Urth filters op de X100VI....

Plaats reactie
hiwema
Voornaam: Harry
Bewerk mijn foto's: Nee

Urth filters op de X100VI....

Bericht door hiwema »

Nu ik overgestapt ben van de x100V naar de X100VI, en ik gebruik mijn magnetische Urth filters, schakelt de herkenning van een tele converter in.

Heeft dit nadelige invloed op b.v. scherpstelling?
dhrPeter
fXf sponsor
Voornaam: Henk
Contacteer:

Re: Urth filters op de X100VI....

Bericht door dhrPeter »

Kun je toch makkelijk zelf testen? Camera op statief en opnamen met en zonder filter maken, op de computer op 100% de scherpte beoordelen?

Oh, en het is op dit forum de gewoonte dat je jezelf even introduceert als je nieuw bent.
remoss
Voornaam: René
Contacteer:

Bericht door remoss »

Ik heb bij mijn X00VI even gekeken of je die automatische herkenning van de TCL-X100II of WCL-X100II converter uit kan zetten, helaas kan dat niet. Zodra er een magneetje gezien wordt gaat de camera ervanuit dat de convertor erop zit. De camera weet niet of de converter er op zit of een filter met een magneetje.

Wat Henk zegt, gewoon uitproberen en als de autofocus niet werkt, dan zal je wellicht toch over moeten naar een ander filtersysteem.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
hiwema
Voornaam: Harry

Bericht door hiwema »

Ik ben er achter, ... zodra de tlc of wlc op de camera geschroeft word, ( X100VI) schakelt de magnetiche koppeling in die ervoor zorgt dat de lensdistorsion wordt weggewerkt.
Dat houdt dus in dat als men de magnetiche Urth filters gebruikt op de standaard 23mm lens, de camera doorkrijgt "dat er een TLC-100 op zit" Dit is op het lcd scherm dan ook te zien.
zodra de magnetiche schakelkaar is geactiveerd corrigeert de camera, maar daar er geen TLC-100 op zit ,,,,vervormt de correctie het beeld van de 23mm lens. Je ziet duidelijk de tonvormige vertekening.
Dit betekend dat ik mijn Urth filterset niet meer gebruik op de X100VI

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
remoss
Voornaam: René
Contacteer:

Bericht door remoss »

De X100VI stelt dus wel nog scherp, dat is goed om te weten. Die vervormingscorrectie doet je dus idd de das om helaas.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “3e partij Accessoires”