Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door RiFuji »

Recent vond ik een erg mooie oudere Sigma lens 28mm/f1.8 (helaas geen Fuji-vatting…), maar allemachtig, wat was het rubber op deze lens plakkerig. Maar dan echt zo plakkerig, dat een zwart plakkerig residu op je handen en vingers achter blijft dat ook nog eens knap lastig te verwijderen/schoon te maken is.

Ik stond op het punt deze lens in de afvalbak te gooien tot ik bedacht dat ik er misschien nog iets mee kan doen. In eerste instantie wilde ik het rubberen omhulsel proberen te verwijderen, maar dat gaat niet (zo maar). Youtube liet zien dat met behulp van 70% of 90% alcohol en een wattenstaafje de sticky coating kan worden verwijderd. Echter, laat ik nou net niet zulke hoge alcohol percentages in huis hebben. Ik heb wel een whisky met 54,1% in huis, maar die heb daar natuurlijk niet voor gebruikt. Tot mijn vrouw zegt, waarom probeer je niet Dasty (het super goedje van de Wibra, waarmee zo’n beetje alles kan worden schoongemaakt)? Voordat ik haar ging uitlachen, bedacht ik, ach baadt het niet schaadt het niet. Ik pakte een wattenstaafje, spoot daar wat Dasty op en begon voorzichtig met ‘schoon maken’. Wauw, wat ik toen zag, deed me welhaast met stomheid achterover slaan. Zonder te veel moeite verdwijnt de sticky coating als sneeuw voor de zon. Ik heb de hele lens behandeld, met een keukenrol papiertje opgewreven, totdat deze niet meer zwart af gaf. Dit alles heeft me nog geen 30 minuten tijd gekost. En tot nu, enkele dagen later, voelt deze lens nog altijd alsof deze zo uit de doos kwam. Ik weet dus niet of en hoe lang deze behandeling stand houdt, maar de resultaten zijn veelbelovend.

Dus, mochten jullie nog een oude plakkerige (Sigma) lens hebben? Pak of koop een fles Dasty, enkele tientallen wattenstaafjes, want zo’n wattenstaafje is best gauw verzadigd met de zwarte rommel en verwijder zo eenvoudig de vieze zwarte rotzooi.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door MacFuji »

Nu heeft de Wibra dacht ik meerdere dasty producten, misschien even aangeven welke je hebt gebruikt, want ze zijn zeker niet allemaal geschikt voor zo'n actie.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door RiFuji »

Hahaha, ja, leuk dat je dat aangeeft. Zo was ik inderdaad recent ook weer eens sinds een tijdje bij toeval in een Wibra. Ik verbaasde mij ook over het grote aantal soorten Dasty.

Ik heb het in mijn verhaal gewoon over de ‘oer-Dasty’, de ontvetter, de neon groen-/geelachtige in de doorzichtige spuitfles.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door PeterD »

Zeer herkenbaar.Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een Sigma 400 mm APO voor Nikon.Jaren geleden ook een oplossing gezocht en gevraagd maar die kwam er niet echt.Proberen te verwijderen met de achterkant van een schilmesje was er 1 van.Risico voor jezelf.Ik heb dat niet gedaan maar tape om die plakkerige delen gedaan.Ik heb vele jaren plezier gehad van deze lens en ik heb hem nog steeds Hij ligt te liggen omdat ik niets meer heb van Nikon.Financieel is hij niks meer waard.Wel eens gedacht om een adapter te kopen en hem te proberen om mijn Fuji camera's.Maar dat is er niet van gekomen en ik weet ook eerlijk gezegd niet wat voor (betaalbare) adapter ik zou moeten hebben.Van Dasty had ik overigens nog nooit gehoord .
Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door RiFuji »

Laatst zag ik ook eens advertentie op marktplaats voorbij komen van een plakkerige lens die door de verkoper ook was voorzien van of doorzichtige inpaktape of vershoudfolie. Aan het idee van vershoudfolie had ik ook gedacht, maar dat ziet er ook gewoon niet uit. Dasty was bij mij gewoon een lucky shot. En echt, het werkt subliem.

Mijn vorige auto, een oudere BMW uit 2008, had en kreeg ook te maken met ditzelfde verschijnsel, de portiergrepen aan de bijrijderskant en de achterpassagiers begonnen ook enorm te plakken en gaven vies af. In de wintermaanden viel dit wel mee, maar in de zomermaanden was het echt vies. Ik had deze grepen toen laten vervangen a een- of twee honderd euro per stuk. Als ik toen van de Dasty af wist, had ik het wel geweten.
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3826
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door remoss »

Ik heb nog een afstandsbediening die plakt als een brok kauwgom. Zal het ook eens proberen met dat spul, bedankt voor de tip :duimop:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door PeterD »

Dit is die oude afgeplakte 400 mm.Door je berichtje heb ik meteen weer zin om toch eens te kijken voor een adapter om hem te kunnen gebruiken op mijn Fuji,s.Tips zijn welkom.
En bedankt voor je bericht nog.
Afbeelding
Gebruikersavatar

Topic Starter
RiFuji
fXf sponsor
Berichten: 313
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:53
Voornaam: Rico
Locatie: Flevoland
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 20 times
Gender:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door RiFuji »

Dit is hoe mijn oude Sigma lensje er thans uit ziet. Ik heb helaas geen foto vooraf genomen, maar een ieder kan zich die vieze plakkerige dikke laag wel voorstellen :D

De focusring was gelukkig vrij van enige plakkerigheid, want als die plakkerig gaat voelen is deze wellicht wel wat lastiger hiervan te ontdoen.

Edit: sorry, foto’s gemaakt met mijn iPhone 13 Pro Max…. :? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
X-T3 / VG-XT3 / XF 16-55mm f2.8 R LM WR / XF 50-140mm f2.8 R LM OIS WR / XF 100-400mm f4.5-5.6 R LM OIS WR / XF 1.4X TC WR
Gebruikersavatar

Zodiac
fXf sponsor
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 02 jul 2017, 20:05
Voornaam: Jan
Has thanked: 13 times
Gender:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door Zodiac »

Talk poeder helpt ook.
gtr Jan
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door dhrPeter »

Zodiac schreef: za 11 jun 2022, 22:08 Talk poeder helpt ook.
gtr Jan
Die oudere objectieven zijn niet bepaald stofdicht. Hoe voorkom je dat het talkpoeder inhet objectief terecht komt?

Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”