Focus missers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lieven Lens
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 13:43
Voornaam: Lieven
Bewerk mijn foto's: Nee

Focus missers

Bericht door Lieven Lens »

Hoeveel focus missers hebben jullie tijdens een shoot met een model.
De laatste keren dat ik de XT4 + 50-140 gebruikt hebt viel het mij echt op dat er heel veel missers tussen de foto's zitten.
Ik heb een reeks foto's gemaakt in een redelijk donkere gang tussen planten waarbij het model op ong 20 meter van mij stond. Het toestel stond op een heel stevig statief en het singel scherpstelpunt had ik gezet op een kledingstuk met veel contrast ( omdat ik weet dat het focus systeem niet van de beste is ). Iedere keer stelde ik mooi scherp op datzelfde punt en uit de 9 foto's die ik maakte zijn er 2 bruikbaar. Bij de andere foto's zit ik allemaal met front focus op één foto na die helemaal mis is. Ik heb naar schatting 1,5 meter scherp in de foto en op die foto's zie je mooi op de grond dat de focus er ferm voor zit.
Ik gebruikte één singel punt, geen continu focus.
En het is niet de eerste keer dat mij dit opgevallen is. Zijn er nog leden die problemen hebben met de focus ?
Gebruikersavatar
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 12 times
Gender:
Contacteer:

Re: Focus missers

Bericht door HenkV »

Het kan verkeren natuurlijk, iedere fotograaf heeft met het fenomeen missers te maken; wat mij de wenkbrauwen doet fronsen, waarom fotograferen op 20 meter afstand, ik snap dat je met deze lens 50-140mm meer op afstand blijft, maar dit vind ik wel bijzonder, de kans op oneffenheden neemt toe daardoor, ondanks gebruik van een statief. Kan het zijn dat je een te groot diafragma hebt gebruikt , ik bedoel met te weinig scherptediepte dan? Omdat je een statief hebt gebruikt kan het bijna geen bewegingsonscherpte zijn of is het zo dat je juist door het gebruik van het statief en vergeten bent de beeldstabilisatie uit te schakelen de onscherpte is, ontstaan.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 18mm F 1.4 WR + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 58 times
Been thanked: 31 times
Gender:
Contacteer:

Re: Focus missers

Bericht door MauvdL »

Het komt mij wel bekend voor.
Ik had een X-T2 en wanneer daar een wat langere zoom op zat, dan zag ik op de afstandsindicator al dat het mis ging. Maar alleen als ik op onderwerpen verder weg wilde focussen. Iets op 20 of 30 meter bleef dan soms "hangen" op 5 meter. Bijvoorbeeld.
De T2 is in Kleve geweest en kwam terug met nieuw moederbord. Garantie uiteraard, dus gratis. Maar loste het niet op.
Toen de 18-135 naar Kleve en kwam gekalibreerd terug. Maar nog niet opgelost.
De 18-135 vond ik al niet geweldig en die is verkocht, maar dat terzijde.
Kortom.... Vaag allemaal, maar doe een poging richting Kleve als je nog garantie hebt. Maar is het de lens of is het de T4?? Het lijkt de combi met een langere zoom.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar
Lieven Lens
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 13:43
Voornaam: Lieven
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus missers

Bericht door Lieven Lens »

HenkV schreef: vr 07 jun 2024, 17:24 Het kan verkeren natuurlijk, iedere fotograaf heeft met het fenomeen missers te maken; wat mij de wenkbrauwen doet fronsen, waarom fotograferen op 20 meter afstand, ik snap dat je met deze lens 50-140mm meer op afstand blijft, maar dit vind ik wel bijzonder, de kans op oneffenheden neemt toe daardoor, ondanks gebruik van een statief. Kan het zijn dat je een te groot diafragma hebt gebruikt , ik bedoel met te weinig scherptediepte dan? Omdat je een statief hebt gebruikt kan het bijna geen bewegingsonscherpte zijn of is het zo dat je juist door het gebruik van het statief en vergeten bent de beeldstabilisatie uit te schakelen de onscherpte is, ontstaan.
Geen idee waarom uw wenkbrauwen fronsen omdat ik een model ( zwangere vrouw ) op 20 meter afstand zet. Beeld u een lange gang in met allemaal planten die een tunnel vormen. Achter het model zet ik een flits naar mij toe om mooie lange schaduwen en tegenlicht te krijgen. Door zo ver van het model te staan krijg je een mooie diepte in de tunnel, met aan het einde van de tunnel een mooi licht. En natuurlijk gebruik ik daarvoor de volle opening van mijn lens, daarvoor kocht ik een 2,8 lens. En stel nu dat ik de beeldstalilisatie was vergeten af te zetten, dan verklaard dat nog steeds niet waarom de scherpte niet juist zit. En dat laatste is nu net mijn probleem, de scherpte zit niet juist waardoor ik met die foto's niks kan doen.
Gebruikersavatar
Lieven Lens
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 13:43
Voornaam: Lieven
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus missers

Bericht door Lieven Lens »

MauvdL schreef: di 11 jun 2024, 07:44 Het komt mij wel bekend voor.
Ik had een X-T2 en wanneer daar een wat langere zoom op zat, dan zag ik op de afstandsindicator al dat het mis ging. Maar alleen als ik op onderwerpen verder weg wilde focussen. Iets op 20 of 30 meter bleef dan soms "hangen" op 5 meter. Bijvoorbeeld.
De T2 is in Kleve geweest en kwam terug met nieuw moederbord. Garantie uiteraard, dus gratis. Maar loste het niet op.
Toen de 18-135 naar Kleve en kwam gekalibreerd terug. Maar nog niet opgelost.
De 18-135 vond ik al niet geweldig en die is verkocht, maar dat terzijde.
Kortom.... Vaag allemaal, maar doe een poging richting Kleve als je nog garantie hebt. Maar is het de lens of is het de T4?? Het lijkt de combi met een langere zoom.
Klopt dat het bij de XT-2 nog slechter is. Heb ik met de mijne ook... :-(
in de hersteldienst van kleve heb ik geen vertrouwen meer. Mijn 100-400 mm die boven de 300 mm een foutmelding liet zien is naar daar geweest ter herstelling, na meer dan een maand kreeg ik ze terug en kon er geen scherpte foto meer mee maken, niet op statief, niet met vr... niks hielp. Uiteindelijk is de lens terug naar daar gegaan om ze terug te herstellen en ja hoor, terug meer dan een maand gewacht. Niet alleen dat je zo lang moet wachten op een herstelling maar dat ze die lens niet eens testen na een herstelling snap ik niet.
Gebruikersavatar
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 631
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 160 times
Been thanked: 99 times
Contacteer:

Re: Focus missers

Bericht door dhrPeter »

Lieven Lens schreef: di 11 jun 2024, 18:25 Klopt dat het bij de XT-2 nog slechter is. Heb ik met de mijne ook... :-(
in de hersteldienst van kleve heb ik geen vertrouwen meer. Mijn 100-400 mm die boven de 300 mm een foutmelding liet zien is naar daar geweest ter herstelling, na meer dan een maand kreeg ik ze terug en kon er geen scherpte foto meer mee maken, niet op statief, niet met vr... niks hielp. Uiteindelijk is de lens terug naar daar gegaan om ze terug te herstellen en ja hoor, terug meer dan een maand gewacht. Niet alleen dat je zo lang moet wachten op een herstelling maar dat ze die lens niet eens testen na een herstelling snap ik niet.
Is ook mijn ervaring met Kleve, een 35mm F2 drie keer opgestuurd en het kwam telkens in dezelfde staat "getest en ok bevonden" terug. Ten ten lange leste kreeg ik een ander, goede tweedehands gestuurd.
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”