Hoge ISO, ruis binnen de perken.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 66 times

Hoge ISO, ruis binnen de perken.

Bericht door HarrieD »

Gisteren bezoek gebracht aan museum de proefkolonie in Frederiksoord. Audiovisuele presentaties over de Maatschappij van Weldadigheid. Aanrader als je een keer in de buurt bent. Had de camera mee naar binnen genomen. In de donkere ruimtes een paar opnamen gemaakt van de presentatie. Gezien het gebrek aan licht weinig hoop op een goed resultaat, maar het valt mij 100% mee. Als voorbeeld onderstaande opname. Niet een bijzondere foto, maar meer ter verduidelijking van de beeldkwaliteit. Fuji X-S10, XF 16-80. Diafragma 4, 1/26sec, ISO 12800 (!!) Uit de hand genomen. RAW eerst ontwikkeld in DXO Pure RAW en met Deep Prime XD gezorgd voor ruisreductie en lichte verscherping. Hierna belichting en contrast nog een beetje aangepast in ON1 Photoraw 2024 en bewaard als JPG. Voor mij het bewijs dat een Fujifilm APS-C X-trans sensor met wat softwarehulp ook bij hoge ISO prima presteert.

Afbeelding
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Hoge ISO, ruis binnen de perken.

Bericht door Patrick »

Ruis is niet z'n ramp in veel foto's. Maar het onderwerp is wel belangrijk. Als hier een persoon zou staan dan heb je behalve ruis ook kleuren die niet meer zo sprankelend zijn, contrasten die minder worden, minder kleurnuances, etc. Maar ik ben met je eens dat je, zeker met een beetje hulp in de nabewerking (A.I.!) best ver kan gaan. En als je naar zwart-wit omzet, dan nog een stuk verder!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 570
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: Hoge ISO, ruis binnen de perken.

Bericht door dhrPeter »

Ziet er goed uit Harrie, al die bewerkingen werpen hun vruchten af!
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 66 times

Re: Hoge ISO, ruis binnen de perken.

Bericht door HarrieD »

Ik vind het uitproberen van die mogelijkheden een mooi onderdeel van de fotografiehobby. Ik ben best enthousiast over het gebruik van ON1 Photoraw 2024. Niet de standaard op het gebied van RAW ontwikkeling en fotobewerking want dat zijn volgens de kenners en de vakpers Lightroom/Photoshop en Capture One. Gelukkig zijn er wat voordeliger of zelfs gratis alternatieven waar je niet gebonden bent aan een abonnement en toch voorzien wordt van belangrijke updates.
ON1 biedt iedere maand een webinar aan met uitleg over de diverse functies en ook op YT is veel uitleg te vinden. Helaas is Capture One deze maand gestopt met de voor Fuji gebruikers gratis versie Capture One Express. Bijkomend voordeel van de steeds beter wordende fotosoftware; investeren in nieuwe en dure apparatuur is niet beslist nodig om tot een mooier en/of beter resultaat te komen.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”