Opstartprobleem

Zoom55
Voornaam: J.

Re: Opstartprobleem

Bericht door Zoom55 »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Vandaag probleemloos ca. 100 foto’s gemaakt (op Lanzarote).
‘s Avonds kamera weer aangezet en weer geknipper.
Dan een melding op het scherm: LENSFOUT.
Iemand hier mee bekend?
HarrieD
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja

Bericht door HarrieD »

Iets electronisch lijkt wel zeker. Een paar jaar geleden maakte mijn fototas een iets te harde smak op de grond. Op de camera had ik de XC 50-230. Deze lens heeft een kunststof bajonet. Door de klap zat d e lens los op de camera. Bleek een verdikking van de kunststof bajonet te zijn afgebroken. Flink de smoor in natuurlijk. Ik had die lens als occasion gekocht en dit leek een gevalletje totaalschade, gezien de reparatiekosten. Vond ik op Ali Express een losse bajonet voor deze lens. Een originele Fuji en een imitatie Chinees voor een paar tientjes. Deze besteld en met gebruik van de handleiding en een video op YouTube de oude bajonet verwijderd en de nieuwe geplaatst. Het losmaken en daarna weer monteren van een printplaatje met contacten en een paar draadjes was het moeilijkste onderdeel, maar met wat geduld en een vaste hand lukte dit prima. De nieuwe bajonet bleek zonder speling te passen op de XT100 die ik toen had en de lens functioneerde weer als vanouds. In jouw geval zou het mij niet verbazen als dit printplaatje met contacten niet helemaal meer op de juiste plaats zit en slecht contact maakt. De 10-24 is een fijne lens en best prijzig. Ik zou eerst conctact opnemen met de serviceafdeling van Fuji. Zou reparatie te duur of niet lonend zijn zou ik met een goede kwaliteit precisie schroevendraaier de bajonet losdraaien en de electronische verbinding controleren. Ik moet het antwoord schuldig blijven of het verwijderen van de metalen bajonet van de 10-24 net zo eenvoudig is als bij de 50-230 en/of een nieuwe bajonet voor de 10-24 bij b.v. Ali Express leverbaar is.
Fujifilm X-S10, XF 10-24, XF 16-80, XF 70-300
Zoom55
Voornaam: J.

Bericht door Zoom55 »

Bedankt voor de tip.
Ik heb echter in de loop der jaren leren omgaan met het ongemak en laat het maar zo.
Wel typisch dat niemand ook dit probleem heeft.
BertH
Voornaam: Bert
Bewerk mijn foto's: Ja

Bericht door BertH »

Lijkt me raadzaam om hem eens naar Kleef te brengen/zenden
PeterD
fXf sponsor
Bewerk mijn foto's: Nee

Bericht door PeterD »

Zoom55 schreef: ma 20 jan 2025, 19:09 Bedankt voor de tip.
Ik heb echter in de loop der jaren leren omgaan met het ongemak en laat het maar zo.
Wel typisch dat niemand ook dit probleem heeft.
Ik heb in december 2021 een berichtje geplaatst over de problemen die ik had met de 10-24.Lensaansturing defect kreeg ik telkens te zien.Daar viel ook niet meer mee te fotograferen.Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde is .De lens is opgestuurd en gerepareerd.Daarna geen probleem meer.Maar je bent dus niet de enige met een probleem wat er toch wel wat op lijkt.
Plaats reactie

Terug naar “XF10-24mm F4 R OIS”