Fuji X Raw studio

Gebruikersavatar

HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 66 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door HarrieD »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Goed idee van MacFuji. Ik kan mij niet voorstellen dat het aan de camera ligt. Kijk wel even naar de instellingen in de camera en hoe de camera de RAW beelden opslaat. Gecomprimeerd of niet gecomprimeerd. Imheb de X-S10, de voorloper van de X-S20 en mijn RAF bestanden zien er prima uit., Ja, als je ze in een RAW ontwikkelaar ontwikkelt met een basis profiel dan kunnen de beelden er flets uitzien. Zo had ik dat ook in RawTherapee. Kies je dan het aanbevolen profiel (of later een zelfgemaakt profiel) dan zien de beelden er ineens wel goed uit qua kleur, contrast etc.
Ik heb Affinity ook geprobeerd en ik was zeer tevreden met het resultaat. Vergelijkbaar met ON1 die ik nu gebruik en die ik uiteindelijk heb gekozen vanwege de browserfunctie. De "persona's"in Affinity vond ik even wennen. Je schreef dat je ook Capture One Express hebt gebruikt. Daarmee zijn de resultaten toch ook prima? Het mist een paar functionaliteiten, maar de basisbewerking doet dit programma goed en snel en ook nog eens naar keuze zeer gemakkelijk als je de automatische bewerkingsfuncties kiest. X-Raw studio ken ik niet.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 66 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door HarrieD »

Nog even een kleine aanvulling en een vraag. Welke versie van Affinity Photo gebruikt je. Ik heb gelezen dat pas vanaf de beta versie 1.10 de RAF bestanden van de X-S10 correct verwerkt worden. Dat zal dus bij de X-S20 niet anders zijn. Bij de huidige versie van Affinity, dus generatie 2, moet het geen probleem meer zijn. Bij mij werden ze helemaal correct verwerkt.
Daarom denk ik dat de X-S20 correct werkt maar de gebruikte beeldbewerking software niet aktueel is en het juiste camera/lens profiel mist.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

PaulGr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 20:16
Voornaam: Paul
Locatie: Twente
Bewerk mijn foto's: Nee
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door PaulGr »

Ik leg de schuld zeker niet bij de camera. Die werkt prima en bevalt me goed. Bij Capture One Express voor Fuji werkt het soms goed maar vaak krijg ik de melding 'de variant kan niet worden geëxporteerd' naar Affinity. Geen idee waarom. Ene keer wel, andere keer niet. Henk, gebruik jij ook de Express Fuji versie?

Affinity is eigenlijk Lightroom en Photoshop in één. Je hebt alleen geen catalogus functie. Een mooi en zeer uitgebreid programma. En veel goedkoper dan LR en PS. Ik heb de laatste versie: 2.3.0. Als plugin heb ik de NIK-filters. Vooral de HDR en de zwart-wit functie gebruik ik veel hierin.

Ik heb begrepen dat als je in jpg fotografeert je zonder problemen van 72 naar 300 dpi kunt als dat bv voor een afdruk nodig is. Helemaal snap ik het nog niet hoe dat nu zit. Mijn logica zegt dat een bestand met 300 dpi meer informatie bevat dan een bestand met dezelfde afmetingen met 72 dpi. Dus als van 300 naar 72 dpi zie ik als een verlies van informatie.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3850
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door remoss »

Je verliest echt geen info, DPI of PPI is puur voor het afdrukken van een foto.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Patrick »

Ik ga proberen het anders uit te leggen. Stel, je hebt een foto van 6000x4000 pixels. Dan is de foto bij 300DPI 20 inch breed (300x20 = 6000) (en dus ongeveer 13,3 inch hoog). Print je ‘m op 100 DPI, dan is deze 60 inch breed. Is de foto groter geworden? Nee. Maakt de DPI waarde in het bestand voor mij uit als ik ‘m zelf zou printen? Nee. Dat regelt mijn printerdriver wel. Ik selecteer hoe groot de print moet worden afhankelijk van het papier. De rest gaat automatisch.

In de drukkerswereld en dergelijke weten ze op welke resolutie ze printen en hoe groot de foto moet worden. Daar is het gebruikelijker om dan bij de aanlevering het bestand al te verkleinen zodat het netjes past (en zo minder bytes te versturen, hoewel dat tegenwoordig niet mee4 zo’n pun5 is als vroeger). Maar zoals gezegd: voor jou als gewone fotograaf is het niet belangrijk. De waarde zegt niets. Enkel de resolutie. Dus het aantal pixels horizontaal en verticaal.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door HenkV »

PaulGr schreef: vr 05 jan 2024, 13:03 Ik leg de schuld zeker niet bij de camera. Die werkt prima en bevalt me goed. Bij Capture One Express voor Fuji werkt het soms goed maar vaak krijg ik de melding 'de variant kan niet worden geëxporteerd' naar Affinity. Geen idee waarom. Ene keer wel, andere keer niet. Henk, gebruik jij ook de Express Fuji versie?

Affinity is eigenlijk Lightroom en Photoshop in één. Je hebt alleen geen catalogus functie. Een mooi en zeer uitgebreid programma. En veel goedkoper dan LR en PS. Ik heb de laatste versie: 2.3.0. Als plugin heb ik de NIK-filters. Vooral de HDR en de zwart-wit functie gebruik ik veel hierin.

Ik heb begrepen dat als je in jpg fotografeert je zonder problemen van 72 naar 300 dpi kunt als dat bv voor een afdruk nodig is. Helemaal snap ik het nog niet hoe dat nu zit. Mijn logica zegt dat een bestand met 300 dpi meer informatie bevat dan een bestand met dezelfde afmetingen met 72 dpi. Dus als van 300 naar 72 dpi zie ik als een verlies van informatie.
Nee, in het begin heb ik wel Fuji Express gebruikt, maar ben nu volledig overgestapt, dus naar Capture One Pro. Dat heeft te maken met het feit dat ik voor Fuji Nikon apparatuur gebruikte en met CI pro kan ik ook die met Nikon gemaakte foto’s bewerken. Overigens nu ik het er over heb, in mijn Nikon tijd gebruikte ik alleen CI voor Nikon.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Plaats reactie

Terug naar “X Raw studio”