Film simulatie door middel van Lut's - Info voor wie hier interesse in heeft

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
pentaxianbelgium
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 06:19
Voornaam: Marc
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times
Gender:
Contacteer:

Film simulatie door middel van Lut's - Info voor wie hier interesse in heeft

Bericht door pentaxianbelgium »

Hallo,
Mijn Fujifilm foto's "ontwikkel" ik gewoonlijk in RawTherapee of Darktable,
waarom gewoon niet in de Fuji software zal misschien iemand zich afvragen - ik gebruik Linux Kubuntu 20.04, en tot hiertoe ben ik er nog niet in geslaagd Fujifilm X Raw Studio draaiende te krijgen via Wine - installatie lukt, maar starten niet.
Hoe dan ook, dat is de reden van de alternatieve software.
Ik maak ook al heel lang Haldcluts voor gebruik in Rawtherapee - en die kan iedereen gratis downloaden via mijn bescheiden site.
Een tijdje geleden ben ik ook begonnen met het omzetten van Lut's naar cube, zodat deze bruikbaar zijn in Darktable maar ook in Adobe - Luminar etc.
De Cube formaten laad ik op naar Freshluts.com - te vinden via "browse" en dan PictureFX.
En de recentste is PictureFX CineStill 800 T V1.0. - nog niet op mijn website, maar al wel te downloaden op FreshLuts.com.
Dus, wie interesse heeft in filmsimulatie via Luts of Cube - ofwel mijn site, of naar FreshLuts.
Het is wel wat "reclame" zal misschien iemand denken, maar ik doe dit helemaal gratis, zonder addertjes onder het gras.
Hopelijk heeft er iemand iets aan.
Groetjes, Marc.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Film simulatie door middel van Lut's - Info voor wie hier interesse in heeft

Bericht door Patrick »

Ik heb in het verleden ook gekeken of ik zonder Windows/Mac OS kon, maar ik vond foto's bewerken gewoon niet goed genoeg werken onder Linux. Het is (was?) een allegaartje aan software waar ik gewoon niet mee uitkwam. Dat alleen was voor mij al reden om Windows ernaast te houden. Ondertussen heb ik Linux al zo weinig in gebruik dat ik het alleen nog in een virtuele machine start als ik daar behoefte aan heb. Maar dat gebeurt zelden.

Mijn tools voor fotobewerking is 98%+ Lightroom en <1% Photoshop en <1% Efex filters. Meer heb ik niet nodig in de praktijk. Ik heb in de loop der tijd wel wat andere tools bekeken, maar ik heb nog geen reden gezien LR vaarwel te zeggen. Ja, het kost een paar Euro per maand, maar dat heb ik er wel voor over. Ik kan er mee lezen en schrijven, dus dat is me wel wat waard!

Fujifilm X RAW Studio is leuk als je native met de film-simulaties wil werken, maar de paar die ik persoonlijk gebruik hebben een equivalent in LR die best aardig in de buurt komt. Maar ook dat heb ik in de praktijk niet (meer) in gebruik.

Een reden om wat anders naast LR te gebruiken zijn de "wormpjes" en het gebrek aan scherpte dat LR zou geven. Ik heb daar nooit last van. Sterker nog: ik krijg eigenlijk altijd juist de reactie dat mijn foto's technisch altijd zo goed zijn.

Maar: goed bezig! Ik hoop dat de anderen er wel wat aan hebben!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
pentaxianbelgium
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 06:19
Voornaam: Marc
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times
Gender:
Contacteer:

Re: Film simulatie door middel van Lut's - Info voor wie hier interesse in heeft

Bericht door pentaxianbelgium »

Hey Patrick,
Ik ben eigenlijk ex netwerkbeheerder - gepensioneerd sinds enkele maanden, en was Windows zo spuugzat dat Linux een echte verademing was :D
Maar ook onder windows werkte ik al met Rawtherapee, en eigenlijk is dit geen slecht softwarepakket - en dat is ook zo met Darktable,
toegegeven, het is geen Lightroom, maar best capabel om mooie foto's te creëren - en zeker voor mensen met een beperkt budget of arme gepensioneerden zoals ik. Bedankt voor de reactie Patrick !
Groetjes Marc.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”