Mijn 365 project

Foto's die nergens anders onder vallen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Mijn 365 project

Bericht door HenkV »

Een aantal jaren geleden ben ik weer wat serieus begonnen met fotografie, na een groot aantal jaren het volledig hebben laten sloffen. Mijn Nikon camera inmiddels ingeruild voor Fuji spul en nu iedere dag opnieuw met veel enthousiasme bezig. Alle foto's sla ik op, op een externe schijf van La Cie en inmiddels zijn dat er een flink aantal duizenden.
"Wat die je nu eigenlijk met als dit foto's," vraagt mijn zwager laatst. Die vraag heeft me aan het denken gezet. Iedere fotograaf heeft misschien wel de behoefte om wat van zijn kunsten te laten zien. De een meer dan de ander ongetwijfeld, en een beetje geldt dat ook voor mij. Je hobby beoefenen doe je in beginsel voor jezelf, zeker, en voor mij geldt daarbij ook in hoge mate dat niet alleen de foto telt, maar ook ermee bezig zijn, in mijn geval wandelen met het fototoestel bij de hand. Het nuttige met het aangename.
Om er iedere dag op uit te trekken, meestal gewoon in mijn woonplaats Alphen aan den Rijn, maar ik kom ook regelmatig in Amsterdam bijvoorbeeld, heb ik mezelf wijs gemaakt om iedere dag een foto te maken en dat heeft geresulteerd in mijn 365 project. Jullie raden al waar dit bericht op uitdraait waarschijnlijk. Maar eerst nog even terug naar die vraag van mijn zwager. Ik heb op Flickr gezeten, ben een tijdje geabonneerd geweest op 500px en ben er uiteindelijk toe overgegaan op de moedermaatschappij van Flickr, Smugmug, een website te beginnen. Maar.....niemand kijkt erna, zelfs mijn familie gelooft het wel. Prima, want zoals ik al zei, je doet het in beginsel allemaal voor jezelf. En toen dacht ik, verrek, ik sta nog ingeschreven bij dit Fujiforum. Dus ik wil jullie graag deelgenoot maken van mijn dagelijkse zoektocht naar een foto. Ik combineer het fysiek bezig zijn met het beoefenen van mijn hobby en, om eerlijk te zijn, een dagelijkse foto plaatsen op dit forum is tegelijkertijd een stimulans om in ieder geval dat jaar vol te maken.

Bedenk dat ik een simpele ziel ben, ik blijf een amateurtje, niet iedere of misschien lang niet alle foto's zullen je aanspreken, maar dat is dat maar zo. Ik ben halverwege juli van dit jaar 2022 begonnen, zo maar uit het niets. Ik ben nu bijna halverwege, zojuist thuisgekomen van de foto van vandaag en in de pen geklommen. Veel van het getoonde betreft straatfotografie, dat doe ik nu eenmaal graag. Tot slot, ik gebruik Capture One, dat ligt me beter dan Lightroom, en ik ben over dat C1 uitermate goed te spreken. De ondersteuning via Youtube en de eigen website is uitermate goed.

Hier de eerste, 15 juli 2022
Dag 1
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Mijn 365 project

Bericht door PeterD »

Een leuk initiatief wat ik wel toejuich.Er worden weinig foto,s geplaatst op het forum vind ik.Reacties op geplaatste foto,s zijn vaak ook minimaal of helemaal niet.Dat is jammer .Wel heb ik onlangs gelezen dat er leden zijn die het forum wat leven in willen blazen.Ik ben benieuwd.Succes.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door Patrick »

Geen probleem als je ons elke dag lastig valt met een foto hoor Henk... Maar dan natuurlijk wel het recente beeld!

Ik kom steeds vaker mensen tegen met zo'n soort project. 52 is ook populair en wellicht wat makkelijker te realiseren.

Laat maar komen die beelden!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door dhrPeter »

@Henk Vos Ik sluit me aan bij de vorige sprekers: doen!

Projecten zijn een mooi doel om je ervaring te vergroten en je kunt er ook van leren.

Ik vind het zelf leuk om van locaties in mijn omgeving een serie te maken van dezelfde standplaats en met dezelfde beeldhoek waarbij je dan door de tijd de veranderingen ziet of als voorgrond van een bijzondere zonsopgang of -ondergang.

Als je een link naar je SmugMug site plaatst in je gebruikersprofiel dan heb je kans dat je daar meer bezoek krijgt.

Succes en veel fotoplezier
Henk

P.S. de link naar SmugMug moet in de rubriek "onderschrift" van je profiel
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door HenkV »

Dank voor jullie reacties hierboven......

@Patrick: "Geen probleem als je ons elke dag lastig valt met een foto hoor Henk... Maar dan natuurlijk wel het recente beeld!
Ik kom steeds vaker mensen tegen met zo'n soort project. 52 is ook populair en wellicht wat makkelijker te realiseren."

Ik wil juist vanaf mijn eerste dag beginnen, hoe spijtig ook voor jou Patrick....maar als dat voor iedereen vervelend is, dan zal ik met mijn foto van vandaag (17 december) beginnen, maar ja dan wordt een onderhalfjaar jaar project voor me.... ik denk er nog even over n

Ahum.......even nagedacht inmiddels.....Als je naar mijn website linkt, dan kun je daar "mijn alle dagen foto" ook simpel volgen ( onder de noemer "my 365 project."). Maar die website, daar kijkt niemand naar, ik heb betaald tot mei volgend jaar en ben van plan om dan daarmee te stoppen.......en dat betekent dat ik het volle jaar niet kan afronden en dat is mede de overweging geweest om hier op dit forum te beginnen.

@dhr Peter....onderschrift aangepast en mijn website opgenomen (staat overigens ook al op een andere plek bij mijn gegevens) Om nu maar even een punt te zetten, hieronder foto 2 van dag 2, 16 juli 2022. Nogmaals het zijn lang niet in alle gevallen bijzondere foto's, zoals deze, maar het gaat mij om de bezigheid, om het plezier iedere dag bezig zijn met mijn hobby. Neemt niet weg dat reacties welkom zijn, nooit te oud om te leren.

Dag 2, 16 juli 2022
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door Patrick »

Is de kracht van zo'n project niet juist dat je de foto's van het moment deelt en daar eventueel reacties op krijgt? Een "oh wat leuk, dat is bij mij om de hoek" of een "hoe was die expositie, aanrader?", "Het was koud gisteren en dat heb je mooi vastgelegd", etc.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door dhrPeter »

Henk Vos schreef: za 17 dec 2022, 17:49 <knip>
Ahum.......even nagedacht inmiddels.....Als je naar mijn website linkt, dan kun je daar "mijn alle dagen foto" ook simpel volgen ( onder de noemer "my 365 project."). Maar die website, daar kijkt niemand naar, ik heb betaald tot mei volgend jaar en ben van plan om dan daarmee te stoppen.......en dat betekent dat ik het volle jaar niet kan afronden en dat is mede de overweging geweest om hier op dit forum te beginnen. <knip>
Je bent begin dit jaar lid van dit forum geworden dus je hebt de mededeling van René (remoss, eigenaar en moderator van dit forum) van mei 2020 dat hij niet meer met Fuji fotografeert en de kans er is dat het forum stopt niet meegekregen. Nou draait het forum sindsdien toch alweer bijna twee jaar maar houd er rekening mee dat het een keer stopt.
Misschien kan @remoss hier iets over zeggen?

Groet, Henk
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door HenkV »

Klopt helemaal Henk, dank; ik ben wel eerder deelnemer geweest aan dit forum, maar ben er een tijd tussenuit geweest en de mededeling die jij hier aanhaalt heb ik inderdaad gemist......als dat zo is, en ik hoop, net als jij, dat Rene daarover misschien wat meer kan mededelen. Als het hier binnenkort ophoudt, dan houdt het voor mij nu op en concentreer ik me maar op mijn website tot het abonnement afloopt in mei volgend jaar ergens.

Dus, ik hoop dat Rene dit leest en een tipje van de sluier kan oplichten over hoe hij de toekomst ziet.......
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mijn 365 project

Bericht door HenkV »

Patrick schreef: za 17 dec 2022, 23:26 Is de kracht van zo'n project niet juist dat je de foto's van het moment deelt en daar eventueel reacties op krijgt? Een "oh wat leuk, dat is bij mij om de hoek" of een "hoe was die expositie, aanrader?", "Het was koud gisteren en dat heb je mooi vastgelegd", etc.
Patrick: zo heb ik het niet bekeken en benaderd, maar daar valt misschien wat voor te zeggen, zeker in het geval iemand nieuwsgierig is naar de resultaten van het afgelopen halfjaar, want die staan op mijn website, waarvan de link in mijn profiel staat.

Ik wacht even op een eventuele reactie van Rene, onze moderator, over het wel of niet stopzetten van dit forum. Zie ook mijn laatste reactie hierover op een melding van Henk (naamgenoot).
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Mijn 365 project

Bericht door PeterD »

Maak het nou toch niet zo moeilijk. Plaats gewoon af en toe een foto zoals zoals ik doe.Het zal worden gewaardeerd. We zijn niet bezig met een wetenschappelijk onderzoek.En houdt het forum op te bestaan ...nou dan stopt het.Jammer maar niks moeilijks aan.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”