Probleem / Vraag studio flitsers

Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door andrejanssen »

Vrienden,

De bekendste kattentekenares van Nederland Francien van Westereng (wie kent haar niet) gaat een aantal van onze katten tekenen. Daar moet ik goede foto's voor aanleveren. Nu beschik ik over een achterwand en twee elinchrom studioflitsers. Ik wil de foto's graag op F8 maken (of iets in die buurt) en met een snelheid van minimaal 250 en iso 200. Als ik mijn Fuji flitser gebruik, dan is er niets aan de hand. Ik zie in het scherm het beeld zoals hij er met flits uit zou komen te zien. Echter met de draadloze zender op de flitsschoen niet. Het lijkt of de camera "denkt" dat ik zonder flits de foto ga maken. En dan zou het beeld dus nagenoeg zwart zijn (in mij verduisterde ahhhmmm "studio"). Ik kan dus ook echt scherpstellen. Is hier een oplossing voor. m.a.v. kan ik de zoeker op een ander manier instellen.

Natuurlijk heb ik al door de vele instellingen zitten lijken, maar ik kom er niet uit.
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door wblink »

Mag ik onbeschoft zijn?
Fijns.
WAT is de meerwaarde van getekende portretten van je huisdieren? Je kunt dat zelf met photoshop (als je dat dan echt wil) doen.

Voor mij is het net zo iets als een foto van een mooie Rembrandt.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door andrejanssen »

Deze vraag zou je niet stellen als je het prachtige werk van haar zou kennen. (niet vervelend bedoeld hoor). Dat is echt niet met photoshop ook maar enigszins te benaderen. Francien is gemiddeld ongeveer 100 uur bezig met een tekening. Elk haartje, elk vlekje, de uitdrukking is zo gedetaileerd dat je haast zou denken dat het een foto is. Er hangt dan ook best een prijskaartje aan, dus het is echt heel belangrijk om ragscherpe en duidelijke foto's aan te leveren.
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door wblink »

OK
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door FujiMoetie »

Bladzijde 90 van je handleiding:

PRVW BELICH HAND. op UIT zetten

groetjes
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door jev »

De normale manier van werken in de studio is dat je de flitsers opstelt, dan het licht meet met een losse flitsmeter en de gevonden waarden handmatig instelt op je camera. Je camera "denkt" inderdaad dat je met bestaand licht werkt - er is geen intelligente communicatie tussen studio blokken en de camera.

De sluitertijd maakt in feite weinig uit, die zet je op 1/60" of zo (de flitstijd van de meeste monoblocks ligt in de milliseconden, X-sync van de Fuji's is 1/180" of langer)*. Diafragma zet je vast op f/8, met je ISO werk je vervolgens naar een kloppende belichting volgens de uitkomst van de lichtmeter.

Voor het scherpstellen heb je pilot-lights in de flitskoppen zitten. Dat moet voldoende licht opleveren om bij scherp te kunnen stellen (nou ja, op f/8, afstand van een meter of 3 en een 56mm objectief of daaromtrent komt scherpstellen niet zo nauw, je hebt dan een scherptediepte van een meter. Scherpstellen bij pilootlicht of floodlight, AF uit, dan zit je echt wel goed.

Edit:
*): de flitsduur bepaalt je belichtingstijd (tenzij je een te lichte studio-omgeving hebt), niet de sluitertijd! Als je naar 1/250" sluitertijd gaat is de kans groot dat je geen volledig beeld belicht krijgt....
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door andrejanssen »

Jev, da's wel erg veel info voor een studio-leek. Ik heb de sluitertijd en meest gebruikte diafragma stand als tip gekregen van een ervaren dierenfotograaf die ik toevallig (nou, toevallig ???) aan het werk zag tijdens een kattenshow. Hij wilde begrijpelijker wijs niet al zijn geheimen prijs geven, maar gelukkig wel wat veel gebruikte basis instellingen. Ik heb totaal geen verstand van waardes meten met een flitsmeter, sterker nog, ik heb geen flitsmeter. Ik heb een flitser iets schuin achter me staan en de 2e staat rechts van de tafel waar de kat op zit/staat/hangt/kliert.

Het aanpassen van de instellingen zoals je voorganger aangaf is inderdaad de oplossing om weer wat in mijn zoeker te zien. Ga morgen eerst wat proefopnamen maken en de flitsers op het juiste vermogen zetten en dan morgenmiddag maar eens lekker aan de gang met een aantal van onze heren (en dame). Als het een beetje lukt, zal ik wel wat resultaten plaatsen.
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door jev »

Andre, als je er niet uit komt geef je maar een gil - ik woon in de buurt en kan altijd helpen (zie je meteen welke kop er nou ook al weer schuil gaat achter mijn avatar :D).

Anyway, zonder flitsmeter gaat het een probleem worden met studioflitsers. Zonder meter kan je niet met goed fatsoen je verlichting en belichting inregelen.

Het enige alternatief is een grijskaart die je fotografeert en dan kijkt naar het histogram - bij een juiste belichting van de grijskaart moet je immers een piek in het midden van het histogram zien. Wat je er niet (of nauwelijks) mee kan echter is het bepalen van de verschillen in verlichting tussen hoofdlicht, hairlight en achtergrondverlichting. Dat wordt dus gokwerk zonder lichtmeter (of een heel ingewikkeld traject met een boel rekenwerk).

Gr. Joost (heeft wel eens eerder katten in de studio gefotografeerd...)

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door wblink »

Heeee, ik dacht dat het een selfie was :mrgreen:
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Probleem / Vraag studio flitsers

Bericht door jev »

wblink schreef:Heeee, ik dacht dat het een selfie was :mrgreen:
Is het ook, maar dat weet Andre nog niet :shh:
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”