X-T4 ontdooid maar waterpas niet waterpas.

Plaats reactie
dhrPeter
fXf sponsor
Voornaam: Henk
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

X-T4 ontdooid maar waterpas niet waterpas.

Bericht door dhrPeter »

Een week geleden kwam ik op het idee om nog een poging te doen of ik zelf de T4 weer werkend kon krijgen. Batterij er in en wat schetst mijn verbazing: hij werkt alsof er niets aan de hand was. Dacht ik.

Ik had hem weggezet met een L-bracket (SmallRig) er onder en als ik die een beetje wiebel dan krijg ik weer een zwart scherm en komt de T4 pas weer tot leven als de accu eruit en weer erin wordt geplaatst. Ik herinner mij dat de dag waarop de ellende weer begon de T4 tijdens het wandelen eerst aan een nekriem hing en probleemloos werkte. Pas nadat ik hem een tijdje met een "Peak Design Capture Camera Clip" aan de schouderband van mijn rugzak gedragen had begon de storing.

Zolang er niets aan de bodemplaat geschroefd wordt treden er geen storingen op. Nu heeft wel het waterpas een flinke afwijking, zie onderstaand voorbeeld. De waterpas lijn was groen toen de foto genomen werd..... een afwijking van bijna drie graden. En geen mogelijkheid om de waterpas te calibreren, althans ik heb het niet kunnen vinden in de handleiding. Een volledige reset hielp ook niet. Heeft iemand van de mede forum leden misschien een suggestie?

P.S. Ik heb de vraag ook aan Fuji service gesteld.

Afbeelding
MacFuji
Voornaam: Ron

Re: X-T4 ontdooid maar waterpas niet waterpas.

Bericht door MacFuji »

het enigste en dat heb je al gedaan een reset maar dan ook op alles, dus op beide keuzes die je heb !
FujiFilm X-H2 | XF200 f2 | XF1.4x TC f2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF500 f5.6 | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
dhrPeter
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Dank je wel voor je hulp Ron, ik heb een reset naar fabrieksinstellingen gedaan dat initialiseren heet. Dan heb je een camera zoals hij nieuw uit de doos komt en je taal en tijd eerst in moet stellen.

Ik heb inmiddels antwoord van Fuji Service, voor de calibratie van het waterpas moet ik hem opsturen. Ik heb geantwoord dat ik dat alleen doe als het service is en er geen kosten aan verbonden zijn.
In mijn e-mail had ik het hele verhaal van hierboven gekopieerd en daar was ook een reactie op.

Wordt vervolgd.
dhrPeter
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Update:

Camera drie keer "gerepareerd", nog steeds vastlopen. Uiteindelijk vervangen voor een gereviseerd exemplaar. Ziet er uit als nieuw met 105 kliks.

Nu tevreden met deze oplossing maar hoop wel dat Fuji Kleve serieus wat aan de kwaliteit van de reparatie afdeling gaat doen.
MacFuji
Voornaam: Ron

Bericht door MacFuji »

dhrPeter schreef: do 11 jul 2024, 12:35 Update:

Camera drie keer "gerepareerd", nog steeds vastlopen. Uiteindelijk vervangen voor een gereviseerd exemplaar. Ziet er uit als nieuw met 105 kliks.

Nu tevreden met deze oplossing maar hoop wel dat Fuji Kleve serieus wat aan de kwaliteit van de reparatie afdeling gaat doen.
een nette oplossing lijkt mij
FujiFilm X-H2 | XF200 f2 | XF1.4x TC f2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF500 f5.6 | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Zoom55
Voornaam: J.

Bericht door Zoom55 »

Lang geleden heb ik met een X-E1 of X-E2s ook de 'waterpas' gebruikt, maar ik ben daar snel mee gestopt.
Constant een afwijking zoals hier al genoemd. En zonder gaat het meestal prima. Soms moet je achteraf wat bijstellen.
dhrPeter
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Zoom55 schreef: vr 12 jul 2024, 10:28 Lang geleden heb ik met een X-E1 of X-E2s ook de 'waterpas' gebruikt, maar ik ben daar snel mee gestopt.
Constant een afwijking zoals hier al genoemd. En zonder gaat het meestal prima. Soms moet je achteraf wat bijstellen.
Het is jammer dat je het waterpas bij de Fuji toestellen niet zelf kunt kalibreren zoals bij Olympus en Panasonic.
remoss
fXf beheer
Voornaam: René
Contacteer:

Bericht door remoss »

Ik vind het ook een prima oplossing Henk en hoop op veel meer geluk met deze "nieuwe" body!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
dhrPeter
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Dank je wel René, hij wordt nu "getest" en het is een genot om weer dat unieke zachte geluid van de sluiter te horen :D
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”