Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Gebruikersavatar

Topic Starter
johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door johant »

Uit mijn analoge tijd heb ik nog een kleine collectie P-draad objectieven (en een Spotmatic die af en toe nog uit de kast komt voor zwart/wit). Nu begrijp ik dat die objectieven ook prima te gebruiken zijn (met beperkingen natuurlijk) op een X-mount camera, met een adapter.

Maar wat voor adapter zouden jullie aanraden? Ik wil geen lichtlekken in het systeem, geen speling, en vooral geen vastzittende adapter! Zijn de generieke (made in China) EBay adapters goed genoeg, of loont het de moeite om meer geld uit te geven? Tips en adviezen?

Bedankt!
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door jhh »

Ik heb een Kipon adapter voor de schroefdraad Pentax. Op zich heel heel solide en degelijk.
Omdat de Asahi Pentax SP m'n eerste camera was, heb ik hem uit nostalgie bewaard, maar in de praktijk valt het mij tegen.
Uiteindelijk gebruik ik hem niet of nauwelijks, omdat door de draaibeweging van schroeflenzen de verbinding niet prettig, maar wiebelig aanvoelt.
Want de draaibeweging voor scherpstellen kan de koppeling losser maken.
Voor de bajonet uitvoering zal het wel beter uitpakken.
Gebruikersavatar

Topic Starter
johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door johant »

jhh schreef: Want de draaibeweging voor scherpstellen kan de koppeling losser maken.
Voor de bajonet uitvoering zal het wel beter uitpakken.
Dank je, dat herken ik ook van mijn Spotmatic.

Ik heb een heel goede Pentax SMC 1.8/55 en een CZJ 3.5/135 die ik graag zou kunnen gebruiken. Vooral de CZJ moet volgens mij erg goede resultaten kunnen opleveren. Ik heb namelijk ook nog een setje macro-ringen daarbij.

Maar dat de objectieven zichzelf los kunnen werken is vervelend inderdaad ... zo ben ik ooit eens bijna een Pentax 35mm objectief kwijtgeraakt!

Is de Kiron adapter daadwerkelijk beter dan de goedkope EBay adapters?
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door André »

Ik denk dat je dat probleem niet kunt voorkomen met een schroefdraad vatting.
Je schroeft metaal in metaal. Dat kan altijd loskomen als je het niet zo strak aandraait dat de wrijving groot genoeg is om vast te blijven zitten.
Dat kan ook niet want je wilt het ook weer met de hand los kunnen draaien. Een pakking kan er ook niet tussen i.v.m. het scherpstellen op oneindig.
Misschien kun je de schroefdraad iets opruwen waardoor het iets meer grijpt.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door Ed Post »

Ik ben zelf ook een groot liefhebber van oud glas op mijn X-E1 en heb dan ook een aardige collectie verschillende objectieven van verschillende merken zoals Pentax, Olympus, Fujica, Konica, Minolta e.d..
Ik heb ook een aantal Asahi Pentax Super Takumars (M42 draad) welke het erg goed doen.
Ik maak gewoon gebruik van de goedkope Chinese adapters op eBay en dat werkt prima. Mijn ervaring is wel dat er verschil is qua koppeling met de camera, Het ene merk koppelt wat steviger dan het andere merk.
Voor mijn M42 objectieven maak ik gebruik van Pixco adapters en die zijn prima. Ook Kipon is erg goed, maar die zijn wat duurder.
Je hebt wel te maken met een vergrotingsfactor van ongeveer 1,5. Wil je dat niet dan moet je een dure (meer dan €100) adapter kopen die dat met een ingebouwd lensje weer opheft.
Ik zou zeggen, koop gewoon zo'n cheapo adapter en leef je lekker uit. Voor het geld hoef je het niet te laten.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door jhh »

André schreef:Ik denk dat je dat probleem niet kunt voorkomen met een schroefdraad vatting.
Je schroeft metaal in metaal. Dat kan altijd loskomen als je het niet zo strak aandraait dat de wrijving groot genoeg is om vast te blijven zitten.
Dat kan ook niet want je wilt het ook weer met de hand los kunnen draaien. Een pakking kan er ook niet tussen i.v.m. het scherpstellen op oneindig.
Misschien kun je de schroefdraad iets opruwen waardoor het iets meer grijpt.
André brengt me wel op een idee;
Je hebt voor schroefdraad van waterleidingen e.d. dun plastic wit band, dat om de schroefdraad gewikkeld, de zaak lekvrij maakt.
Als je daar een klein flintertje van op de schroefdraad legt (niet op het eind, vanwege de oneindig instelling) kan het probleem misschien zijn opgelost. ;) Je moet dan niet steeds hoeven te wisselen :( of er wat adapters bijkopen 8-)
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door André »

Ah, je denkt aan teflon tape.
Afbeelding
Geeft wel rommel als je het uit elkaar haalt.

Zelf dacht ik meer aan een schuurpapiertje door de schroefdraad halen en daarmee de schroefdraad opruwen. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door Ed Post »

Barbaren!! :crazy:

Nergens last van met M42 objectieven.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door jhh »

Vanuit de titel Barbaar zou ik zeggen; BISON KIT :mrgreen:
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Ervaringen met P-draad naar X-mount adapters?

Bericht door André »

Afbeelding
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”