foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
sofa
Berichten: 16
Lid geworden op: di 09 mei 2023, 12:08
Voornaam: Willem
Locatie: Groningen stad
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door sofa »

Als ik mijn H2 op mijn Mac aansluit worden de foto's in de Mac Foto's app geopend i.p.v. in Capture One. Capture One is zo ingesteld dat hij foto's moet importeren zodra een kaart wordt gedetecteerd. Als ik een geheugenkaart in mijn Macbook stop gebeurt dat ook. Maar niet dus als ik de camera rechtstreeks op de Macbook aansluit (ik heb geen sleuf voor een CF-Expresskaart op de usb-hub), dan opent ie de foto's in de Foto's - app. Wat ik nu doe is de originele bestanden (RAW) vervolgens vanuit Foto's exporteren naar een bestandsmap en vanuit Cap.One dan importeren uit die map. Beetje omslachtig. (beetje ingewikkeld verhaal ook misschien). Is er een manier om niet in Foto's maar direct met Capture One te openen? Bedankt alvast.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door Patrick »

Ik vermoed dat je het automatisch importeren van foto's bij het aansluiten van een extern storage device moet uitzetten. Dit is echt een MacOS ding.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
sofa
Berichten: 16
Lid geworden op: di 09 mei 2023, 12:08
Voornaam: Willem
Locatie: Groningen stad
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door sofa »

Ja, waarschijnlijk maar nog niet kunnen vinden. Toch maar een Caruba cardreader gekocht. Is ook wel zo handig.
Gebruikersavatar

PaulGr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 20:16
Voornaam: Paul
Locatie: Twente
Bewerk mijn foto's: Nee
Gender:
Contacteer:

.RAF Capture One naar Affinity Photo

Bericht door PaulGr »

Ik werk al een tijd met veel genoegen met Affinity Photo. (Lightroom en Photoshop in één!) Werkt prima. Totdat ik een .RAF bestand wilde bewerken in Affinity. Dat wil niet..... Oplossing die ik nu gebruik is: Importeren in Capture One Express en via 'Afbeelding'>'bewerk met'>Affinity Photo. Het wordt dan een .TIFF en prima te bewerken, zowel in de Ontwikkel modus (raw-bewerker) als de foto-modus (.Tiff, Jpeg, enz.).
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door Patrick »

Kost wel een hoop extra schijfruimte, zelfs als je de RAF file verwijderd na afloop...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 964
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 392 times
Been thanked: 113 times

Re: foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door MacFuji »

Ik heb een iets afwijkende workflow maar misschien heb je er wat aan. Op mijn Mac's!

* Ik kopieer via een cardreader mijn foto's naar een externe HD ( alleen de Raw bestanden ) Dat is mijn archief wat ik een poos bewaar (jaren).
* Vervolgens maak ik een nieuwe sessie aan in capture One op een andere plek op een externe HD **( dus tijdelijk )
* Vervolgens sleep ik 1 van de foto's vanuit de archief map naar Capture One, die vervolgens alle foto's gaat binnen halen. Daarvoor maakt
capture one een map in mijn archief aan! **
* Ik heb binnen C1 ook aangeven waar die tijdelijke bewerkte foto's moet plaatsen.**
* In C1 heb ik een voor bewerking klaar staan, en vervolgens exporteer ik de foto als PSD naar Photoshop, daarin doe ik dan 95% van de bewerkingen.
* Als ik alle foto's heb bekeken en bewerkt etc. verwijder ** ik de sessie weer en ook de aangemaakte map in mijn archief, en de tijdelijk bewerkte foto's

ALs dit gedaan is, heb ik de goede bewerkte foto's in mijn archief staan, mijn bewaarde RAW bestanden zijn er dan ook nog allemaal ( voor eventueel later )
en ik heb geen dubbele bestanden staan. Want dat gaat heel snel binnen C1! Je hebt snel een paar honderd Gig aan extra data.
Het kost mij een 5 min extra werk. Maar dan gaat het ook super snel.
Tja bij het opslaan van de foto, voeg ik een aantal code's toe zodat ik weet welke bewerking ik heb gedaan. En welke lens ik heb gebruikt.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

FujifilmRob
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 16:47
Voornaam: Rob
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: .RAF Capture One naar Affinity Photo

Bericht door FujifilmRob »

PaulGr schreef: vr 24 nov 2023, 20:04 Ik werk al een tijd met veel genoegen met Affinity Photo. (Lightroom en Photoshop in één!) Werkt prima. Totdat ik een .RAF bestand wilde bewerken in Affinity. Dat wil niet..... Oplossing die ik nu gebruik is: Importeren in Capture One Express en via 'Afbeelding'>'bewerk met'>Affinity Photo. Het wordt dan een .TIFF en prima te bewerken, zowel in de Ontwikkel modus (raw-bewerker) als de foto-modus (.Tiff, Jpeg, enz.).
Vreemd. Ik werk al jaren met Affinity Photo (versie 1 nog steeds). Sinds de Fujifilm camera download ik met de USB-kabel de foto's eerst naar Microsoft Foto (gaat snel) en kan de RAF files dan meteen weer openen en bewerken in Affinity Photo.
Gebruikersavatar

HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Re: .RAF Capture One naar Affinity Photo

Bericht door HarrieD »

PaulGr schreef: vr 24 nov 2023, 20:04 Ik werk al een tijd met veel genoegen met Affinity Photo. (Lightroom en Photoshop in één!) Werkt prima. Totdat ik een .RAF bestand wilde bewerken in Affinity. Dat wil niet..... Oplossing die ik nu gebruik is: Importeren in Capture One Express en via 'Afbeelding'>'bewerk met'>Affinity Photo. Het wordt dan een .TIFF en prima te bewerken, zowel in de Ontwikkel modus (raw-bewerker) als de foto-modus (.Tiff, Jpeg, enz.).
Dat vind ik heel apart. Heb zelf een maandje gestoeid met een aantal probeerversies om mijn definitieve keuze te bepalen. Affinity Photo, ON1 Photoraw, Lightroom, DxO. Ik had bij Affinity geen enkel probleem om RAF bestanden te openen en te bewerken. Het is inderdaad een fijn programma. Even wennen aan de "personas". Heb zelf voor ON1 gekozen. Vond ik qua bediening net iets meer lijken op de andere programma's plus het gemak van de browser.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door dhrPeter »

Hier ook geen probleem met Affinity en .RAF bestanden.
Gebruikersavatar

PaulGr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 20:16
Voornaam: Paul
Locatie: Twente
Bewerk mijn foto's: Nee
Gender:
Contacteer:

Re: foto's importeren in Capture One i.p.v. Foto's (Mac)

Bericht door PaulGr »

Wat mij opvalt als ik een RAF bestand direct open in Affinity, is dat het bestand geen 300 dpi meer is maar 72 dpi. En dat de kleuren fletser zijn. Ga ik via C1 dan hou ik 300 dpi. En dat schijnt bij Photoshop ook zo te werken.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”