Oude kerken van omstreeks 1300 in Groningen

Gebouwen en andere mooie objecten
Plaats reactie
FujifilmRob
Voornaam: Rob
Bewerk mijn foto's: Ja

Oude kerken van omstreeks 1300 in Groningen

Bericht door FujifilmRob »

Onlangs een kleine 2 weken in Groningen geweest en deze 2 kerken van rond 1300 gefotografeerd. Die van Sellingen was het lastigst. Geprobeerd uit verschillende hoeken, maar steeds bomen in de weg. Bij die van Wedde ontbreekt de spits weer enigszins. Gemaakt met een XT-3 en een Tamron 18-300 mm. Bewerkt met Luminar Neo en AI hier en daar.AfbeeldingAfbeelding
HarrieD
Voornaam: Harrie

Re: Oude kerken van omstreeks 1300 in Groningen

Bericht door HarrieD »

Klopt. Die in Sellingen is best moeilijk om vast te leggen. Het zijn de bomen of je kan te weinig afstand nemen. Met een echte groothoek lukt het wel, maar dan moet je weer extra ruimte reserveren omdat je in de nabewerking het perspectief weer goed moet krijgen. Vooral dat laatste vind ik soms best moeilijk om alle muren weer recht te krijgen. Ik ken Luminar niet, maar heb je daarin een makkelijk manier om de muren weer rechtop te zetten? Ik gebruik ON1 Photoraw. Daarin gaat het niet altijd even eenvoudig. Ik heb vernomen dat er een automatische perspectiefaanpassing komt in een volgende update. Gelukkig heb ik nog een "oude" Perspective Efex uit de DXO Nik collection. (zit tegenwoordig niet meer in dat pakket)
Ik vind dat de foto van de kerk in Wedde beter gelukt is. Meer contrast en kleur. De eerste foto is wat vlak
Fujifilm X-S10, XF 10-24, XF 16-80, XF 70-300
FujifilmRob

Dank voor je reactie Harrie. Luminar Neo gaat aardig ver met rechtop zetten; doet dit zelfs automatisch bij Transformatie. Ik heb geen moment spijt overgestapt te zijn van Lightroom naar Luminar Neo. AI is daarin heel vergevorderd en krijgt steeds updates.
PeterD
fXf sponsor
Bewerk mijn foto's: Nee

Bericht door PeterD »

De 2e foto vind ik fijner om te zien mede vanwege de wolkenlucht waar ik wel van hou.Ik gebruik Luminar AI soms om het perpectief te corrigeren.Het is een apart programma ,goed te begrijpen met soms verrassend goede resultaten.
FujifilmRob

Dank voor jullie reacties. Hier nog even de RAW foto van de kerk in Wedde. Aardig wat gecorrigeerd met AI Afbeelding
remoss
fXf beheer
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Bericht door remoss »

Staan er, zeker gezien de omstandigheden prima op zo!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”