Nieuw (groothoek)objectief .....maar welke?

Gebruikersavatar

Roon63
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 22:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Nieuw (groothoek)objectief .....maar welke?

Bericht door Roon63 »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

De 10-24mm zit er bij mij nagenoeg altijd op, super lens vind ik het.
X-T1/ X-E2/ XF 10-24/ XF 18-55/ XF 35mm/ XF 18-135/ XC 50-230
Gebruikersavatar

Frits
Berichten: 180
Lid geworden op: do 02 jul 2015, 14:57
Voornaam: Frits
Locatie: Hoogeveen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 23 times
Gender:

Re: Nieuw (groothoek)objectief .....maar welke?

Bericht door Frits »

Gaat het je om meer glas in de tas, of wil je mooie foto's met een grotere beeldhoek maken?
In het eerste geval hebben mijn voorgangers al voldoende adviezen gegeven denk ik.
Ik doe het op de volgende manier.
Mijn grootste hoek is 18 mm (74 graden) en om die te vergroten maak ik met die zelfde lens meerdere foto's naast en/of boven elkaar.
Daarna worden de opnamen op een erg eenvoudige manier in het gratis te downloaden programma ICE (Image composite editor) van Microsoft tot een super grote groothoek samen gestiched. Je zult verbaasd zijn over de kwaliteit en het feit dat je geen of in elk geval veel minder vervorming ziet dan bij welk super groothoek objectief dan ook.

Dus, het kost weinig, het weegt weinig en het geeft een prachtig resultaat. Een kind kan de was doen.
Ik zou het eens proberen als ik jou was. ;)
Fuji F550 EXR.

Topic Starter
plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: Nieuw (groothoek)objectief .....maar welke?

Bericht door plincky »

Hoi Frits,
Het stitchen van foto's doe ik al jaren.
Omdat ik niet een groothoek liefhebber ben, was dat mijn manier als ik toch meer groothoek moest hebben dan 24mm (FX) Maar je hebt niet altijd de tijd, en als je onderwerp beweegt gaat die vlieger ook niet altijd op.
Als ik een journalistieke foto moet maken dan moet dat meestal op dat moment.
Tevens is de extra beeldbewerking ook weer een tijdrovende aangelegenheid. Dat is voor mijn privé foto's niet zo'n ramp, maar mijn werkfoto's gaat dat een hoop geld kosten.

Ik ga morgen toch maar de 10-24 halen. Maar eens kijken of ik daarmee uit de voeten kan(neem aan van wel). Denk dat de 16mm f1.4 op mijn lijstje blijft staan van nog te halen. :-)
Maar bovenaan op mijn lijst is denk ik toch de 90mm na morgen.
Bedankt voor jullie adviezen!
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”