Goedkope adapter.

Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Goedkope adapter.

Bericht door PeterD »

Ik heb na lang aarzelen een adapter gekocht voor mijn oude Sigma 400 APO lens met Nikon vatting.De goedkoopste die ik vinden kon.
Hij sluit perfect aan op zowel lens als camera.De belichting werkt goed en hij is te gebruiken met diafragma voorkeur.Wel handmatig scherpstellen maar dat is met de hulpmiddeltjes van Fuji geen probleem.Jammer is dat je geen diafragma waarde ziet.Je ziet het aan het veranderen van het beeld(wat donkerder/lichter word) en aan de sluitertijd.Anti bibber zit er ook niet op en omdat het een 400mm lens is moet je daar wel rekening mee houden.Ik ben begonnen met 1000 en 1600 iso vanaf monopod .Je kunt hem optisch en kwa gebruiksgemak natuurlijk niet vergelijken met een Fuji.Dat moet je ook niet doen.De Sigma met adapter zal het op ieder onderdeel afleggen.
Ik kan de plaatjes waarschijnlijk nog wel verbeteren door lagere ISO waarden en gebruik van statief. Maar ik ben aangenaam verrast door de opname's.
Afbeelding

Afbeelding

.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door GeorgeF »

Hoi Peter gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Leuk dat je er zoveel plezier mee hebt.
Maar mag ik een kritische noot plaatsen?
Nu heb je een camera die in zijn segment topkwaliteit foto's kan maken.
Nu ga je daar een verouderd type objectief op plaatsen welke bij lange na geen topkwaliteit levert.
Want de foto's zijn echt niet gestoken scherp.
Dan zou de 70-300mm van Fuji betere resultaten scoren.
Maar dat is mijn mening en ik wil je niet op de tenen trappen.
Maar dit vroeg ik mij gewoon af.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door PeterD »

GeorgeF schreef: di 14 jun 2022, 20:34 Hoi Peter gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Leuk dat je er zoveel plezier mee hebt.
Maar mag ik een kritische noot plaatsen?
Nu heb je een camera die in zijn segment topkwaliteit foto's kan maken.
Nu ga je daar een verouderd type objectief op plaatsen welke bij lange na geen topkwaliteit levert.
Want de foto's zijn echt niet gestoken scherp.
Dan zou de 70-300mm van Fuji betere resultaten scoren.
Maar dat is mijn mening en ik wil je niet op de tenen trappen.
Maar dit vroeg ik mij gewoon af.

Groetjes van George
Of je kunt niet goed lezen of je hebt er helemaal niks van begrepen.Ik vermeld expliciet wat voor soort lens het is en dat je hem niet moet vergelijken met de objectieven van Fuji omdat hij het op ieder vlak af zal leggen.En wat doe jij...juist, vergelijken met de Fuji lenzen.
Ik wilde laten zien wat je nog kunt bereiken met een 27 euro kostende adapter en een lens die anders de kliko in was gegaan.Maar dat had ik al gezegd in het stukje tekst.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door GeorgeF »

Hoi Peter ik had het wel goed gelezen.
Maar ik vroeg mij af waarom zou ik met een inferieur objectief gaan werken waarvan de resultaten niet optimaal zijn.
Je wil toch het perfecte plaatje maken.
Dat lukt mijnsziens niet met deze Sigma.
Het spijt me voor je maar ik zou hem dan in de kliko gooien.
Ik zou het zonde van de opnames en mijn tijd vinden.
Maar dat is mijn mening.
Ik begrijp je wel er zit waarschijnlijk ook een stukje nostalgie achter en dan is het leuk om er toch nog plaatjes uit te persen.
Uit mijn analoge tijdperk had ik een 28-85 mm objectief overgehouden.
Op de analoge 801S van Nikon deed hij het best redelijk.
Maar op de D 70, 80, 90 was het een draak van een objectief.
Toen ik een van de D serie verkocht heb ik hem er gratis bij gegeven blij dat ik er van af was.
Als een objectief mij beperkt in mijn creatieve mogelijkheden doordat de kwaliteit onder het gewenste niveau zit dan zal het mij geen bevrediging geven om daarmee te werken.
Dat bedoel ik er nu mee.
Verder even goede vrienden, maar ik vroeg mij af waarom zou ik met inferieur materiaal werken als ik beter heb.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Goedkope adapter.

Bericht door remoss »

George, ik denk dat Peter's Sigma objectief met de adapter juist creatieve mogelijkheden oplevert. Het gaat niet altijd maar om absolute topkwaliteit maar juist de fun om deze spullen een 2e leven te geven en er lekker mee te fotograferen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door PeterD »

remoss schreef: wo 15 jun 2022, 09:32 George, ik denk dat Peter's Sigma objectief met de adapter juist creatieve mogelijkheden oplevert. Het gaat niet altijd maar om absolute topkwaliteit maar juist de fun om deze spullen een 2e leven te geven en er lekker mee te fotograferen.
En zo is het.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door GeorgeF »

PeterD schreef: wo 15 jun 2022, 09:42
remoss schreef: wo 15 jun 2022, 09:32 George, ik denk dat Peter's Sigma objectief met de adapter juist creatieve mogelijkheden oplevert. Het gaat niet altijd maar om absolute topkwaliteit maar juist de fun om deze spullen een 2e leven te geven en er lekker mee te fotograferen.
En zo is het.
Dat mag we leven in een vrij land.
Het gaat er om dat je fun hebt en Peter dat heb jij.
Dat is mooi.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Goedkope adapter.

Bericht door Patrick »

We hadden gisteren bij mijn fotoclub (Polderlicht) een aantal sprekers van een andere club over de vloer. Daar waren ook twee fotografen bij die met oud materiaal werken. En als je het gericht inzet kan je daar heel fraaie en verrassende resultaten mee bereiken. En dat doen ze ook. Het wordt niet voor algemene fotografie ingezet... tenzij ze daar zin in hebben natuurlijk. Want het mag natuurlijk wel!

Bedenk ook dat juist systeemcamera's erg geschikt zijn om van alles op te schroeven. Dus je gaat wel meer van dit soort gekkies langs zien komen George!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door GeorgeF »

Je punt is duidelijk en ik zou Peter geen gekkie willen noemen.
Maar ik had gewoon mijn eigen gedachte hier over en die heb ik geventileerd.
Niet wetende dat ik hiermee iemand op de tenen zou trappen dat was niet mijn bedoeling dus daar mijn excuses voor.
En ja fotograferen is iets heel persoonlijks.
Wat de een mooi vindt is voor de ander totaal het tegenovergestelde.
Het gaat er om dat je plezier aan je hobby beleefd en Peter doet dat met o.a. zijn Sigma 400mm.
Daar gaat het om.
Een ander koopt fotoapparatuur en doet er verder weinig meer mee dan oppoetsen en naar kijken.
Zo geeft een ieder weer een andere invulling aan zijn hobby.
Gelukkig mag dat en we mogen ook aan elkaar vragen waarom hij/zij het zus of zo doet.
En nu weer plaatjes maken.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Goedkope adapter.

Bericht door PeterD »

Patrick schreef: wo 15 jun 2022, 15:34 We hadden gisteren bij mijn fotoclub (Polderlicht) een aantal sprekers van een andere club over de vloer. Daar waren ook twee fotografen bij die met oud materiaal werken. En als je het gericht inzet kan je daar heel fraaie en verrassende resultaten mee bereiken. En dat doen ze ook. Het wordt niet voor algemene fotografie ingezet... tenzij ze daar zin in hebben natuurlijk. Want het mag natuurlijk wel!

Bedenk ook dat juist systeemcamera's erg geschikt zijn om van alles op te schroeven. Dus je gaat wel meer van dit soort gekkies langs zien komen George!
Waarom beledig jij mensen als ze op een andere manier fotograferen dan jouw manier ?
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”