Vlinders etc. met XF 70-300

Voor de allerkleinste dingen
MacFuji
Voornaam: Ron

Re: Vlinders etc. met XF 70-300

Bericht door MacFuji »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Misschien leuk om een keer een raw bestand ter beschikking te stellen waarover je zelf erg tevreden bent. En binnen het forum te vragen en te laten zien wat anderen er uit kunnen halen.

Ik heb bijna alle software pakketten wel geprobeerd of ik heb ze nog.

Mijn workflow is nu:
Alle raw's opslaan op externe SSD > binnen halen met Capture One > foto uitkiezen voor bewerking > eerste bewerking in Capture One met een zelf gemaakte style > opslaan als PSD en gelijk openen in Photoshop.
Dan camera raw, ook daarin eigen settings gemaakt. Vervolgens ON1 NoNoise > dan ON1 Effects voor wat nabewerking. Soms nog wat met levels in Photoshop en anders wat met DXO Nik 9. Een frame om de foto met de gegevens en opslaan. Per Foto iets van 1,5 minuut.
FujiFilm X-H2 | XF200 f2 | XF1.4x TC f2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF500 f5.6 | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
A3S
Voornaam: Adrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Bericht door A3S »

De workflow die je beschrijft gaat het niet worden: ik tel vijf fotobewerkingsprogramma's en dat lijken me geen gratis programma's.

Daarom maar je eerste suggestie. Daarvoor plaats ik hier nog een keer de JPG met de distelvlinder, maar nu de versie na denoising in DxO PL 9. Plus daarna een linkje naar de map waar de rest staat incl. de oorspronkelijke RAW-opname.

Afbeelding

https://www.dropbox.com/scl/fo/f4tjixrf ... bjrne&dl=0

DPr in twee bestandsnamen daar staat voor DeepPrime XD3 denoising (dus is resultaat van al gedaan).
MacFuji

Bericht door MacFuji »

Deze is al stukken beter dan de andere, misschien iets meer kleur / misschien een beetje met contrast spelen. Maar gezien het een uitsnede is (crop) is. Lijkt mij het prima.
FujiFilm X-H2 | XF200 f2 | XF1.4x TC f2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF500 f5.6 | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
HarrieD
Voornaam: Harrie

Bericht door HarrieD »

Met gratis software zijn ook mooie resultaten te behalen. De ruisonderdrukking is natuurlijk niet helemaal van het niveau van DXO, Lightroom en co maar met wat inzoomen en bewegen met de schuifjes valt er nog wel wat te verbeteren aan een onbewerkte RAW opname. Kortgeleden presenteerde Zoom een tweetal online webinars over het gebruik van de gratis versie van Canva Affinity. Dit programma biedt heel veel mogelijkheden voor het ontwikkelen en bewerken van RAW afbeeldingen. Een mooi gratis alternatief voor Photoshop. Ik heb jouw RAW bestand gedownload en ontwikkeld in Affinity. Hieronder het resultaat.

Afbeelding
Fujifilm X-S10, XF 10-24, XF 16-80, XF 70-300, Viltrox 25/1.7
BertH
Voornaam: Bert

Bericht door BertH »

ik neem aan 1,5 minuut per softwarepakket?
~~~~~~/\___Flevoland___/\~~~~~~
MacFuji

Bericht door MacFuji »

Nee, totaal ( voordeel snelle Mac met veel geheugen)

Flickr
A3S
Contacteer:

Bericht door A3S »

Een paar jaar geleden gebruikte ik enige tijd alleen Affinity Photo. Ik vond het lastig om te leren het pakket goed te gebruiken. Op internet las ik destijds dat anderen dat herkenden: Affinity Photo stond bekend om wat men noemde de steile leercurve ervan.

Inmiddels heb ik door dat je (of ik?) bij elk pakket de tijd moet nemen om het goed te leren kennen. Vaak ook sluit de interface niet goed aan bij de logica van de manier waarop ik denk. Terwijl ik op zich vanuit mijn vakgebied vertrouwd ben met ICT en software. Maar ik heb bijvoorbeeld geen talent voor het onthouden van waar welke knoppen zitten.

Tussendoor nog Adobe Photoshop Elements gebruikt. Viel me tegen voor het geld. De stap naar Photoshop vergde een abonnement. Toen ik zag hoe goed DxO Photolab de vertekeningen van tweedehands lenzen van mijn tweedehands APS-C-Nikon-camera's eruit haalden, heb ik de stap naar DxO gezet.

En nog een inzicht: ik heb niets met generatieve AI. Maar Google AI vragen stellen over hoe iets werkt en hoe je iets kan gebruiken, van camera tot softwareapplicatie, vind ik wel heel nuttig. Tot een half jaar geleden zat ik bij problemen met techniek soms uren te zoeken om vervolgens in een forum te lezen dat een handleiding niet helemaal klopte. Google AI 'weet' dat vaak allemaal al. De logica daarachter is al zo goed, dat Google AI een eigen denkfout niet zelden onderkent en ook dat gaat uitleggen. Het is allesbehalve foutloos, maar zolang je zelf ook blijft nadenken, kom ik soms verder waar ik vroeger vastliep, ook bij het gebruiken van software.

Terug naar waar dit mee begon: goed om te laten zien hoever je komt met Affinity. Ik betaalde er destijds nog voor, hoewel minder dan bij veel andere fotobewerkingspakketten. Tegenwoordig is het gratis. De eigenaar Canva/Serif heeft voor een ander verdienmodel gekozen. De kernapplicatie gratis. Voor (extra) AI wel betalen. Dus ook als je meer wil, is het een alternatief voor concurrent Adobe.
HarrieD

Bericht door HarrieD »

Ik heb een betaalde versie van ON1 Photoraw 2025. Begonnen met de 2023 versie en ieder jaar een update gekocht. De 2026 versie vond ik niet fijn werken. ON1 legde zich teveel toe op allerlei toeters en bellen maar iets essentieels als een goede aanpassing van de hooglichten en schaduwen schortte het aan. Daarom heb ik gebruik gemaakt van de garantieregeling en het geld teruggekregen en ben weer teruggegaan naar versie 2025. Omdat ik het leuk vind om ook met andere pakketten te spelen heb ik op de laptop ook nog de gratis software RawTherapee, Darktable en Rapid Raw geinstalleerd. Verder ben ik nog in het bezit gekomen van een vrij recente versie van Capture One. Deze laatste vind ik het makkelijkst om mee te werken en de kleuren die C1 direct laat zien bij het ontwikkelen van een RAW bestand vind ik bijzonder fraai. Het is echter wel een heel duur programma. Het is nog wachten op een goede ruisonderdrukker voor de Fuji X-trans sensoren, Die versie staat eraan te komen en als bijvoorbeeld tijdens BF de prijs wat aantrekkelijker wordt koop ik die versie.
Sinds ik de online Affinity cursus van Zoom heb gevolgd ben ik wel gecharmeerd van dit programma, vooral nu ik ook de Affinity Encyclopedie van Zoom heb gekocht met een Nederlandstalige beschrijving van de vele mogelijkheden die dit programma biedt. Met AI heb ik ook niet zoveel tijdens de nabewerking. Deze week een foto gemaakt van een stel pony's en er kwam net een stuk prikkeldraad storend in beeld. Met de op AI gebaseerde "erase" tool in ON1 lukte het niet om het prikkeldraad op een goede manier te verwijderen. Het resultaat was niet om aan te zien. Hetzelfde gedaan in Affinity, dus zonder AI en het resultaat is uit de kunst. Wel jammer van Affinity dat het geen browserfunctie heeft. Iedere keer weer een nieuwe afbeelding selecteren uit de Windows verkenner. Dat maakt het geen snel programma om mee te werken.
A3S
Contacteer:

Bericht door A3S »

Die Affinity Encyclopedie van Zoom kende ik niet. Goed om te weten dat dat er is. Dankje!

Vanmiddag vroeg ik me even af of mijn reactie over onder andere Affinity niet thuishoort in een forumdeel over fotobewerkingsprogramma's. Maar nu ik even rondkijk, lijkt dat er niet te zijn. Als dat klopt, is er een beheerder van het forum die daarover iets kan zeggen?
HarrieD

Bericht door HarrieD »

Firmware/sofware/diversen. Onder diversen wordt er gepost/gediscussieerd over software. Het valt echter niet direct op. Misschien een idee om de naam Diversen te wijzigen in Fotobewerking. René kan er ongetwijfeld iets over vertellen.
Plaats reactie

Terug naar “Macro”