Welke kamera??

Wie ben je?
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Welke kamera??

Bericht door D.Haaksma »

Hallo.
Even voorstellen OK, prima zo hoort het ook.
Naam Dick, 65 jaar, gepensioneerd, weduwnaar, sinds mijn 23-e enthousiast Nikon gebruiker, reken maar uit.
Wat fotografeer ik, Mossen.....
Nu ja in ieder geval voor 70% dan, geen korstmossen, maar blad- lever- hauw-mossen en sphagnums.
Wat doe ik hier?

Zoals meerdere ben ik dat gesleep met zware apparatuur stikbeu. Mijn trouwe D700, twee macrolenzen (60 en 105) de 12-24 / 24-70 / 70-200, stackshot uitrusting, Macroflitsers, statieven en andere bijbehorende rommel begint mij behoorlijk op te breken.
Als probeersel heb ik de Nikon (merkjongen hé) P7800 aangeschaft en daarop een Raynox 250 gezet. kwaliteitsverlies ? Ja natuurlijk.
Zojuist terug uit midden Europa, 12 weken weggeweest.Tot mijn verbijstering heb ik in verhouding de D700 nauwelijks meer gebruikt. Ja, op mijn microscopen, die sleep ik ook mee in het campertje.
De P7800 heeft een focusveldje wat door het scherm beweegt, handmatige instelling, vanaf statief met afstandbediening kan ik dus heel het beeld doorlopen en met 8 - 14 plaatjes van het betreffende onderwerp heb ik een prima stack. Maar ik kom niet dicht genoeg bij naar mijn zin.

Dat allemaal gezegd hebbende ben ik op zoek naar een vervanging (voor een groot deel althans) van mijn zware Nikon uitrusting.
Daarbij is mijn keus voorlopig gevallen op de X-E2. Met macro-objectief en macroringen.
Nu is het natuurlijk simpel om een fotozaak binnen te stappen en te vragen om advies.
Maar ik ga liever van praktijkervaringen- advies uit, en dat kan ik hier mogelijk wel krijgen.
Vraag maar gelijk, is mijn keus gerechtvaardigd, keuze van kamera of rammelt er zo wat aan.
Het is een lang verhaal geworden en die worden niet altijd intensief gelezen weet ik.
Maar er zitten hier veel (ex-)Nikon mensen heb ik al gezien.
Dat geeft ook al wat vertrouwen in mij keuze bij overstap.

Alvast bedank voor elke reactie.
m.vr.gr. Dick Haaksma.
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Welke kamera??

Bericht door jhh »

De eigen Fuji XF 60mm F2.8 is in het echte dichtbijgebied moeilijk te focussen, zowel met AF als met MF.
Ook de combinatie met de tussenringen liep voor mij op een teleurstelling uit door vertekening.
Mijn pogingen om hiermee oude kleinbeeldnegatieven te fotograferen was beslist geen succes. Mijn oplossing was de camera (X-E2) zonder lens koppelen met de vergroter, waardoor ik beter kon scherpstellen met de vergroter en betere lenzen had voor dichtbij; de componon vergrotingsobjectieven.
Ik hoop voor jou dat ik het vreselijk mis heb, maar ik denk dat het de slechtste reden is om in dit deelgebied van de fotografie op Fuji over te stappen op dit moment.

Het Zeiss macroobjectief als alternatief schijnt het veel beter te doen.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 158 times
Gender:
Contacteer:

Re: Welke kamera??

Bericht door Patrick »

Ik twijfel ook. De 60mm van Fujifilm zelf gaat tot 1:2. Er staat wel een echte macro op het programma.

Is een kantelscherm een voordeel? Dan zou ik voor de X-T10 of T1 gaan.

Maar voor jouw soort werk is iets als een Sony wellicht een betere keuze?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Frits
Berichten: 180
Lid geworden op: do 02 jul 2015, 14:57
Voornaam: Frits
Locatie: Hoogeveen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 23 times
Gender:

Re: Welke kamera??

Bericht door Frits »

Mijn beste macro's maakte ik nog altijd met mijn Fuji X-S1 en een Marumi voorzetlens. OK, de cropfaktor is 4, maar daarentegen is de scherptediepte groter dan bij een DSLR. Geen lenzen gewissel en het weegt minder dan 1000 gram. Het zoombereik is van 24-625 (equiv) Opslag in RAW+jpeg, handmatig scherpstellen en zoomen en de hele camera kost minder dan een goed objectief. Een nadeel, hij is niet meer in de handel te koop, alleen gebruikt.
Toch probeer ik op dit moment mijn geluk uit met een Nikon D5200 in combinatie met een Nikon 18-300 3,5-6,3 VR en een Marumi voorzetlens. Een stuk zwaarder en minder gebruiksvriendelijk, veel duurder, maar de kwaliteit van de foto is hoger door het groter aantal pixels (2x) en de kleinere cropfactor (1,5) Het is nog even wennen en ik ga ook nog geen definitieve keuze maken nu.
Een camera moet je liggen. Dat is voor een ieder anders. Ik wens je veel wijsheid voor je beslissing.
Fuji F550 EXR.

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Welke kamera??

Bericht door wblink »

Dick,

Welkom!

De stackshot kun je vooalsnog (ik zoek ook naar een oplossing, want ik mis hm achteraf toch wel) niet met Fuji gebruiken, omdat Stackshot de benodigde kabel niet levert.
Zoe een TriggerTrap kabel voldoen? Kun je mij vertellen wat de jack-aansluiting op de Stackshot is?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Topic Starter
D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Re: Welke kamera??

Bericht door D.Haaksma »

Hallo Willem,
Jou "oude" stackshot werkt zich bij mij nog steeds achterover. Hij staat op de fijnafstelling van mijn microscoop aangesloten. Met de kleinste stap en op de 100x vergrotende (1000 keer effectief) blijft het icm mijn D700 nog steeds een geweldig ding.
Voor in het veld is het spul natuurlijk ( nu ja, natuurlijk ) veel te zwaar, D700, batt pack, macro objectief, balg en of ringen, Stackshot computertje, de rail, accu''s Twee statieven. Niet meer te doen.

De aansluiting, aansturing, op de D700 is de 10 pins van Nikon en aan de andere kant zit een simpele tulpplug op de computer van de Stackshot.
Mocht je een werkende combinatie vinden dan lees ik dat wel.

Ik heb ook al zitten kijken naar de Raynox MSN-505 super macro, deels voor de P7800 en deels voor een Fuji, welke het ook moge worden.
Volgens Camera.nu gaat dat niet, maar ik betwijfel die uitspraak met verloopringen moet er toch iets te fabrieken zijn.
Tja, kwaliteitsverlies, ik weet het.
Mijn D700 heeft er nu bijna 240.000 clicks opzitten (met stacken gaat dat nogal hard.) en daar ben ik erg tevreden over, hij werkt nog steeds als een grote. (hoor je het mij al afkloppen)
Bedankt vpor je reactie

Ook de andere reacties bedankt, ik neem het zeker mee en neem de tijd om te experimenteren..

m.vr.gr.
Dick
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Welke kamera??

Bericht door Cees »

Hoi Dick, welkom! leuk je hier ook te zien.
Groet, Cees
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”