Recipe vs Filmsimulatie (X-T4)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Recipe vs Filmsimulatie (X-T4)

Bericht door FotoSuma »

Via het Q menu in mijn X-T4 kan ik een 7-tal recipes toevoegen/bewerken.
Als ik die via het Q menu selecteer, bv C3, dan zie ik, terwijl ik fotografeer, de kleuren zoals ik ze heb aangegeven.
Maar, omdat ik in principe alleen in RAW opsla, heb ik daar niks aan, en zie ik de foto nadat ik hem op mijn pc heb geimporteerd met de normale kleuren.
Een optie is dat ik de foto opsla op de X-T4 in zowel RAW als jpeg.

Maar stel dat ik toch alleen als RAW wil opslaan, dan kun je zo’n RAW foto op de camera een filminstelling geven, en die foto als jpeg opslaan.
Maar ik zie de recipe die ik via Q menu heb gemaakt, niet als filmsimulatie staan.

Weet iemand of dat wel kan?
Dus, incidenteel een RAW foto ook als jpeg opslaan met een eigen recipe, en dan via de Fuji app kan ik die jpeg naar mijn iphone exporteren, en dan kan ik de foto delen met wie ik wil.

Ik ben benieuwd.


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Recipe vs Filmsimulatie (X-T4)

Bericht door dhrPeter »

Hoi Bjorn,
CaptureOne ziet alleen het filmsimulatie deel van je recipe is mijn ervaring. Ik heb op de E-4 het recipe T-MAX 400 en CaptureOne neemt alleen de simulatie B+R (Zwart/wit met roodfilter) over, alle andere waardes worden genegeerd. Nou zijn de recipes eigenlijk bedoeld voor het gebruik met jpg dus is het niet zo vreemd.

Groet, Henk

P.S. Ik zie na je vraag nog eens gelezen te hebben dat je dat niet bedoeld. Ik zal het onderzoeken en laten weten wat ik gevonden heb.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Recipe vs Filmsimulatie (X-T4)

Bericht door MacFuji »

Dit is misschien niet helemaal wat je zoek,

Maar wie weet, kom je iets verder

FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Recipe vs Filmsimulatie (X-T4)

Bericht door dhrPeter »

@MacFuji Dank je wel Ron


@FotoSuma Bjorn, zoals je zelf al ondervond kun je een recepy dat je maakt van een in-camera raw niet opslaan.

Maar als je een recepy dat je vaker wilt gebruiken opslaat in een customs setting en je fotografeert in raw met die customs setting aktief kun je bij de raw conversion die recepy wel gebruiken zo lijkt het.
De bovenste keuzemogelijkheid in het raw conversion menu is ‘reflect shooting cond.’ en als je die kiest worden alle instellingen die je bij het schieten van de raw foto had gemaakt overgenomen, inclusief het recepy.

Waarschijnlijk niet de oplossing waarop je hoopte maar het is tenminste iets.


De enige mogelijkheid om achteraf een raw te converteren met een ander recepy dat je onder custom settings hebt opgeslagen is met Fujifilm X-raw studio. Je moet dan wel de raw eerst in een map op de computer zetten.

Voor hen die zich nog niet in deze materie verdiept hebben:

Filmsimulatie – in de firmware gebakken instellingen om het karakter van een bepaalde film te simuleren.

Recepy – De combinatie van instellingen in de camera waarmee je het karakter van een niet in de firmware voorgebakken type film kunt simuleren.

Custom setting of gebruikers instellingen – De mogelijkheid om een recepy een naam te geven en op te slaan onder C1...7

Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “Fujifilm Software en apps”