Fujifilm X100VI ervaring...

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door remoss »

Sinds vorige week heb ik de X100VI in mijn bezit. Mazzel gehad want er wachten heel veel mensen nog op de levering.
Ik heb een prachtige en uitgebreide Sony set maar hunkerde toch naar iets simpels maar goeds, iets om altijd bij mij te hebben, de Sony set zit in een aparte tas en is altijd gesleep.

Met de X100 reeks had ik al ervaring namelijk met de eerste oerversie. Daar heb ik onder andere in Marokko gefotografeerd en met heel veel plezier. Onlangs zat ik met iemand weer door die foto's te struinen en werd het X100 vuurtje weer aangeblazen.
In Marokko liep ik nog in de rondte, daarna niet meer en rol ik in de rondte. De X100 heb ik toen weggedaan want zoomen met de benen was geen opzie meer, dus andere camera met zoomobjectieven.

Nu dus toch weer een X100 en wel versie VI.
Verschillen met versie I zijn er plenty maar ook overeenkomsten. Het retro uiterlijk staat hoog op het lijstje bij de ontwerpers en dat is te merken. De VI is voorzien van een kantelbaar scherm, maar één van de criteria was dat in ingeklapte toestand niet te zien mocht zijn dat het open gekanteld kan worden. En dat is gelukt, het scherm ligt heel strak in de body.
De bedieningselementen zijn lekker simpel gebleven, echt Fujifilm, en de functie van diverse knopjes is aan te passen.

De camera is, zeker vergeleken met eerste versie van de X100 lekker rap. De snelle processor zal daar onder andere voor zorgen, deze is dezelfde als in de X-T5, evenals de sensor.
Het objectief is dezelfde als in de X100V welke toen is aangepast voor hogere resoluties. In de versies daarvoor zit een ouder model objectief.
De hele handling gaat dus vlot, de AF is snel en accuraat, zeker vergeleken met versie I, die was erg traag.
Helemaal blij ben ik met de IBIS, die werkt geweldig goed. De foto's bij het NXT waterstof station zijn met 1/8 en 1/13 van een seconde gemaakt en ragscherp, dikke prima dus.
De output, ik heb alleen nog in jpg geschoten, is weer vanouds Fujifilm, in mijn beleving erg goed. Helder, mooie kleuren en contrast. Je hoeft hier in de nabewerking ook niet heel erg aan te trekken om iets knaps te hebben.

Tot zover wat ervaring, als ik meer te melden heb kom ik hier weer in de lucht :D

Afbeelding
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door dhrPeter »

Mooi stuk techniek René, zo te zien de sluiter in het objectief? Mooi als dit toestel je weer plezier in het fotograferen kan geven.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door remoss »

Ja dat klopt Henk, er zit een zg leaf-sluiter in het objectief
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door Patrick »

Nu Sony weer weg? Zonde, want je hebt mooie spullen gekocht als ik het goed gevolgd heb.

En waarom alleen JPG. Fijn dat je niet perse aan de slag hoeft, maar jij was toch altijd een bewerker?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door Johan1025 »

Geniet ervan !!!!
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door remoss »

Patrick schreef: ma 11 mar 2024, 12:46 Nu Sony weer weg? Zonde, want je hebt mooie spullen gekocht als ik het goed gevolgd heb.

En waarom alleen JPG. Fijn dat je niet perse aan de slag hoeft, maar jij was toch altijd een bewerker?
Ik doe de Sony niet meteen de deur uit, kijk eerst even aan of die nu nog uit de tas komt. En ja, het is een top set :)

Ik bewerk normaal gesproken nagenoeg iedere foto maar dan heb je het wel over de puntjes op de i. Vaak wat rechtzetten, tikkie croppen. In RAW bestanden zit weliswaar meer informatie, maar aan jpg's heb ik in 99% van de gevallen minder werk, die zijn door de engine in de camera al wat bewerkt zeg maar. De camera's zijn dan ook zo ingesteld dat de jpg's er naar mijn smaak uit komen en ik alleen nog die puntjes op de i hoef te zetten. Ik vind dat in ieder geval prettig werken.
Johan1025 schreef: ma 11 mar 2024, 13:11 Geniet ervan !!!!
Dank je!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door HenkV »

Dank Rene, mooie uiteenzetting........bestelling bij Digimaxx in Dordrecht geplaatst.....binnenkort hoop ik mijn eerste ervaringen hier "op papier" te zetten. Die foto's van het tankstation beloven in ieder geval veel goeds.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door remoss »

Ik hoop dat ie snel geleverd gaat worden Henk!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujifilm X100VI ervaring...

Bericht door HenkV »

remoss schreef: wo 13 mar 2024, 20:00 Ik hoop dat ie snel geleverd gaat worden Henk!
ik ben in spanningsvolle verwachting, wel heel goed afgevraagd om er een aan te schaffen naast mijn XT5, maar toch de stap gezet, om daarmee dichter op de onderwerpen te kunnen komen als voornamelijk straatfotograaf. Ik volg een aantal Youtubers die zeer enthousiast waren en zijn over de mogelijkheden ervan en uiteindelijk mij er toe hebben gebracht een bestelling te plaatsten (mijn vrouw beloofd dat dit wel de laatste is, terwijl ze haar wenkbrauwen fronst). Enfin.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Plaats reactie

Terug naar “X100VI”