Noorderlicht op 5 november

Foto's die nergens anders onder vallen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Noorderlicht op 5 november

Bericht door HarrieD »

Afgelopen zondagavond, net na de uitzending van de F1 GP in Brazilië, las mijn echtgenote een berichtje dat het noorderlicht die avond te zien zou zijn. Volgens buienradar zou het die avond bij ons blijven regenen, dus weinig kans om het noorderlicht te zien. Camera en statief gepakt en 60 km noordwaarts gereden naar de waddendijk in Wierum. Vanaf daar kijk je mooi tussen de eilanden Ameland en Schiermonnikoog door. Het was even wachten totdat een dikke wolkenrand wat begon te zakken. Er waren meer kijkers die zondagavond de kachel hadden ingewisseld voor een koude zeedijk en harde wind. Bij elkaar kijken op het scherm van telefoon en camera naar de resultaten en de "ahh's en ohh"s ". Door de harde wind viel het nog niet mee om een goede opname te maken met een lange sluitertijd. Een lage ISO wel geprobeerd waar het resultaat viel tegen. De foto's werden niet scherp. Daarom maar een hoeveelheid ruis geaccepteerd. Het felle witte lichtje onderaan de foto is afkomstig van het booreiland tussen de beide eilanden.
X-S10 met 16-80. 16mm, iso 12800, F4, 8 seconden. Technisch geen perfecte foto, maar het ging mij dit keer echt om dit fraaie natuurverschijnsel een keer te zien en vast te leggen. Ik zit nu te kijken of ik misschien toch eens op zoek moet gaan naar een (occasion) Samyang 12mm F2 die zeer geschikt moet zijn voor dit type fotografie.

Afbeelding

Afbeelding
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 570
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: Noorderlicht op 5 november

Bericht door dhrPeter »

Ja, jammer van die ISO12800, ik vond op YouTube dat je als basis ISO1600, F2,8 en 10 sec. kunt nemen. Maar dan moet je wel een objectief met die lichtsterkte hebben. Maar je hebt wel beeld van het bijzondere natuurverschijnsel, hier was het ook bewolkt. Op foto 1 ook nog de Grote Beer er bij!
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Re: Noorderlicht op 5 november

Bericht door HarrieD »

Ik wil binnenkort wanneer het 's-avonds helder is wat experimenteren met ISO, diaframem en sluitertijd. Dan weet ik meteen hoe ik de camera bij een volgende gelegenheid in moet stellen want het is maar de vraag of je tijd hebt voor experimenten. Gepriegel met de knopjes is ook niet je van het in het aardedonker.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Noorderlicht op 5 november

Bericht door PeterD »

In de donkerte moet je idd niet gaan experimenteren. Wel weten waar de knopjes van je camera zitten.En heeel belangrijk : een zaklichtje.Noorderlicht heb ik nooit gefotografeerd. Wel vaak in donkere omstandigheden en ik weet uit ervaring dat je zo weinig mogelijk moet gaan priegelen,dat lukt haast niet in de donkerte.Maar met wat oefening en ook een beetje geluk kun je mooie resultaten krijgen in dat schemer/ donker gebied.Succes.
Gebruikersavatar

Procaliber
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 12:07
Voornaam: Ewout
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 13 times
Been thanked: 5 times

Re: Noorderlicht op 5 november

Bericht door Procaliber »

Een hoofdlampje is dan wel makkelijk, gebruik dan wel het rode lampje (deze is niet zo fel).
Fujifilm X-S20
Fujifilm XF 18-135
Fujifilm XF 70-300
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Re: Noorderlicht op 5 november

Bericht door HarrieD »

Bedankt voor de nuttige tips.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”