Leesfout kaart Fujifilm X-T10

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Leesfout kaart Fujifilm X-T10

Bericht door Ed Post »

Een aantal jaren geleden heb ik mijn oude Fujifilm X-T10 samen met een korte - en een lange zoom definitief verhuisd naar Tenerife. Ik hoef nu niet meer met cameraspul te gaan sjouwen als ik naar Tenerife ga.
Gisteren was ik wat foto's met mijn Fujifilm X-T10 aan het maken, toen ik ineens de melding op het scherm kreeg "Leesfout kaart". Het vreemde was dat ik wel foto's bleek te kunnen maken, maar dat ik ze niet op het scherm kon terugkijken. Dus klaar met fotograferen tot ik thuis de SD-kaart in de laptop kon checken.
In de laptop kon ik gewoon de foto's uitlezen. Ik had wel eens ergens gelezen dat dit probleem kon optreden, en dat de SD-kaart opnieuw in de camera formatteren het leesprobleem zou oplossen. Dus de foto's van de SD-kaart overgezet op de laptop, de SD-kaart weer in de camera geplaatst en in de camera opnieuw geformatteerd. Vervolgens in de laptop de foto's weer teruggeplaatst op de SD-kaart en deze weer in de camera gestopt. En ja hoor. Nu kon ik de foto's wel weer terugkijken in de camera. Wat testfoto's gemaakt welke ook allemaal weer zichtbaar werden op het scherm. Zo te zien probleem opgelost.

Afbeelding
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Leesfout kaart Fujifilm X-T10

Bericht door PeterD »

Op Youtube is een filmpje geplaatst door CameraNu.Dat is een soort talkshow met als gasten Albert Dros en Bas Meelker.Op enig moment maakt Bas Meelker terloops de opmerking om altijd al je SD kaarten te vervangen na een jaar of 7 a 8.Er word niet verder op ingegaan maar dit heb ik niet eerder gehoord of gelezen.
Weet ook niet zo goed waarom dat nodig zou zijn.Kunnnen die kaartjes gaan verslijten ? Waarschijnlijk wel maar zijn daar dan richtlijnen voor ?
Het sluit een beetje aan op dit berichtje van Ed en is misschien tevens wel een vraag.
Gebruikersavatar

RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Leesfout kaart Fujifilm X-T10

Bericht door RiFuji »

Ik ben weliswaar geen techneut, maar net als SSD's (Solid State Harde schijven) zijn geheugenkaartjes natuurlijk door de schrijf en leesbewegingen ook aan slijtage onderhevig. Daarnaast staat er natuurlijk ook altijd een spanning op met het inschakelen van de camera.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Plaats reactie

Terug naar “Geheugenkaarten en andere opslag”