+/- belichtingsknopje ??


Topic Starter
mariavl70
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jan 2022, 10:14
Voornaam: Marian
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Gender:

+/- belichtingsknopje ??

Bericht door mariavl70 »

Ik wilde zoooo graag met mijn X-T4 aan de slag, dus gisteren een prime lens gehaald, in afwachting van de 18-55mm die voorlopig nog niet leverbaar is.
Hele dikke handleiding, maar ik vond een uitgebreide video met uitleg, dus die heb ik helemaal meegekeken. Ik loop echter tegen iets aan en weet niet hoe ik daaruit moet komen.
Ik begrijp het instellen van diafragma, sluitertijd en iso en als je een van die 3 op A zet kiest de camera de juiste stand. Ik heb ook gevonden hoe ik die 3 kan verstellen zonder de knoppen bovenop te gebruiken.
Enige wat ik maar niet zelf aangepast krijg is de +/- belichting. De knop bovenop kan ik draaien, maar er gebeurd niets op mijn screen en foto. Ook als ik het wiel achterzijde gebruik(die ingesteld staat als bedoeld voor deze belichting) doet niets,
Waarschijnlijk is het ergens een instelling, die ik even heb gemist, maar weet iemand hier misschien wat ik over het hoofd heb gezien?

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door MajorB »

Zolang een van je knoppen op "A" staat werkt dat niet. Alleen bij volledig handmatige belichting.
.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1574
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door GeorgeF »

Hoi Maria Is niet vreemd dat probleem had met het +/- knopje dat had ik in het begin ook.
Maar welke prime objectief heb je nu?

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

kroenekraan
Berichten: 13
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 15:20
Voornaam: Mart
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door kroenekraan »

Hallo Maria, nog welkom op dit hartstikke leuke en leerzame forum, wanneer je de belichtingsknop boven op de camera op C zet en je die aan een knop toegewezen zou hij dan met die knop moeten werken, althans bij de xt2 en xh1 werkt dit perfect. Hopelijk bij xt4 ook.
Groetjes Mart.
Kroenekraan.

X-T2 | X-H1 | VPB X-T2 | VPB X-H1 | 16mm F1.4| 23mm f2 | 50mm f2 | 80mm F 2.8 | 50-140mm f2.8 | 1.4x TC |
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door Patrick »

MajorB schreef: vr 28 jan 2022, 13:13 Zolang een van je knoppen op "A" staat werkt dat niet. Alleen bij volledig handmatige belichting.
Het werkt ook op een semi-automaat. Sterker nog: het werk alleen niet op een volautomaat volgens mij, maar dat doe ik nooit, dus zou ik moeten controleren. En het werkt JUIST NIET bij volledig handmatige belichting!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 561
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door dhrPeter »

MajorB schreef: vr 28 jan 2022, 13:13 Zolang een van je knoppen op "A" staat werkt dat niet. Alleen bij volledig handmatige belichting.
Mijn X-T4 werkt dan anders, ik kan de belichtingscompensatie wel instellen, althans het beeld wordt lichter of donkerder. ;)

Groet, Henk
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 561
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door dhrPeter »

Patrick schreef: vr 28 jan 2022, 18:07 Het werkt ook op een semi-automaat. Sterker nog: het werk alleen niet op een volautomaat volgens mij, maar dat doe ik nooit, dus zou ik moeten controleren. En het werkt JUIST NIET bij volledig handmatige belichting!
Ook bij volautomaat werkt de belichtingscompensatie Patrick. Net uitgeprobeerd ;)

Groet, Henk
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 561
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door dhrPeter »

mariavl70 schreef: vr 28 jan 2022, 11:27 Ik wilde zoooo graag met mijn X-T4 aan de slag, dus gisteren een prime lens gehaald, in afwachting van de 18-55mm die voorlopig nog niet leverbaar is.
Hele dikke handleiding, maar ik vond een uitgebreide video met uitleg, dus die heb ik helemaal meegekeken. Ik loop echter tegen iets aan en weet niet hoe ik daaruit moet komen.
Ik begrijp het instellen van diafragma, sluitertijd en iso en als je een van die 3 op A zet kiest de camera de juiste stand. Ik heb ook gevonden hoe ik die 3 kan verstellen zonder de knoppen bovenop te gebruiken.
Enige wat ik maar niet zelf aangepast krijg is de +/- belichting. De knop bovenop kan ik draaien, maar er gebeurd niets op mijn screen en foto. Ook als ik het wiel achterzijde gebruik(die ingesteld staat als bedoeld voor deze belichting) doet niets,
Waarschijnlijk is het ergens een instelling, die ik even heb gemist, maar weet iemand hier misschien wat ik over het hoofd heb gezien?
Heb je de camera toevallig in Movie mode staan en "movie optimized control" op on?

Groet, Henk

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door MajorB »

Patrick schreef: vr 28 jan 2022, 18:07
MajorB schreef: vr 28 jan 2022, 13:13 Zolang een van je knoppen op "A" staat werkt dat niet. Alleen bij volledig handmatige belichting.
Het werkt ook op een semi-automaat. Sterker nog: het werk alleen niet op een volautomaat volgens mij, maar dat doe ik nooit, dus zou ik moeten controleren. En het werkt JUIST NIET bij volledig handmatige belichting!
Geprobeerd bij mijn oude X-T1, heb "helaas" geen X-T4
.

Topic Starter
mariavl70
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 jan 2022, 10:14
Voornaam: Marian
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: +/- belichtingsknopje ??

Bericht door mariavl70 »

GeorgeF schreef: vr 28 jan 2022, 16:11 Hoi Maria Is niet vreemd dat probleem had met het +/- knopje dat had ik in het begin ook.
Maar welke prime objectief heb je nu?

Groetjes van George
ik heb de XF 35 F2.0
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”