X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Verwijzingen naar andere sites
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door arnold_w »

Mooie, goed leesbare en begrijpbare informatie over de X-Trans in het blog van Greg Theulings.

http://blog.gregtheulings.nl/20160805-f ... -techniek/
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

mikemix
Berichten: 157
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 22:15

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door mikemix »

Dank voor het delen van deze info, Arnold.
mijn positieve bevinding mbt de A7II worden hier ook bevestigd.
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door arnold_w »

TEST 3 - zoals verwacht - velen roepen dat Xtrans niet goed door cameraraw begrepen wordt, heb dit altijd tegengesproken en mijn mening wordt hier bevestigt.

Dat was wel zo, pas sinds kort doet ACR wat het 2 jaar geleden al had moeten doen.
Iedereen was het er over eens dat X-trans niet goed werd ondersteund door LR en PS, niet op detail en niet op kleur.
Vandaar de run naar alternatieven, Iridient, C1 etc (die het in mijn ogen nog steeds een fractie beter doen, maar sinds de laatste ACR versie, slechts marginaal).

Ook Fuji zag de bui hangen en heeft de afgelopen tijd de handen met Adobe ineengeslagen om de RAF's beter te ondersteunen. Hadden ze dat niet gedaan, dan had Fuji veel marktaandeel verloren, omdat de meeste RAW shooters geen heil zagen in matige RAF support.

Mogelijk dat jou manier van fotograferen minder gevoelig was voor dit fenomeen, maar waar veel klein detail belangrijk is in een foto (landschap) was het echt geen pretje om je foto's door ACR te halen. Nu is dat echt een heel stuk beter geworden en laat ik sinds een maand C1 weer voorzichtig links liggen.

Wat is er verder mis met de kleuren? Bedoel je dan wanneer je de (sooc) RAW's door ACR haalt?
Moet je dan veel corrigeren? Of vind je de sooc jpeg's niet goed van keur?
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door arnold_w »

Maar was dat niet een beetje waar vroegah de Fuji fimpjes ook voor stonden, veel groen en rood tinten?
Als je op zoek bent naar exacte kleurweergave, dan zou je alles eerst moeten kalibreren met een X-rite ColorChecker Passport en dat profiel gebruiken als uitgangspunt.
Daarmee gooi je de specifieke Fuji kleuren wel overboord en daarom ben ik daar ook mee gestopt, dan had ik idd elke ander systeem kunnen gebruiken.

De ColorChecker Passport gebruikte ik om mijn Canons op elkaar af te stemmen, omdat er verschil zat tussen de ene en de andere camera/lens combinatie.
Ik heb dat in het begin met de Fuji's ook geprobeerd, maar vond het vrij zinloos, omdat je uiteindelijk toch voor een eigen setting gaat en niet voor een natuurgetrouwe eenheidsworst.
Hoe belangrijk dus de exacte kleurweergave van de camera is vraag ik me dan af, want bijna iedereen (en jij vast ook) geeft er toch een eigen draai aan.

Ik importeer de foto's in ACR echt niet met de schuifjes op "0", voor verschillende type onderwerpen heb ik verschillende import settings, waarbij oa aan Hue en Saturation is gesleuteld.
Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat en de camera is daarbij slechts een stuk gereedschap om het beeld vast te leggen. Het is verder aan de beeldmaker om er een creatief eindproduct van te maken of genoegen te nemen met de plaatjes die SOOC komen rollen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door Patrick »

De X-T2 wordt steeds aantrekkelijker...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

mikemix
Berichten: 157
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 22:15

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door mikemix »

Je ziet juist in de test dat Sony (zeker tegen dezelfde sensor gebruikt door Nikon) voor fraaie kleuren kiest en niet voor minder ruis in hoge ISO.
Het is het één of het ander. Doe je concessie aan het één dan gaat het ten koste van het ander.
Overigens vind ik zelf ruis minder een probleem bij ISO 6400 of hoger, is prima te verhelpen mocht dat nodig zijn.
Ik kan wel bevestigen dat de kleuren van de Sony A7II zeer fraai zijn.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door GeorgeF »

Ik denkt dat je naar het perfecte streeft.
Nix mis mee maar ik denk dat er nog geen perfecte camera is.
Maar het leuke is dat de laatste tijd de camera's wel een stuk beter geworden zijn.
Wie weet als straks de X-Pro 3 S uitkomt dat dat de camera wordt waar je helemaal voor gaat.
Maar nog even geduld hebben.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

ChrisG
Berichten: 121
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 10:34
Locatie: Renkum

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door ChrisG »

Ik heb 2 jaar aan de fotovakschool gestudeerd en daar werd ook heel veel tijd besteed aan calibratie ed. In de praktijk is het maar geneuzel. Klanten willen leuke mooie fotos waarbij de witte trouwjurk wit moet zijn en mooie scherpe foto natuurlijk. De rest zien ze toch niet. Zeker niet als de fotos op een tablet wordt gezet.
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door arnold_w »

Als het knalt en een hoog 500px gehalte heeft, dan heb je bij voorbaat succes.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: X-trans: marketing of slim doordachte techniek?

Bericht door Michele »

ja, Leica is helemaal geweldig, maar digitaal niet beter dan een Fuji. Probleem is dat de sensor niet de kwaliteit van de objectieven evenaart en dat je dus beter je geld niet in een M9 met glas kunt steken. Optiek is superieur, maar de sensor is redelijk achterhaald.
Stop je echter een Summicronnetje op een Fui X-pro 2 met de adapter.... hmmmmm.
Choose life, drive Maserati!
Plaats reactie

Terug naar “Links”