Zon

Foto's die nergens anders onder vallen
Plaats reactie
dhrPeter
fXf sponsor
Voornaam: Henk
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Zon

Bericht door dhrPeter »

In 2011 heb ik een stuk filterfolie aangeschaft dat geschikt is om de zon rechtstreeks te fotograferen. Nu de lucht helder is en de zon strak schijnt heb ik het filter weer opgezocht en op de 70-300mm + 1,4 TC geplaatst. Je ziet twee "kleine" zonnevlekken, één op half elf en één op half vijf. De zon heeft op de foto origineel een blauw/grijze kleur, voor de foto hier onder heb ik hem een beetje gekleurd.

Afbeelding

Het DIY filter:

Afbeelding

Afbeelding
FujifilmRob
Voornaam: Rob
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Zon

Bericht door FujifilmRob »

Leuk idee, maar roept meteen de vraag op van welk materiaal dat filterfolie is.
dhrPeter
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Het is een folie geschikt voor het kijken naar de zon. Ik heb het in 2008 aangeschaft bij voormalige stichting De Koepel in Utrecht om de gedeeltelijke zonsverduistering te fotograferen.
Welk materiaal het is en welke eigenschappen het heeft weet ik niet. Het voelt aan en lijkt op dunne aluminiumfolie.
PeterD
fXf sponsor

Bericht door PeterD »

ND filters ken ik wel maar hier heb ik niet eerder van gehoord. Wat kan daar wel mee wat met ND filters niet kan ? Zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid.
dhrPeter
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Van de site van de leverancier (vertaald):

"AstroSolar® Safety Film 5.0 van Baader Planetarium is een speciaal vervaardigde streep- en blaasvrije film van slechts 0,010 mm dik
en bereikt de optische kwaliteit van planparallelle glasfilters. Het basismateriaal is geen "Mylar". De zeer uniforme moleculaire structuur van
dit materiaal is het resultaat van eisen in de kernfysica en elementairedeeltjesfysica. De coating is onderworpen aan constante kwaliteitscontrole. De
reflecterende eigenschappen van meer dan 99,999% worden herhaaldelijk getest om de intensiteit van het zonlicht met een factor van meer dan 100.000 te verminderen.
Astrosolar® Safety Film 5.0 is aan beide zijden gecoat, wat zorgt voor een zeer uniforme filtering en tegelijkertijd sporadische
microscopische gaatjes in de coating neutraliseert (die ook veel vaker voorkomen bij enkellaags gecoate filters). Eén laag van deze film is voldoende voor
de constructie van een veilig filter voor zonne-instrumenten met hoge resolutie. Omdat AstroSolar® Safety Film 5.0 het enige filmmateriaal is dat het optische golffront niet aantast, maakt het een hoge vergroting mogelijk met elke verrekijker zonder de scherpte of het contrast van het zonneoppervlak te verminderen. De kwaliteit van het zonnebeeld en de oogveiligheid zijn onmetelijk beter dan wat bereikt kan worden met behulp van
zogenaamde "Mylar-reddingsdekens" of vergelijkbare materialen, die in meerdere lagen gebruikt moeten worden."

Een dergelijke bescherming van je camera-sensor bereik je niet met een gewoon ND filter.

Originele document: https://www.astroshop.be/Produktdownloa ... lie_EN.pdf

Zie ook diverse sites over Astro fotografie.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”