ON1 Photoraw

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

ON1 Photoraw

Bericht door HarrieD »

De afgelopen tijd veel programma's voor RAW ontwikkeling geprobeerd. Adobe Lightroom/Photoshop, probeerversies van Affinity Photo en ON1 Photoraw 2023, Rawtherapee, Darktable, Capture One Express, DxO Photolab.
Ik ben geen liefhebber van het abonnementsysteem van Adobe dus vielen Lightroom en Photoshop als eerste af. Al moet ik wel bekennen dat het wel heel fijn werkt en heel snel goede resultaten geeft. DxO Photolab werkt ook erg fijn en snel te leren, maar best prijzig. Capture One is, hoe goed ook, mij veel te duur. De gratis Expres versie mist een paar toch wel belangrijke instrumenten (geen "haze" afstelling en geen mogelijkheid om stofjes en vlekjes te verwijderen). Rawtherapee bleef lang als favoriet tot ik ON1 Photoraw probeerde. Heeft alle functies die ik graag wil, is makkelijk in de omgang en met de AutoAI knop razendsnel een mooie afbeelding. Met wat finetuning om het naar eigen smaak aan te passen. Affinity Photo doet het ook erg goed. Is ook nog eens goedkoop maar door het missen van een browserfunctie neemt het ontwikkelen en bewerken van een serie foto's wat meer tijd in beslag. Toen ik van ON1 een aanbieding kreeg om Photoraw 2023 en de vermoedelijk volgende maand uit te brengen versie 2024 met een kortingscode voor minder dan 100 Euro aan te schaffen heb ik toegehapt. Er zijn veel instructievideo's en een uitgebreide (engelstalige) gebruiksaanwijzing. Regelmatig een webinar. Voor de komende tijd genoeg studiemateriaal en eens kijken of het mij lukt de technieken met maskers en lagen onder de knie te krijgen.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: ON1 Photoraw

Bericht door dhrPeter »

Ik heb indertijd voor CaptureOne gekozen omdat die de beste beeldkwaliteit gaf. Inderdaad duurder dan sommige andere programma's maar als je duizenden euro's aan camera's en objectieven uitgeeft voor goede beeldkwaliteit waarom dan beknibbelen op een goed beeldbewerkings programma?
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Re: ON1 Photoraw

Bericht door HarrieD »

Je hebt helemaal gelijk. Ik besteed dan ook geen duizenden euro's aan camera's en objectieven. Ook die koop ik niet nieuw en verkoop direct de apparatuur die vervangen wordt. Zo kan ik de kosten een beetje binnen de perken houden. Als ik de prijzen zie van de nieuwe topcamera's en lenzen van Fujifilm, Nikon en Canon dan houdt het voor mij als hobby op. Ik heb niet voor niets de laatste maanden zoveel mogelijk beeldbewerkingsprogramma's met elkaar vergeleken door dezelfde afbeelding in meerdere programma's te ontwikkelen. Lightroom en Photshop is voor mij de winnaar, mede door de vele instructievideo's en bewerkingstips/recepten in de fotobladen, het gemak en de overzichtelijkheid, maar het systeem van gebruiken en niet bezitten past mij peroonlijk niet. Een illegale versie is zo geinstalleerd, werkt net zo goed maar geeft geen goed gevoel. Ik denk dat ik nu met ON1 een voor mijn doel afgewogen keuze heb gemaakt.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: ON1 Photoraw

Bericht door Johan1025 »

Gimp is zeker een goed Gratis programma
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: ON1 Photoraw

Bericht door Patrick »

Tot een tijdje geleden waren er gratis alternatieven die aardig mee konden komen met betaalde producten. Maar de afgelopen tijd gaat het zo hard met slimme functies, met name met AI, dat ik het geen vergelijkbare ervaring kan vinden. Ik werk vrijwel alleen in Lightroom hoewel ik Photoshop erbij heb via het fotografie-abonnement en dat is het afgelopen jaar zoveel beter geworden! Ik heb dat tientje per maand er graag voor over om altijd het laatste te hebben. Het scheelt dat mijn vrouw ook fotografeert en het een tientje is voor twee personen. Hoewel ik het anders ook zou doen!

AI functies bijvoorbeeld: ruisonderdrukking is bizar goed geworden! AI herkennen van personen (en delen van personen!), onderwerp, lucht, etc. AI vullen gebruik ik minder. Nu komen er zaken bij als achteraf lensonscherpte introduceren. Dat laatste zit niet in versie 13.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 964
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 392 times
Been thanked: 113 times

Re: ON1 Photoraw

Bericht door MacFuji »

Ik haak hier ook bij aan voor € 9,99 een fotografie abo bij Adobe. Photoshop is gewoon supper. Maar vooral het gebruik bij RAW/ RAF files! van Camera Raw.
Dat blijft toch een van de beste. En wat Patrick al aangaf AI is ook een prettige aanvulling.

Misschien wijk ik af, maar ik werk per project / dag etc. Dan is het klaar. RAF bewaar ik en ik hoef daar niet weer een totaal overzicht van te hebben. Dan haal
haal ik ze wel weer tijdelijk weer binnen in een sessie binnen Capture One.

Dus mij workflow: Foto's op snelle SSD > Session aanmaken in Capture One > Foto uitzoeken die ik wil bewerken etc. > Via Capture One export naar DNG > Automatisch openen in Photoshop > Camera RAW > dan verder bewerken met de diverse tools/ plugins binnen PS. ( NIK, ON1 Nonoise en Resize )> Frame maken en opslaan als JPG > Bewaren in Flickr en Externe HD en backup.
Ben ik klaar met alle foto's dan verwijder ik alles weer van de session en binnen de map van de foto's en heb verder geen overtollige bestanden meer. (dat scheelt heel veel ruimte)
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Re: ON1 Photoraw

Bericht door HarrieD »

Ik heb nu al tientallen RAF bestanden ontwikkeld in ON1 Photoraw 2023. Het automatisch ontwikkelen via de AI button geeft meteen al een heel goed resultaat. Ik schuif meestal de verzadiging iets terug en dan ben ik al zeer tevreden. Het automatisch selecteren en maskeren van voorgrond, onderwerp, lucht etc werkt ook heel snel en vooral heel makkelijk en dan is een lokale aanpassing zo gepiept. Eventuele ruisonderdrukking is ook zeer goed verzorgd. Als ik zie wat ik straks voorgeschoteld krijg in de 2024 versie dan voldoet het zeer ruimschoot aan al mijn wensen.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”