Overbelichten
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
- Locatie: Panningen
Overbelichten
Ik heb deze lens nog niet zo lang in bezit maar vind dat ik veel overbelichte foto's heb. Is deze lens hier gevoelig voor of ligt het aan mij. Heb eigenlijk eerder zelden of nooit overbelichte foto's gehad ook niet met gebruikmaking van b.v. de 18-135mm en de 18-55mm.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
-
- fXf sponsor
- Berichten: 3075
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
- Locatie: Velserbroek
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 157 times
- Gender:
- Contacteer:
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
- Locatie: Panningen
Re: Overbelichten
Hallo Patrick, heb vanmorgen geëxperimenteerd en de opnames verwijderd. Kan dus geen foto's laten zien. Ik ben van mening dat ik eerder met fotograferen hier weinig of geen last van had los van het moment van de dag of merk camera waar ik mee gefotografeerd heb. Nu in een keer wordt ik mij bewust van het feit dat ik wel eens overbelichte foto's heb. Doe met fotograferen altijd iets onderbelichten.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
- Locatie: Duiven
- Contacteer:
Re: Overbelichten
"Heb de 50-140 en 56mm weggedaan, niet goed genoeg"
Misschien wat off-topic, maar ik kan je uitspraken soms niet helemaal volgen, dus ga er toch even op reageren.
Bijzondere conclusie, denk dat je de twee meest geliefde en beste objectieven de deur uit hebt gedaan
Ik heb de 55-200 ook gehad, best een prima objectief, maar had regelmatig last van onscherpe beelden, vooral te wijten aan de OIS, die je beter uitschakelt bij hogere sluitertijden.
Bij de 50-140 staat 'ie altijd aan, zonder problemen en de beelden zijn consequent tack sharp.
Micro contrast (wie had het daar laatst alweer over?) is van de 50-140 beduidend beter, deze lens gedraagt zich als een prime.
Bokeh is in de meeste gevallen zachter dan van de 55-200, ik zeg in de meeste gevallen, omdat de 50-140 bij bepaalde situaties onrustige achtergronden kan genereren, afhankelijk van afstand tot onderwerp/achtergrond. Maar veelal vind ik de bokeh juist mooi zacht, terwijl ik die van de 55-200 vrij constant onrustig vond.
Verder moet je zaken als betere OIS, weather sealing, constante f-waarde, betere build en interne zoom ook meenemen in de overweging, evenals de grootte en het toegenomen gewicht, wat ik als enig nadeel van de 50-140 zie. Verder gewoon een top objectief. Ik heb zelden zo'n goede telezoom in gebruik gehad, terwijl ik ook ruim een jaar met de Canon 70-200 2.8 markII heb gefotografeerd. De 55-200 is nooit echt mijn vriend geweest, te vaak missers a.g.v. onscherpte, niet door focus, maar door beweging.
Misschien wat off-topic, maar ik kan je uitspraken soms niet helemaal volgen, dus ga er toch even op reageren.
Bijzondere conclusie, denk dat je de twee meest geliefde en beste objectieven de deur uit hebt gedaan
Ik heb de 55-200 ook gehad, best een prima objectief, maar had regelmatig last van onscherpe beelden, vooral te wijten aan de OIS, die je beter uitschakelt bij hogere sluitertijden.
Bij de 50-140 staat 'ie altijd aan, zonder problemen en de beelden zijn consequent tack sharp.
Micro contrast (wie had het daar laatst alweer over?) is van de 50-140 beduidend beter, deze lens gedraagt zich als een prime.
Bokeh is in de meeste gevallen zachter dan van de 55-200, ik zeg in de meeste gevallen, omdat de 50-140 bij bepaalde situaties onrustige achtergronden kan genereren, afhankelijk van afstand tot onderwerp/achtergrond. Maar veelal vind ik de bokeh juist mooi zacht, terwijl ik die van de 55-200 vrij constant onrustig vond.
Verder moet je zaken als betere OIS, weather sealing, constante f-waarde, betere build en interne zoom ook meenemen in de overweging, evenals de grootte en het toegenomen gewicht, wat ik als enig nadeel van de 50-140 zie. Verder gewoon een top objectief. Ik heb zelden zo'n goede telezoom in gebruik gehad, terwijl ik ook ruim een jaar met de Canon 70-200 2.8 markII heb gefotografeerd. De 55-200 is nooit echt mijn vriend geweest, te vaak missers a.g.v. onscherpte, niet door focus, maar door beweging.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
-
- fXf sponsor
- Berichten: 3075
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
- Locatie: Velserbroek
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 157 times
- Gender:
- Contacteer:
-
- fXf sponsor
- Berichten: 3075
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
- Locatie: Velserbroek
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 157 times
- Gender:
- Contacteer:
-
- fXf sponsor
- Berichten: 3075
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
- Locatie: Velserbroek
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 157 times
- Gender:
- Contacteer:
Re: Overbelichten
Heb je ook voorbeelden van dezelfde of soortgelijke settings. De 56 krijgt hier een wel heel lastig geheel voorgeschoteld...
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
- Locatie: Enschede
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 31 times
Re: Overbelichten
De 56 mm heeft hier dan wel behoorlijk veel last van ghosting. Gebruik je de zonnekap dan wel?
Gegroet, André
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
- Locatie: Enschede
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 31 times
Re: Overbelichten
Ik zal de mijne dan ook maar eens, bij gelegenheid, door een nachtsessie heen trappen en bezien wat dit voor effect heeft als er meerdere puntbronnen mee spelen.
Gegroet, André
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..