensie aan de fotografiehobby en ik het vind het leuk de schuifjes te bedienen.
Afbeelding
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: RawTherapee 5.9

Bericht door PeterD »

Erg interessant om te lezen.In mijn Nikon verleden ben in eens met RAW bezig geweest.Met Lightroom en Gimp.Ik werd er horendol van.Zelfs de meest simpele bewerkingen kreeg ik niet voor elkaar vanwege de uitgebreidheid van deze software.Na maanden ellende en koppijn heb ik RAW gelaten voor wat het was.Zeker nadat ik mijn eerste Fuji camera had en de JPG,s die daaruit kwamen prachtig waren.
Maar met name het stukje wat je schrijft dat RAWtherapee best snel te leren is en gratis is heeft mijn interesse toch weer opgewekt.
Bedankt voor het delen van je bevindingen.Leerzaam.
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 65 times

Re: RawTherapee 5.9

Bericht door HarrieD »

Probeer ook eens Capture One Express. Ook gratis. De versie voor Fujifilm is te verkrijgen via de Fujifilm site. Kan alleen de Fuji RAW files (RAF) bewerken. Geen RAW bestanden afkomstig uit een Nikon of Canon.
https://fujifilm-x.com/nl-be/products/s ... pture-one/
Werkt ook heel fijn, niet al te moeilijk. Met de automatische functie is het resultaat al bijzonder goed en dan kan je eventueel nog wat finetunen.
De JPEG's uit de camera zijn natuurlijk ook heel mooi, maar vooral wanneer er sprake is van veel contrast, zoals bij veel zonlicht, is het fijn als je het detail in hooglichten en schaduwen op kan halen. Ik weet niet of elke camera die mogelijkheid heeft, maar je kan de foto ook als RAW en JPEG opslaan. Bewerk je de RAW en dan opslaan als JPEG. Mooi vergelijkingsmateriaal met de camera JPEG.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: RawTherapee 5.9

Bericht door PeterD »

Ik blijf in JPG fotograferen maar ga wel e.e.a. proberen.Dank voor de tips.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: RawTherapee 5.9

Bericht door André »

Ik werk al een hele tijd met DarkTable omdat ik alleen nog met Linux machines werk. Als je de leercurve een beetje hebt gehad kun je heel simpel je eigen bewerkingsmenu samen stellen met daarin de tools die jij gebruikt. Dan kun je wat je niet gebruikt daaruit weglaten en het naar je eigen smaak opzetten. Dan wordt het een heel simpel programma. In ontwikkelen staat onder de histogram 3 streepjes. Klik daarop en je krijgt een popdown menu. Daarin kun je onder beheer modules een modules kiezen, aanpassen of zelf een module maken en toevoegen. Je kunt dat dus helemaal naar je eigen wensen aanpassen. Dat maakt het zoeken een stuk sneller en gemakkelijker. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”