RAW versus JPEG

Alles over bewerken van foto's

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: RAW versus JPEG

Bericht door wblink »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

DCRAW kan ik (voor mijn W32) alleen maar vinden als RawTherapee. Moet nog zoeken hoe ik ongecorrigeerde RAW's kan zien.
Zou dat schrikken worden?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW versus JPEG

Bericht door arnold_w »

Voor sommige objectieven gaat dat wel schrikken worden ja, met name de zoomobjectieven in de uitersten (10-24 @ 10mm, 18-135 @ 18mm etc).

Ik moet overigens wel zeggen dat ik (wederom) versteld sta van de SOOC jpeg kwaliteit. Ik had even wat jpeg plaatjes geschoten naast de RAW's en geprobeerd de PROVIA simulatie zo goed mogelijk te evenaren in de RAW converter, maar als ik heel eerlijk ben lukt dat qua scherpte niet met LR en ook niet met C1. Ook corrigeert de in camera converter de CA erg goed. Ik had op f/8 een plaatje geschoten van een boom met de lucht als achtergrond, de camera laat een heel schoon en scherp plaatje zien met de 18-135 terwijl LR moeite heeft met wat paars/rode randjes aan de linkerkant van het frame en aan de rechterkant zie ik lichtgroene randjes langs de takjes. Met C1 is het niet veel beter, hoewel ik met wat tweaken de kleurfouten wel wat beter gecorrigeerd krijg, maar zo goed als uit de camera lukt me gewoon niet. Die camera jpegs zijn gewoon verdomde goed!
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”